۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰

۲مقام نخست «جشنواره شهر و رسانه» اهواز به خبرنگاران مهر رسید

۲مقام نخست «جشنواره شهر و رسانه» اهواز به خبرنگاران مهر رسید

اهواز - خبرنگاران مهر در استان خوزستان با کسب دو مقام نخست در «جشنواره شهر و رسانه» خوش درخشیدند.

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه پنجمین جشنواره شهر و رسانه اهواز شامگاه یکشنبه در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز با حضور مسئولان استانی و محلی برگزار شد.

عضو شورای شهر اهواز در این مراسم با اشاره به اینکه رسانه‌ها وجدان عمومی جامعه هستند، اظهار کرد: خبرنگاران و رسانه‌ها، رسالت سنگینی را بر عهده دارند.

آذر زمان پور افزود: مطالبه گری خبرنگاران و اصحاب رسانه در پیشرفت جامعه مؤثر است. این قشر به‌عنوان رکن چهارم دموکراسی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: از تمامی خبرنگارانی که در راستای حرکت رو به جلوی جامعه با تقویت حس خودشکوفایی در شهر تأثیرگذار هستند، تشکر می‌کنم.

بیان واقعیت در خبر بدون مبالغه

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این مراسم بیان کرد: هر سخن حق و ارزشمند، بیان واقعیت و خبر صحیح باعث روشنگری در جامعه می‌شوند. در واقع خبررسانی با روشنگری‌هایی که در پی دارد موجب هدایت الهی می‌شود.

آیت‌الله محسن حیدری ادامه داد: خبرنگاران و اصحاب رسانه قدم در مسیر انبیا دین و اولیای الهی گذاشته‌اند. آنها در واقع رسالتی را بر عهده دارند که پیامبران بر عهده داشتند؛ بنابراین باید به‌خوبی قدر موقعیت خود را بدانند.

وی تصریح کرد: شجاعت ادبی یکی از نکات ضروری برای خبرنگاران است. اگر خبرنگاری جسارت ارائه مطالب را نداشته باشد هرگز خبرنگار نمی‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اهل رسانه باید واقعیت‌های شهر را به مسئولان برسانند. آنها می‌تواند چشم بیدار ملت باشند ولی باید واقعیت‌ها را بدون مبالغه بیان کنند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: محلات محروم بسیاری در شهر اهواز داریم و در صورت اطلاع‌رسانی در مورد این محله‌ها، قطعاً مسئولان برای حفظ شخصیت و پرستیژ خود هم که شده این حفره‌ها را پر خواهند کرد.

وی یادآور شد: خبرنگاران باید فعالیت‌ها، خدمات و برنامه‌های خوبی که مسئولان شهری دارند را انعکاس دهند. با این انعکاس مردم هم امیدوارم می‌شوند چرا که ناامیدی بزرگ‌ترین مرگ برای انسان و منشأ بسیاری از مشکلات و فاجعه‌های انسانی است. البته این انعکاس باعث خوشحالی و انگیزه بیشتر مسئولان برای خدمات‌رسانی هم می‌شود.

ترویج اخلاق شهروندی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: ترویج اخلاق صحیح شهروندی یکی دیگر از مسائلی است که باید موردتوجه خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار بگیرد. به هر حال زندگی در شهر الزاماتی دارد ولی برخی شهروندان این الزامات را نداشته و مشکلاتی برای سایر شهروندان ایجاد می‌کنند.

آیت‌الله حیدری اضافه کرد: اگر شهروندی اخلاق رانندگی نداشته و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکند آن وقت زندگی را برای سایر شهروندان جهنم می‌کند. البته فرهنگ احترام به همسایه به‌ویژه در آپارتمان‌ها نیز از دیگر مسائلی است که شهروندان باید به آن اهتمام ورزیده و خبرنگاران نیز باید در راستای نهادینه‌سازی این فرهنگ‌ها در جامعه تلاش کنند.

وی بیان کرد: استان خوزستان مشکلات عمرانی، اجتماعی، بیکاری، طلاق، مسائل آب، زیست‌محیطی و برداشت آب از سرشاخه‌های کارون را دارد که همگی بسیار جدی هستند اما تا وقتی که نخبگان دست‌به‌دست همدیگر نداده و فارغ از همه سلایق فرهنگی، اجتماعی و قومی برای رفع مشکلات فوق همت نکنند، همچنان شاهد این مشکلات خواهیم بود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر نخبگان این همت را نداشته باشند، قطعاً هیچ امیدی به درست کردن استان و حل مشکلات موجود نخواهد بود. در استان‌های دیگر به‌وضوح مشاهده می‌شود دو رقیب سیاسی هنگام حل مشکلات استان و برای مصالح مردم با یکدیگر متحد می‌شوند، آیا در خوزستان این امکان وجود ندارد به خدا قسم که وجود دارد.

آیت‌الله حیدری گفت: رسانه‌های به‌عنوان چشم بیدار نخبگان هستند و می‌توانند مانند سوزنبانی قبل از رسیدن قطار راهنمایی‌ها و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

شهردار اهواز نیز در این مراسم اظهار کرد: رسانه‌ها با نقدهای دلسوزانه و حمایت‌ها راه را برای ما روشن می‌کنند و به این نقدها و حمایت‌ها افتخار می‌کنیم. البته تخریب و کارهایی از این قبیل که رواج هم دارد را به هیچ عنوان پاسخ نمی‌دهم.

سید خلف موسوی افزود: واقعاً از عملکرد رسانه‌ای استان خیلی راضی هستم و هیچ‌وقت هم از کسی گله‌ای ندارم. از معدود مدیرانی هستم که از سوی رسانه مورد هجمه‌ها و بی‌مهری‌های سنگینی قرارگرفته و درعین‌حال هم برخی‌ها با تشویق‌های خوب از من حمایت کردند.

پنج هزار خبر از شهرداری

وی عنوان کرد: در دو سال اخیر بیش از پنج هزار خبر از شهرداری انعکاس داده شده و شاید بیشترین اخبار میان ادارات شهر متعلق به شهرداری باشد چرا که اعتقاد داریم باید شهری فعال، پویا، فرهنگی و شهروندی مشارکت‌جو داشته باشیم که لازمه تحقق این شهر و شهروند حضور رسانه‌ها است.

شهردار اهواز تصریح کرد: پیام برگزاری این جشنواره، حمایت محکم مجموعه شهرداری اهواز از رسانه‌ها است. همین‌جا اعلام می‌کنم با تمام این مسائل پیش‌گفته باز هم از رسانه‌ها حمایت می‌کنم چون این قشر در جهت تنویر افکار عمومی فعالیت می‌کنند.

موسوی بیان کرد: هیچ‌وقت از کار خودم راضی نیستم چون اگر از کار خودم راضی باشم به پسرفت می‌روم؛ بنابراین همواره از کارم ناراضی هستم تا با تلاش‌های مضاعف باعث پیشرفت و رونق شهر اهواز شوم.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: برای عمران، توسعه و پیشرفت‌های اهواز متحد شوید و از تصمیماتی که برای رفاه مردم گرفته می‌شود حمایت کنید. به‌عنوان نمونه اگر بحث ورود کالاهای مهم و استراتژیک گمرکی تا دروازه‌های استان مطرح می‌شود چون برای مصالح مردم است همه باید حمایت کنند.

شهردار اهواز ادامه داد: خبرنگاران نباید به خاطر بغض علیه کسی که کارهای خوبی انجام می‌دهد حالا در هر منصبی مطلب بنویسند. باید از کار خوب دفاع کرده و در مسائل مختلف برای مصالح مردم حمایت کنند.

مهم‌ترین چالش رسانه‌ها

موسوی تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌های شهرداری بحث درآمدها بوده و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم تا فضایی را فراهم کنند که همه حق و حقوق شهرداری را پرداخت کنند. به‌عنوان نمونه برای تکمیل پل ولایت بیش از ۱۵ میلیارد تومان نیاز مالی داریم و همچنین برای ساخت پنج روگذر در نقاط مختلف اهواز به روش ای. پی. سی نیاز به بودجه است.

وی با اشاره وجود ظرفیت‌های فراوان در شهر اهواز گفت: در سال ۹۲ شهرداری اهواز را با بودجه ۲۸۰ میلیاردی به من سپردند که این بودجه را به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داده و حتی در سال گذشته به ۶۰۰ میلیارد تومان رساندم.

شهردار اهواز یادآور شد: می‌خواهیم فضایی را فراهم کنیم تا همه به شهرداری به‌عنوان یک صندوق برای کمک به بخش‌های مختلف نگاه نکنند و متأسفانه برخی‌ها اقدام به مسدود کردن حساب شهرداری می‌کنند. باید این نگاه به شهرداری را عوض کرد و این کار از عهده رسانه‌ها برمی‌آید.

موسوی اظهار کرد: بیش از ۲۳ لایحه درآمدی در شورای شهر برای پایدار کردن منبع درآمدی شهر تصویب کردیم. این لایحه‌ها اتفاق خوبی است که برای پیشرفت شهر اهواز بسیار مفید خواهد بود. شهرداری هیچ‌چیزی به‌جز حق و حقوق شهروندان را مطالبه نمی‌کند ولی به همراهی رسانه‌ها برای این مطالبه گری نیاز دارد.

۲۰۰ حلقه چاه در حوزه شهری اهواز

وی در پایان گفت: نزدیک به ۲۰۰ حلقه چاه نفت در حوزه شهری اهواز داریم. این چاه‌های نفت باید حق آلایندگی را به مردم پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این مراسم از پدر زنده‌یاد علی هویسی عکاس فقید خوزستانی با اهدای لوح، تندیس و هدیه تجلیل شد.

همچنین در این جشنواره در بخش گزارش، مقام اول به سهیلا باوری از خبرگزاری مهر برای اثر (کودکان کار حق کودکی دارند)، مقام دوم به نادره وائلی زاده از روزنامه همشهری برای اثر (۷۰ کپر از بازار عامری جمع‌آوری شد) و مقام سوم به فاطمه کریم زاده از خبرگزاری ایرنا برای اثر (ساکنان کوی علوی نیازمند حمایت مدیران) رسید.

در بخش خبر با وجود اینکه داوران آثار ارسالی را چندان قابل‌توجه ندانسته و هیچ اثری را هم حائز دریافت مقام اول و سوم این بخش ندانستند. فاطمه کریم زاده از خبرگزاری ایرنا برای اثر (ادامه اجرای پروژه ساخت پل ولایت منوط به همکاری سپاه است) مقام دوم این بخش را کسب کرد. نادره وائلی زاده سال گذشته از خبرگزاری مهر در بخش خبر مقام سوم را کسب کرده بود.

در بخش مصاحبه قاسم منصور آل کثیر از خبرگزاری مهر مقام اول، علی میلاسی از هفته‌نامه ندای جنوب مقام دوم و ایناس عبدالخانی از همشهری مقام سوم را کسب کردند. قاسم منصور آل کثیر سال گذشته نیز مقام اول مصاحبه این جشنواره را کسب کرد.

در بخش مقاله شاهین بیرگانی از هفته‌نامه ندای جنوب مقام اول، نوید قائدی از پایگاه خبری شوشان مقام دوم و مریم باقری از روزنامه همشهری مقام سوم را کسب کردند.

در بخش سرمقاله و یادداشت شهاب زمانی از روزنامه وحدت مقام اول، محسن حلالی از روزنامه فرهنگ جنوب مقام دوم و محمد گلچین زاده از روزنامه همشهری مقام سوم را کسب کردند.

در بخش تیتر جلیل جعفری یزدی از خبرگزاری ایسنا مقام اول، عفت فتحی از هفته‌نامه ندای جنوب مقام دوم و محمد گلچین زاده از روزنامه همشهری مقام سوم را کسب کردند.

در بخش عکس شهریار هرمزی از روزنامه نور خوزستان مقام اول، مصطفی غلام نژاد و میلاد اسماعیلی از خبرگزاری ایسنا نیز به ترتیب مقام‌های دو و سوم این بخش را کسب کردند.

در بخش طراحی و گرافیک زهرا کوراوند از روزنامه شرتو مقام اول و هدا سلامات از روزنامه وحدت مقام دوم را کسب کردند. هیئت‌داوران در این بخش هیچ اثری را حائز مقام سوم ندانستند.

کد خبر 2938403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha