۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۲۲:۲۶

رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان:

محصول پسته رفسنجان 50 درصد کاهش یافته است

محصول پسته رفسنجان 50 درصد کاهش یافته است

رفسنجان - رئیس جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان: از برداشت 35 هزار تن پسته از باغات رفسنجان در سال جاری خبر داد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا بمانی عصر شنبه در جلسه ستاد توسعه پسته اظهار داشت: برداشت پسته کال از 28 مرداد در رفسنجان آغاز شده و تا نهم شهریور ادامه داشته است.

وی افزود: در مجموع برداشت کلی پسته از 15 شهریور آغاز شده و تا اواخر این هفته در رفسنجان و در منطقه کبوترخان تا هفته بعد هم ادامه دارد.

وی با اشاره به خسارتهای وارد شده به محصول امسال  گفت: در مجموع خسارتهای اسفند 93، فروردین 94 و گرمازدگی تابستانه بین 15 تا 19 هزار تن از محصول را کاهش داد و از بین برد و می توانیم بگوییم در مجموع 35 هزار تن پسته خشک تولید خواهیم داشت.

بمانی افزود: در سال زراعی جاری 10 هزار تن پسته تر با حضور 500 هزار نفر روز کارگر که روزانه 12 هزار و 500 نفر می‌شوند، محصول پسته رفسنجان برداشت شد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان سپس به آماری از به کارگیری کارگران در فصل برداشت پسته اشاره کرد و گفت: 30 درصد اتباع افغانی، 20 درصد کارگران خود مالکان، پنج درصد کارگران فصلی سایر شهرستان‌ها و مابقی کارگران بومی بودند.

بمانی با بیان اینکه محصول پسته در بین خشکبارها کمترین قیمت را دارد، تأکید کرد: هفته اول برداشت پسته قیمت خوب بود، اما کم‌کم کاهش یافت و برخی کشاورزان مجبور هستند به دلیل بدهی بانکی یا سایر مخارج، پسته را به نرخ ارزان بفروشند.

وی بیان کرد: قیمت پسته سال 91 بالای 30 هزار تومان بود، اما از آن سال به بعد با افت مواجه شده و با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها قیمت پسته کاهش دارد.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان میانگین برداشت پسته امسال در رفسنجان را 400 کیلو در هکتار اعلام و عنوان کرد: بهترین منطقه‌ای که در رفسنجان محصول خوبی دارد، نوق با میانگین برداشت 850 کیلو در هکتار است.

اوضاع نابسامان بازار پسته

فرماندار رفسنجان نیز با اعلام اینکه فصل برداشت پسته رو به اتمام است، گفت: تولید محصول پسته رفسنجان نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش دارد.

حمید ملانوری با انتقاد از اوضاع نابسامان بازار پسته، افزود: کشاورزان باید محصول را نگه دارند و از تعجیل در فروش آن خودداری کنند.

وی تصریح کرد: برای تولید محصول پسته هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که با توجه به بحران آب و کاهش تولید، هزینه‌های تولید با میزان برداشت مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: قبل از عید نوروز، پیش بینی می شد امسال 50 هزار تن پسته برداشت شود اما با وجود عوامل طبیعی مانند سرما و گرمازدگی خسارت زیادی به محصول وارد شد و اکنون حدود 35 هزار تن برداشت داریم.

فرماندار رفسنجان با تأکید بر استفاده بهینه و فناوریهای نوین در آبیاری باغات، بیان کرد: شیوه‌های باغداری سنتی باید جای خود را به شیوه نوین بدهد و بازار پسته باید مدیریت شود.

ملانوری اضافه کرد: ارزش افزوده پسته اهمیت زیادی دارد و در همین زمینه موسسه تحقیقات پسته فرمولی را به بخش خصوصی ارائه کرده که برای تولید مشتقات پسته شامل کره پسته، حلوا پسته، شیر پسته و شکلات پسته به کار بندد.

کد خبر 2937456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha