۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۸:۴۴

یک تصویرگر پیشکسوت در گفتگو با مهر:

تصویرگران امروز دنبال خودنمایی هستند/«آدم فضایی» منتشر می‌شود

تصویرگران امروز دنبال خودنمایی هستند/«آدم فضایی» منتشر می‌شود

یک نقاش و تصویرگر پیشکسوت معتقد است: بیشتر تصویرگران امروز، از مخاطب اصلی خود فاصله گرفته و بیشتر از آن‌که به متن وفادار باشند دنبال نشان دادن خود هستند.

ابوالفضل همتی آهویی، در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه شعری از افسانه شعبان‌نژاد خبر داد و افزود: عنوان این مجموعه که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود، «آدم فضایی» است و من تصویرگری آن را برعهده داشته‌ام.

وی گفت: تصویر کردن شعر برایم جذاب‌تر از داستان و مجموعه داستان است. به این‌خاطر که شعر، مجال بیشتری می‌دهد تا خیال‌پردازی کنم. اما در تصویرگری داستان باید تمام و کمال، وابسته و وفادار به متن بود.

همتی آهویی، وفاداری به متن را لازمه تصویرگری دانست و افزود: تصویرگر باید متناسب با متن رفتار کند. این به معنای محدود کردن تصویرگر و دنیای ذهنی او نیست چراکه این دو مکمل یکدیگر هستند و تصویرگر، نانوشته‌های متن را تصویر می‌کند. برای مثال صبحی مهتدی از خانه عمونوروز گفته اما فرشید مثقالی بوده که تصویرکرده چه چیزهایی در این خانه وجو دارند.

مدیر هنری پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پاسخ به این‌که بعضی تصویرگران معتقدند بسیاری از داستان‌ها ضعیف است و ما به این دلیل نمی‌توانیم بر اساس متن رفتار کنیم گفت: تصویرگران جدید به دنبال نشان دادن خود و خودنمایی هستند. بی آن‌که به مخاطبان اصلی خود که بچه‌ها هستند و دنیاشان فکر کنند از این‌روست که کتاب‌ها بیشتر به کار هنرجویان و جشنواره‌های خارجی می‌آید تا مورد توجه بچه‌ها قرار بگیرد.

به گفته همتی آهویی، تصویرگران هم چون تعدادی از فیلمسازان، جشنواره‌ای شده‌اند. به این معنی که معیارهای هر جشنواره را دریافته‌اند و مطابق با آن رفتار می‌کنند. برای مثال می‌دانند سلیقه داوران بولونیا یا براتیسلاوا چگونه است و براساس آن متر و معیارها حرکت می‌کنند. در صورتی که بهتر است ادا درنیاورند و فرم و رنگ و زرح دلخواه خود را انتخاب کنند.

مدیر هنری مجله رشد کودک به ضرورت راهنمایی پدر و مادرها در انتخاب کتاب برای بچه‌ها اشاره و بیان کرد: از آنجا که بچه‌ها سواد خواندن و نوشتن ندارند و پدر و مادرها هم نمی‌توانند کتاب‌های خوبی را برای آنها انتخاب کنند، لازم است کسانی باشند که در درجه اول، پدر و مادرها را راهنمایی کنند چون برای گروه سنی کودک، خانواده‌ها هستند که کتاب انتخاب می‌کنند و بهتر است زمینه‌های شناخت بیشتر آنان از یک کتاب خوب فراهم شود.

همتی آهویی معتقد است که گرچه در دنیای امروز کودکان از تبلت و گوشی‌های همراه و بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند اما همچنان کتاب کاغذی، جایگاه خاص خود را دارد. چون بچه‌ها دوست دارند کتاب را ورق بزنند و حتی قیچی دست بگیرند و بخش‌هایی از آن را ببرند.

تصویرگر مجموعه «هرکسی کاری دارد»، تصویرسازی را عامل مهمی در جذب بچه‌ها به کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: با یک تصویرسازی خوب می‌توان بچه‌ها را به کتابخوانی علاقه‌مند کرد. اما تصویرگری امروز، بیشتر خودنمایی است. در حالی که تصویرگران باید در عین وفاداری و پایبندی به متن بر آن بیفزایند و دنیای تصویری خود را خلق کنند.

کد خبر 2939458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha