۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰:۱۱

لوکاشنکو برای پنجمین بار رئیس جمهور بلاروس می شود

لوکاشنکو برای پنجمین بار رئیس جمهور بلاروس می شود

شمارش آخرین آرای انتخاباتی نشان می دهد لوکاشنکو با اکثریت آرا پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، نتایج آخرین شمارش صندوق های رای در بلاروس حاکی از پیروزی الکساندر لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور است. این پنجمین بار است که لوکاشنکو به این سمت انتخاب می شود.

طرفداران لوکاشنکو اعتقاد دارند در وضعیت کنونی با وجود بحران اقتصادی و درگیری های اوکراین وی می تواند ثبات را به کشور بازگرداند. لوکاشنکو بعد از اظهاراتش در انتقاد به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دوباره در کشور بلاروس محبوبیت کسب کرده است.

اولین بار در سال ۲۰۰۵ کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه وقت آمریکا لوکاشنکو را آخرین دیکتاتور اروپا خواند. در طول این سالها کشور بلاروس از سوی آمریکا تحت تحریم های اقتصادی قرار داشت.

لوکاشنکو در حالی که رای خود را به صندوق می انداخت، گفت: اگر غرب می خواهد رابطه بهتری با ما داشته باشد این مردم هستند که این مسئله را انتخاب خواهند کرد و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

وی خطاب به کشورهای غربی گفت: توپ اکنون در زمین شماست و باید انتخاب کنید که می خواهید با مردم بلاروس صلح کنید یا نه.

در آخرین شمارش صندوق ها لوکاشنکو بیش از ۸۰ درصد از آر را کسب کرده است. لوکاشنکو در اولین اظهاراتش پس از اعلام این خبر گفته است که می خواهد روابط بهتری با غرب داشته باشد.

به نظر می رسد بلاروس در سال های آینده با لوکاشنکو روابط تیره ای با مسکو داشته باشد. در ماه سپتامبر ولادیمیر پوتین طرحی برای ساخت یک پایگاه نظامی در بلاروس پیشنهاد کرد که در اوایل ماه جاری این طرح از سوی لوکاشنکو رد شد. وی می گوید بلاروس نیازی به پایگاههای نظامی روسی ندارد.

کد خبر 2938331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha