۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴

شهردار شیراز راهنمای گردشگری شد

شهردار شیراز راهنمای گردشگری شد

شیراز - شهردار شیراز طی مراسمی با دریافت کارت راهنمای گردشگری، به جمع هزار و ۲۰۰ راهنمای گردشگری فارس پیوست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، شهردار شیراز با تأکید بر اینکه چشم‌انداز گردشگری شیراز با همکاری مسئولان استان فارس تحقق می‌یابد، گفت: تعداد گردشگران شیراز باید تا پنج سال آینده معادل ۱۰ درصد جمعیت این شهر باشد.

علیرضا پاک‌فطرت اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و کمیسیون گردشگری این شورا، مسائل مربوط به حوزه گردشگری را با علاقه و جدیت پیگیری کرده‌اند و در شرایط کنونی همه به این نتیجه رسیده‌اند که حل اشتغال مردم شیراز در بحث صنعت گردشگری خلاصه می‌شود.

وی افزود: درست است که شیراز پایتخت فرهنگی است اما تحول در بحث گردشگری مستلزم برطرف کردن معضلات فرهنگی امروز شهر و مسائل نوین فرهنگی از قبیل آپارتمان‌نشینی و فرهنگ ترافیک است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه شهر وایمار در آلمان با جمعیت کمتر از ۱۵۰ هزار نفر بیش از ۲۰۰ هزار نفر توریست دارد، بیان کرد: یکی از مسئولان شهر وایمار خودش با دغدغه بسیار در یک برنامه و جشنواره، صندلی می‌چیند و اینها برای ما درس‌آموز است که در بحث گردشگری و به طور کل در مقولات مدیریتی باید نگاه خود را تغییر دهیم و همه با هم به میدان بیاییم.

مدیر ارشد شهری شیراز با بیان اینکه در حال حاضر شورا با شهرداری شیراز هماهنگ است، راهنمایی می‌کند، خط می‌دهد و کارها را به پیش می‌برد، تصریح کرد: حق هم همین است که همه با هم همدلانه کار کنیم تا بتوانیم شهر را به درجه‌ای برسانیم که بیکاری در این شهر وجود نداشته باشد و از این رو از حضور آقایان طالبان، نقیب‌زاده و دستغیب که در جلسه حاضر هستند و در تمام مواقع در بحث گردشگری همراهی کرده‌اند قدردانی می‌کنم.

پاک‌فطرت با اشاره به گذشت چند روز از هفته جهانگردی و گردشگری بیان کرد: همه روزها و هفته‌ها می‌تواند روز گردشگری باشد و ما حتی در ماه محرم هم می‌توانیم بحث گردشگرپذیری را داشته باشیم چنانکه هند ۱۵۰ میلیون مسلمان دارد و شیعیان این کشور علاقه‌مند دیدن سومین حرم اهل بیت(ع) نیز هستند که باید در همان کشور با راه اندازی دفاتر گردشگری برای جذب توریست برنامه ریزی کرد.

وی عنوان کرد: معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز با حمایت شورا مسائل و مشکلات طرح شده فعالان حوزه گردشگری را پیگیری کند.

شیراز و فارس بسته ای کامل از تمام عناصر گردشگری است

شهردار شیراز در پاسخ به پرسش برخی از فعالان گردشگری درباره طرح جامع گردشگری شیراز، گفت: برای تدوین طرح جامع فراخوان اعلام و طرح های متعدد دریافت شد و گروهی از اساتید دانشگاه آن را بررسی کردند و در نهایت دانشگاه اصفهان که قوی‌ترین طرح را ارائه داده بود، پذیرفته شد.

علیرضا پاک‌فطرت افزود: ۵۰ استاد دانشگاه در این امر دخیل هستند که ۱۰ استاد و ناظر عالیه (دکتر هل‌فروش عضو هیئت علمی دانشگاه وین) شیرازی هستند و مدیر پروژه نیز شیرازی است ضمن آن که بسیاری از اساتید دانشگاه اصفهان هم شیرازی هستند.

وی با اشاره به اینکه از سویی در صنعت گردشگری نمی‌توان به شیراز تنها نگریست بلکه باید در یک بسته، شیراز، اصفهان، یزد و حتی کاشان و کرمان با هم دیده شود، خاطرنشان کرد: در طرح جامع گردشگری باید این مسائل دیده شود چراکه بسیاری گردشگران می‌خواهند تمام این شهرها را با هزینه کمتر ببینند و شاید بازدید از یک شهر برای آنها به صرفه نباشد که البته شیراز و فارس بسته ای کامل از تمامی عناصر گردشگری است.

تأکید بر راه اندازی قطار سریع السیر شیراز-اصفهان

شهردار شیراز به برخی مشکلات این حوزه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نمی‌شود گردشگر را سوار اتوبوس شیراز ـ اصفهان کرد که هفت ساعت اتوبوس سواری کند ضمن این که آنها آمار کشته‌های جاده‌ای را می‌دانند پس باید در این حوزه به صورت جامع مسائل را دید و بررسی کرد.

پاک‌فطرت بر اینکه در طرح جامع گردشگری باید مسائل تا ۲۰ سال بعد دیده شده و نظرات فعالان گردشگری در آن لحاظ شود، تأکید کرد.

شهردار شیراز با تأکید بر اینکه برنامه‌های حوزه گردشگری شهر شیراز باید به گونه‌ای تنظیم شود که این شهر ۵ تا ۱۰ سال آینده معادل ۱۰ درصد جمعیت خود توریست داشته باشد، خاطرنشان کرد: این کار بزرگ اما شدنی است و با ظرفیت‌های موجود باید زیرساخت‌های لازم اعم از تخت اقامتی و جاذبه‌های جدید را فراهم کرده و به سمت تحقق اهداف حرکت کنیم.

پاک‌‌فطرت اظهار داشت: شهرداری شیراز برای حل آن مشکلاتی که در حوزه شهرداری باشد آماده همکاری کامل با صاحبنظران و فعالان گردشگری است اما باید توجه شود که مدیریت واحد شهری در حال حاضر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری امروز بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار است و اوراق مشارکتی که می‌فروشد ۱۰درصد توسط مردم فارس و شیراز خریداری می‌شود و مابقی را دیگر استان‌ها می‌خرند، افزود: همین اوراق باعث شده حداقل یک میلیون متر مربع ساخت و ساز در شیراز شده که از این بابت تعداد زیادی شغل ایجاد شده است.

شهردار شیراز یادآور شد: پروژه‌های در دست احداث فرهنگی، تجاری، تفریحی و ورزشی متعدد در شیراز وجود دارد که می‌تواند حداقل نیمی از روز، یک خانواده را سرگرم کند اما به سبب همان نبود مدیریت واحد، مشکلاتی در بحث تاسیسات و برق و سایر موارد وجود دارد.

گردشگری در ایران تنها یک نام است

همچنین رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس، در این جلسه به تشریح اهمیت صنعت گردشگری در سراسر جهان پرداخت و افزود: صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود و بی دلیل نیست که در دنیا از آن به عنوان صنعت نام می‌برند.

امیر سبوكی با اشاره به اینکه در کشور ما آنچنان که باید به اهمیت این صنعت واقف نیستیم و تنها صنعت نفت و خودروسازی مدنظر قرار می‌گیرد، بیان کرد: اگرمی‌دانستیم درآمد صنعت گردشگری چقدر می‌تواند بر اشتغال مردم مؤثر باشد تمرکز استراتژی خود را بر آن می‌گذاشتیم.

سبوکی با بیان اینکه امروزه حتی آلمان و ژاپن که کشورهای صنعتی دنیا هستند، تمام همت خود را بر رونق گردشگری گذاشته‌اند، تصریح کرد: کشوری مانند فرانسه از طریق گردشگری چندین برابر پول فروش نفت درآمد به دست می‌آورد.

وی از اینکه گردشگری در ایران تنها یک نام است که هیچ‌گاه به واقع صنعت تلقی نشده است، ابراز تأسف کرد و با اشاره به اینکه در نفت و پتروشیمی به ازای هر ۷۰۰ میلیون تومان یک اشتغال ایجاد می‌شود، بیان کرد: در گردشگری به ازای هر ۵۰ میلیون تومان یک اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس، عنوان کرد: امروز حوزه گردشگری با بحران‌های متعددی مواجه است، نگاه به حوزه گردشگری به عنوان صنعت تعریف نشده و در مورد بد یا خوب بودن آن، گاه بحث‌هایی مطرح می‌شود.

سبوکی با بیان اینکه امروز متأسفانه هنوز در کشور ما شاکله و استراتژی مشخصی برای صنعت گردشگری وجود ندارد، اظهار داشت: در سطح کلان در کشور حتی برنامه صنعت گردشگری برای مدت یک هفته مشخص نیست تا چه رسد به استان‌ها و شهرها.

وی افزود: در کشورهای مهم گردشگری مانند مالزی، فرانسه، اسپانیا، آلمان و ترکیه می‌دانند تا سال ۲۰۲۰ میلادی هر هفته بناست چه اتفاقی در حوزه گردشگری بیفتد در حالی که ما در گردشگری دچار روزمرگی هستیم و برنامه‌های این صنعت در کشورمان مشخص نیست.

معافیت هتل‌سازان از عوارض

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس با اشاره به اینکه نقش شهرداری در توسعه گردشگری بر هیچکس پوشیده نیست و شهردار و شورای اسلامی شهر در طول مدت اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری انجام دادند، بیان کرد: معافیت هتل‌سازان از عوارض در زمینه هتل‌سازی از آن جمله بوده است و توجه ویژه به زیرساخت‌ها مورد اذعان گردشگران به شیراز سفر کرده، است.

سبوکی، راه‌اندازی کمیته تورهای ورودی را در رونق صنعت گردشگری شیراز بسیار اثرگذار دانست و با بیان اینکه در نبود این کمیته‌ها مسافران از تهران تقسیم می‌شدند و سهم شیراز از سه شب به یک شب کاهش یافته بود، تصریح کرد: زمانی که کمیته تورهای ورودی شکل گرفت یکی از مهم‌ترین آرمان های ما در افزایش ماندگاری مسافر رقم خورد و پرواز مستقیم به شیراز با انعقاد قرارداد با ایرلاین‌ها دایر شد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بسیاری از توریست‌هایی که به ایران می‌آیند مبدأ یا مقصدشان شیراز است، بیان کرد: افزایش ماندگاری مسافران خارجی از یک شب به سه شب با راه‌اندازی این کمیته‌ها رقم خورد که البته لازم است جاذبه‌های گردشگری جدیدی نیز در شیراز تعریف شود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس، عنوان کرد: اگر توریستی ۴۰ سال پیش به شیراز آمده باشد و اکنون تمایل داشته باشد بار دیگر به شیراز بیاید باید با جاذبه‌های جدید و به روز گردشگری، احتمال افزایش ماندگاری وی را بیشتر کرد.

سبوکی با تأکید بر اینکه ایجاد جاذبه جدید بسیار مهم است، اظهار داشت: کشورهای مالزی، سنگاپور و ترکیه که در امر گردشگری فعالیت دارند هر سال حداقل یک جاذبه به وجود می‌آورند چنانکه ترکیه سال گذشته توانست ۳۶ میلیون گردشگر جذب کند که با دو میلیون گردشگر ما که با احتساب وارد شوندگان از عراق و افغانستان است، قابل قیاس نیست.

وی افزود: تا چشم‌انداز ۱۴۰۴ چند سالی وقت نمانده و در آن چشم‌انداز پیش‌بینی شده که باید سالانه ۲۰ میلیون گردشگر توسط کشورمان جذب شود که در وضع فعلی این امر یک رویاست چرا که زیرساخت گردشگری وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس با اشاره به اینکه در کل فارس از هتل‌های یک تا ۵ ستاره، ۶ هزار تخت وجود دارد، بیان کرد: در کل استان شبی بیشتر از شش هزار نفر توریست را نمی‌توان اقامت داد.

سبوکی با بیان اینکه در مهمانپذیرهای فارس ۹هزار تخت وجود دارد، از این تعداد اندک با عنوان فاجعه یاد کرد و گفت: اگر همه دست به دست هم ندهیم چشم‌انداز برنامه محقق نمی‌شود و در این مسیر کمک‌های شهرداری و شورا واقعا راهگشاست.

وی با تشکر و قدردانی از حمایت‌های کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز و اعضای این شورا از جمله آقایان طالبان، نقیب‌زاده و دستغیب، بیان کرد: این افراد خالصانه در بدترین شرایط به میدان آمدند و به ما کمک کردند و مجموعه مدیریت ارشد شهرداری و معاونان ایشان نیز در کمک به حوزه گردشگری تمام قد از ما حمایت کردند.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی استان فارس با بیان اینکه بهتر است کمیته ویژه‌ای برای رسیدگی به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز برای تسهیل کارها تشکیل شود تا هتلدار یا سرمایه‌گذار برای رسیدگی به پرونده کارش معطل نشود، تصریح کرد: همچنین مناسب است سازمان گردشگری شهرداری شیراز برای تمرکز خاص بر مقوله گردشگری با اهداف و نیروی انسانی مشخص راه‌اندازی شود زیرا بدون شک شهرداری شیراز می‌تواند کشتی گردشگری را به ساحل برساند.

کد خبر 2951078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha