«پیغام» فرناندو پسوآ به بازار نشر ایران رسید

«پیغام» فرناندو پسوآ به بازار نشر ایران رسید

مجموعه شعر «پیغام» سروده فرناندو پسوآ با ترجمه ابوذر کردی توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه شعر «پیغام» سروده فرناندو پسوآ با ترجمه ابوذر کردی به تازگی توسط انتشارات بوتیمار منتشر و راهی کتابفروشی‌ها شده است. «پیغام» به‌عنوان دهمین کتاب مجموعه «شعر جهان» این ناشر به چاپ رسیده است.

فرناندو آنتونیو نوگیرا پسوآ معروف به فرناندو پسوا متولد سال ۱۸۸۸ در شهر لیسبون پرتقال است. پسوآ شاعر، نویسنده، مترجم و منتقد ادبی بود و به علاوه به عنوان فیلسوف نیز شناخته می‌شود. از پسوآ به عنوان یکی از مهم ترین شاعران و منتقدان ادبی قرن بیستم یاد می کنند. او در سال ۱۹۳۵ درگذشت.

پسوآ در زندگی شعری اش تحت تاثیر شاعران کلاسیک انگلیسی مانند شکسپیر، میلتون و رمانتیک هایی چون شلی، بایرون، کیتس، وردزورت و تنیسون بود. پسوآ در سال ۱۹۳۵ در سن ۴۷ سالگی بر اثر مشکلات کبد از دنیا رفت؛ در حالی که تنها یک مجموعه شعر به زبان پرتقالی سروده بود. این کتاب «پیغام» نام داشت. پس از مرگ پسوآ بالغ بر ۲۵ هزار صفحه دست نوشته از او پیدا شد که توسط کتابخانه ملی پرتقال ضبط شدو بخشی از آن ها هنوز در مسیر چاپ قرار دارند.

مجموعه «پیغام» ۴۴ شعر کوتاه را در بر می گیرد. این کتاب در پرتقال به «کتاب کوچک شعر» معروف است و در آن شعرهای کوتاهی درج شده که در آن ها شاعر با استفاده از رویکردهای پدیدارشناسی به موضوع پرتقال و گذشته مشعشع آن در برابر روزهای پر از انحطاط که مصادف با زمان سرودن شعرها بوده، پرداخته است. این کتاب ۳ بخش اصلی دارد که عبارت اند از: افتخار، دریای پرتقال و مستور.

بخش اول کتاب با نام افتخار، خود شامل ۵ بخش با نام های دشت ها، قلعه ها، گوشه ها، تاج و ناقوس است. بخش «مستور» هم ۳ بخش با نام های نمادها، هشدار و زمان ها را در بر می گیرد.

شعر «کریستف کلمب ها» را از این کتاب می خوانیم:

دیگرانی هستند که خواهند داشت
هنگامی که ما از دست خواهیم داد

دیگرانی هستند که پیدا می کنند
وقتی به دارایی های ما برخورد نمایند

یافت می شود یا نمی شود،
بر طبق سرنوشت محتوم.

اما او با آن ها برخوردی نخواهد داشت
این جادو است که سخن می راند

خط ساحلی که میان تاریخ می لولد
و برای این است برای شکوه اش

هاله ی داده شده کفایت می کند
برای نور قرض داده شده.

این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۹۵ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2943745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha