۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۸:۱۱

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

طراحان لباس هم مد را در نظر بگیرند هم سنت را/ لزوم پیوند هنروصنعت

طراحان لباس هم مد را در نظر بگیرند هم سنت را/ لزوم پیوند هنروصنعت

یک طراح لباس گفت:  لازم است پیوندی میان هنر و صنعت ایجاد شود و طرح‌هایی که می‌توانند به تولید انبوه برسند در حجم بالا تولید شوند و در اختیار افراد قرار بگیرند.

نرگس طافی، طراح لباس در گفتگو با خبرنگار مهر، تلفیق سنت و مدرنیته را یکی از اساس کارهای خود دانست و افزود: من یک ایرانی هستم و بی‌گمان هرجای دنیا که زندگی کنم، پیشینه و فرهنگ و تاریخ خود را چون کوله‌باری بر دوش دارم و تحت تاثیر آن هستم. طبیعی است که این ایرانی بودن بر کارها و طرح‌های من تاثیر می‌گذارد اما دلم نمی‌خواهد از این نشان‌ها و المان‌ها به طور مستقیم بهره ببرم.

این طراح لباس با اشاره به این‌که چند سالی است استفاده از خطوط و نقش‌های ایرانی مرسوم شده گفت: در سال‌های اخیر از خط شکسته و شکسته نستعلیق و نمادهای ایرانی روی شال و لباس استفاده و با اقبال روبه‌رو می‌شود اما خود من دلم نمی‌خواهد به طور مستقیم از این المان‌ها بهره ببرم.

به گفته طافی، خوب است طراحان، مد روز را در نظر بگیرند و با جامعه جهانی حرکت کنند و جلو بروند. به عبارتی خوب است آنها سنت و مدرنیته را با یکدیگر تلفیق کنند. برای مثال خوب است که پارچه‌های قدیمی چون زربفت و مخمل و ترمه احیا شوند اما در تلفیق با پارچه‌های دیگر، طرحی زیبا و امروزی پدید آورند.

این فارغ‌التحصیل رشته طراحی لباس معتقد است برای طراحی مدولباس، نیازمند یک مفهوم هستیم. این مفهوم، کاملا شخصی و سلیقه‌ای است و به روحیات هر طراح بستگی دارد. برای مثال من در نمایشگاه جدید خود، مفهوم «طردشدگی» را در نظر گرفته‌ام. از دیدگاه من فرد طرد شده، اجبار، تنهایی، غرور و تضاد را هم به همراه خود دارد؛ اجبار به‌خاطر جبر جامعه و اطرافیان، غرور به‌واسطه عدم پذیرش جبر و اصرار بر عقاید خود، تنهایی به‌خاطر دور شدن  و تضاد به جهت عدم ناهماهنگی بین فرد و محیط.

طافی در پاسخ به این‌که چگونه مفهومی چون «طردشدگی» را در قالب طراحی لباس مطرح کرده گفت: خط و طرح و بافت ورنگ و متریال دربردارنده این مفاهیم هستند. برای مثال، خطوط بسته، شکسته و زاویه دار بیانگر اجبار هستند. بافت نامنظم و پیچیده و همچنین ترکیب مواد ضخیم و ظریف، تضاد را می‌رساند. خطوط صاف و سطوح ایستاده بیانگر غرور و رنگ‌های تیره نماد خفقان و فشار و همچنین تنهایی هستند.

این طراح لباس گفت: لازم است پیوندی میان هنر و صنعت ایجاد شود و طرح‌هایی که می‌توانند به تولید انبوه برسند در حجم بالا تولید شوند و در اختیار افراد قرار بگیرند تا در خیابان و مهمانی پوشیده شوند و لازمه این کار این است که تولیدی‌ها هزینه کنند و از حضور یک طراح خوب بهره ببرند.

طافی به کارهای دیگری که مشتریان خاص خود را دارند اشاره و بیان کرد: بخشی از کارها هم هستند که قابلیت تولید انبوه ندارند. این کارها برای مخاطب خاص طراحی و تولید می‌شوند. اما وجود قانون کپی‌رایت برای همه طرح‌ها و تمام کارها، چه آنها که برای یک قشر خاص تولید می‌شوند چه برای آن تعداد از طرح‌‌ها که به تولید انبوه می‌رسند، لازم و ضروری است.

این طراح لباس با اشاره به این‌که ما طراحی برای نوجوانان نداریم گفت: برخی شرکت‌های بزرگ برای این گروه سنی، لباس‌های ویژه طراحی می‌کنند اما ما لباس ویژه‌ای برای این گروه سنی طراحی نکرده‌ایم که هماهنگ با روحیه و سلیقه او باشد.

کد خبر 2938597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha