۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸

معاون منابع طبیعی خراسان شمالی:

دشت مانه و سملقان مورد تهدید جدی سیلاب های مخرب است

دشت مانه و سملقان مورد تهدید جدی سیلاب های مخرب است

بجنورد- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: دشت مانه و سملقان مورد تهدید جدی سیلاب های مخرب بوده و می بایست توجه به آن افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اکبرپور صبح سه شنبه در بازدید از آسیب های سیل در دشت مانه و سملقان، اظهار کرد: منابع طبیعی و اراضي کشاورزی شهرستان مانه وسملقان همواره توسط سیلاب های مخرب مورد تهدید بوده و در این زمینه نباید دستگاه های متولی استانی و شهرستانی بی تفاوت باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت شهرستان مانه و سملقان که از منابع طبیعی بکری برخوردار است توجه به این منابع خدادای امری بسیار ضروری و لازم است.

اکبر پور اظهار داشت: متاسفانه رعایت نکردن کشاورزان و کشت زمین های شیبدار سبب افزايش قدرت سيل و در نتيجه تخريب هاي ويرانگر شده است.

وی با بیان اینکه با وجود این دو عامل مهم از تلفات جانی و خسارات بیش از حد سیلاب ها در مانه و سملقان جلوگیری کرده است، افزود: اطلاع رسانی به موقع در منطقه و به مردم روستاها و عشایر و نیز سازه های بتنی که توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در مسیر سیلاب احداث شده اند باعث کاهش آسیب سیل در مانه و سملقان شده است.

اكبرپور در ادامه در خصوص چگونگی حفاظت و صیانت از منابع طبیعی نیز گفت: باید حفاظت از منابع طبیعی در عمل برای مردم به فرهنگ عمومی تبدیل شود زیرا این مهم یک وظیفه همگانی ملی و اسلامی است.  

وی افزود: گاهی در عرصه های جنگلی و مرتعی چرای بی رویه دام، تعرض روستاییان به منابع طبیعی، تغيیر کاربری ها و اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی هر کدام زخمی بر پیکر منابع طبیعی وارد می کنند تا طبیعت نابود و منجر به سیلاب های مخرب شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان مانه و سملقان نیز گفت: با توجه به موقعیت شهرستان مانه و سملقان که سیلاب های مخرب از رشته کوه های آلاداغ سر چشمه می گيرند، در هنگام بارندگی های تند، وقوع سیلاب های مخرب دور از انتظار نیست.

مهدی علی آبادی اظهار داشت: سازه های بتنی در مهار سیلاب های تند و مخرب بسیار موثر بوده و از تخریب بیش از حد در بخش ابنیه راه، اراضی کشاورزی در بخش های مختلف نظیر تاسیسات آب، برق، گاز و ... جلو گیری کرده است.   

وي گفت: توجه نکردن به ظرفیت های منابع طبیعی برای جلوگیری از سیل و کنترل و مهار سیلاب ها که همیشه دشت حاصل خیز مانه وسملقان را تهدید می کند، سبب شده تا حاصل و دست رنج کشاورزان، دامداران وعشایر طعمه سیل شده و از طرفی موجب ضرر و زیان به زیرساخت های ادارات راه و شهرسازی، گازرسانی، آبفای روستایي، مخابرات و ... شود.

رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان مانه و سملقان افزود: باید همه دستگاه های مرتبط اداره منابع طبیعی را برای احداث سازه های بتنی در مسیر رودخانه هایی که از رشته کوه های آلا داغ سرچشمه می گیرند، با در نظر گرفتن تمام جوانب و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز یاری کنند چرا که در غیر این صورت باید همیشه منتظر خسارات سیل در بخش های مختلف باشیم.

کد خبر 2927449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha