۳۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۹

با صدور بیانیه ای مشترک؛

دولت کلمبیا و «فارک» نظارت سازمان ملل بر روند صلح را خواستار شدند

دولت کلمبیا و «فارک» نظارت سازمان ملل بر روند صلح را خواستار شدند

اتفاق نظر دولت و شورشیان کلمبیا برای استمداد از سازمان ملل متحد برای نظارت بر روند اجرای صلح را می توان نشانه تلاش طرفین برای حل خصومت ۵۰ ساله تلقی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، دولت بوگوتا و شورشیان «فارک» در بیانیه ای مشترک از سازمان ملل متحد خواستند تا بر روند صلح کشور کلمبیا نظارت کند.

در همین راستا، طرفین در ادامه مذاکرات صلحی که با میانجیگری کشور کوبا صورت می گیرد، خواستار آن شدند تا صلحبانان سازمان ملل در ماموریتی یک ساله بر روند اجرای هرگونه آتش بس در کلمبیا نظارت داشته باشند.

سازمان ملل هنوز به این درخواست پاسخی نداده است.

دولت و شورشیان کلمبیا مدت سه سال است که مذاکرات خود را برای پایان دادن به درگیری که بیش از پنج دهه طول کشیده است، ادامه می دهند و تا به این لحظه توافق کرده اند که تا ماه مارس ۲۰۱۶ معاهده صلح را نهایی کنند.

بیانیه مشترک دولت بوگوتا و شورشیان فارک را می توان به منزله تلاش طرفین برای پیشبرد روند صلح به حساب آورد. از زمان آغاز مذاکرات در نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، شبه نظامیان فارک چندین بار به طور یک جانبه آتش بس اعلام و دولت را نیز به اتخاذ چنین اقدامی دعوت کرده اند. با این حال، دولت تنها به کاهش سطح درگیری ها رضایت داده است و از آتش بس دو جانبه حمایت نمی کند.

از دیگر دستاوردهای مذاکرات صلح سه ساله میان دولت کلمبیا و شورشیان می توان به حصول توافق برای مشارکت فارک در صحنه های سیاسی، حل و فصل مناقشات ارضی، مبارزه با تجارت مواد مخدر و تشکیل دادگاه موقت برای بررسی جرایم جنگی اعضای فارک اشاره کرد.

کد خبر 3029464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha