۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۱

یکی از موانع تحقق صلح برداشته شد؛

توافق کلمبیا و شورشیان فارک در مورد کشته شدگان ۵ دهه جنگ داخلی

توافق کلمبیا و شورشیان فارک در مورد کشته شدگان ۵ دهه جنگ داخلی

رسانه ها از توافق دولت کلمبیا و شورشیان فارک برای مشخص شدن وضعیت مفقودان و کشته شدگان ۵۰ سال جنگ داخلی این کشور خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دولت کلمبیا و شورشیان فارک با تدابیری برای یافتن افرادی که در طول پنج دهه جنگ داخلی این کشور ناپدید شده اند موافقت کرده اند.

دولت کلمبیا تخمین می زند که بیش از ۵۰ هزار نفر هنوز مفقود الاثر هستند. دو طرف برای کشف اجساد کشته ها در گورهای بی نشان جمعی و یافتن آنهایی که هنوز زنده هستند، در کمیته ای مشترک با هم همکاری خواهند کرد.

این یکی از مشکلات باقی مانده در مذاکرات برای رسیدن به یک توافق صلح جامع میان دو طرف این مناقشه بود. کمیته بین المللی صلیب سرخ هم در عملیات جستجو برای یافتن ناپدیدشدگان شرکت خواهد کرد.

توافق برای مشخص شدن وضعیت کشته شدگان جنگ داخلی فرآیندی تکان دهنده برای خانواده های قربانیان و کل کلمبیا خواهد بود.

دولت و شورشیان گروه چپگرای فارک ماه پیش با ضرب الاجلی شش ماهه برای رسیدن به پیمان صلح توافق کردند. برای اولین بار هنگام امضای آن توافق، «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا و رودریگو لوندونو رهبر شورشیان به طور علنی دست دادند.

براساس آن توافق دادگاه های ویژه ای برای پیگیری جنایات مرتکب شده در طول بیش از پنج دهه مناقشه داخلی تشکیل خواهد شد. آن موافقتنامه پیشرفتی عمده پس از تقریبا سه سال گفتگوهای صلح به میزبانی کوبا تلقی شد.

مذاکره کنندگان دولت و فارک، بزرگترین گروه شورشی کلمبیا، قبلا در زمینه اصلاحات ارضی، مشارکت سیاسی و مواد مخدر به توافق رسیده بودند.

کد خبر 2944604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha