همایش بزرگ «عاشورا نماد وحدت» در افغانستان برگزار شد

همایش بزرگ «عاشورا نماد وحدت» در افغانستان برگزار شد

به همت وابستگی فرهنگی ایران و ارگان نشریاتی «آریازمین» افغانستان، همایش بزرگ «عاشورا نماد وحدت» در هرات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان، همایشی تحت عنوان «عاشورا نماد وحدت» با همکاری نمایندگی فرهنگی كشورمان در هرات و ارگان نشریاتی «آریازمین» در تالار بزرگ قصر آریا در شهر هرات برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام هاشمی، مسئول مرکز فرهنگی تبیان و نماینده آیت‌الله مکارم‌شیرازی در هرات، علی احمد غوردروازی، رهبر حزب‌الله هرات، مولوی آخوندزاده، رییس شورای اخوت اسلامی، جمعی از علمای اهل سنت، میرزایی، وابسته فرهنگی کشورمان در هرات و اساتید دانشگاهی و دانشجویان، حضور داشتند.

حجت‌الاسلام هاشمی در سخنان خود در این همایش، گفت: امام حسین (ع) تنها متعلق به شیعه نیست؛ بلکه ایشان با شخصیت بزرگ و انقلاب بی‌نظیرشان جهان‌شمول است.

وی تأكید كرد: قیام عاشورا می‌تواند الگویی برای ایثار و آزادگی تمام ملت‌ها، مذاهب و ادیان باشد.

هاشمی افزود: قیام امام حسین (ع) فریاد تمام حق‌طلبان و آزادی‌خواهان جهان در طول تاریخ است.

وی همچنین گفت: با نگاه درست و منصفانه به قیام عاشورا می‌توان به وضوح دریافت این انقلاب نه تنها باعث ایجاد تفرقه در بین مذاهب اسلامی نشده است؛ بلکه بزرگ‌ترین عامل برای وحدت و همبستگی بین‌ مسلمانان و آزادیخواهان محسوب می‌شود.

در ادامه خلیل احمد سادات، شعری را از سنایی غزنوی در وصف حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) خوانش كرد و سپس مولوی صبغت‌الله عرفانی، یکی از اساتید برجسته و عالم اهل سنت هرات، به وقایع مهمی که در روز عاشورا اتفاق افتاده از جمله تولد حضرت مسیح (ع)، نجات حضرت یونس (ع) از دل ماهی و غرق شدن فرعونیان در رود نیل اشاره کرد و گفت: اهل سنت با گرفتن روزه در این ایام از سالروز شهادت نواده پیامبر (ص) و روز عاشورا تجلیل می‌کنند.

در ادامه مولوی آخوندزاده، رییس شورای اخوت اسلامی هرات، در سخنانی بیان كرد: اوضاع جهان اسلام بسیار بغرنج و پیچیده است كه این مشکلات ناشی از اختلاف بین مسلمانان است. و بدون شك دشمنان اسلام و دول غربی به این اختلافات دامن می‌زنند.

وی افزود: قیام عاشورا یک الگو و سرمشق برای تمامی مسلمانان است؛ باید با تکیه بر این قیام انسان‌ساز،  وحدت و همبستگی میان مسلمین ایجاد کرد.

آخوندزاده از علمای اهل سنت و شیعه خواست كه از بیان هرگونه نکته و سخن تفرقه‌انگیز بر روی منابر یا در رسانه‌ها پرهیز كنند.

در پایان این همایش صادقی، رئیس انجمن فرهنگی و نشریاتی آریازمین، ضمن سپاس از همکاری نمایندگی فرهنگی ایران در هرات در برگزاری این همایش، گفت: یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای عاشورا و شهادت امام حسین (ع) وحدتی بود که در میان امت اسلامی به وجود آمد و مردم را از گمراهی و پیروی از حکومت‌های ظالم نجات بخشید.

 

کد خبر 2953255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha