عضو شورای امور بین الملل روسیه در گفتگو با مهر:

نتانیاهو اولین مقصر خشونتهای منطقه/ رویگردانی فلسطینیان از عباس

نتانیاهو اولین مقصر خشونتهای منطقه/ رویگردانی فلسطینیان از عباس

عضو شورای امور بین الملل روسیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی را اولین و مهمترین مقصر افزایش خشونت ها در سرزمین های اشغالی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از یک ماه است که سرزمین های اشغالی صحنه جنایات جدید صهیونیست هاست و خشونت ها موجب آغاز انتفاضه جدید فلسطینیان شده است.

به رغم خشونت گسترده صهیونیست ها در یک ماه اخیر که موجب شهادت نزدیک به ۸۰ فلسطینی شده نهادهای بین المللی و حامیان غربی تل آویو هیچ اقدامی برای توقف این خشونت ها انجام نمی دهند.

در همین رابطه برای تحلیل بهتر شرایط موجود با «برایان فریدنبورگ» به گفتگو نشستیم. فریدنبورگ مورخ بوده و عضو شورای امور بین الملل روسیه است. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*بیش از یک ماه از آغاز دور جدید خشونت های اسرائیل علیه فلسطینیان می گذرد، به نظر شما چه دلایلی منجر به بروز چنین وضعیتی شده است؟

در مناقشات میان اسرائیل و فلسطینیان تا حد زیادی نتانیاهو بیشترین نقش را دارد و این موردی است که در شش سال گذشته شاهد بوده ایم. در این مدت (شش سال اخیر) هیچ کس به اندازه نتانیاهو در شکل گیری وضعیت فعلی میان فلسطینیان و اسرائیل نقش نداشته و در نتیجه بیشترین گناه در این رابطه متوجه نتانیاهو است.

متاسفانه همانطور که پیش بینی می شد خشونت های میان فلسطینیان و اسرائیل افزایش یافته و از کنترل خارج شده است و در این میان برخی از آغاز انتفاضه سوم سخن می گویند . برای تحلیل شرایط موجود مهم است که مقصر اصلی این وضعیت را بشناسیم. مقصر اصلی در این رابطه کسی است که بیشترین قدرت را در اختیار دارد. این نکته را مدنظر داشته باشید که در مرحله اول ما باید نتانیاهو و کابینه محافظه کار او را مقصر بدانیم، کسی که بیش از شش سال است قدرت را در اسرائیل در اختیار دارد.

در شش سال گذشته نتانیاهو هیچ علاقه ای به مذاکرات صلح[سازش] نداشته و در سال های نه چندان دور نیز وی رفتار مشابهی را از خود بروز داده بود. در مورد پیمان اسلو و حواشی مربوط به آن نیز که موجب آغاز انتفاضه دوم شد  وی از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ نخست وزیر اسرائیل بود و اقدامات وی موجب آغاز انتفاضه دوم شد. در سال ۲۰۰۵ و در دوران نخست وزیری «آریل شارون»، و در ادامه مخالفت های خود با سیاست های شارون در خصوص فلسطینیان، کابینه را ترک کرد و در سال های اخیر و در برابر اقدامات «باراک اوباما» برای برقراری صلح در خاورمیانه ایستادگی کرد.

*در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر ساخت شهرک های صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی بوده ایم. در این میان هر چند نهادهای بین المللی خواستار توقف این ساخت و سازها هستند اما نتانیاهو توجهی به این درخواست ها نداشته است. آیا شهرک سازی تاثیری در تحولات اخیر داشته یا خیر؟

نتانیاهو بطور غیرقانونی شهرک سازی یهودیان را در سرزمین های فلسطینی گسترش داد و به درخواست آمریکا و اروپا برای توقف شهرک سازی ها اعتنا نکرد. علاوه بر اینها کابینه نتانیاهو در مواقع بی مورد و غیر ضروری نیز مجوز ساخت شهرک های جدید را صادر کرد.

*برخی تحلیل گران صهیونیست در اقدامی فرافکنانه مقاومت فلسطینی را مقصر جلوه می دهند و سعی دارند ریشه این تحولات که اشغالگری و غصب سرزمین توسط صهیونیستها است را از یادها محو کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

از جمله اقداماتی که در سال های اخیر موجب افزایش خشونت میان فلسطینیان و اسرائیل شده در سال ۲۰۱۴ رخ داد که کابینه نتانیاهو با تبلیغات گسترده به بهانه ربوده و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی حملات گسترده ای را به غزه انجام داد و این در حالی بود که حماس مسئول این حملات نبود.

در مورد اخیر نیز حماس تقصیری نداشته چون این گروه از سال ۲۰۱۲ نظاره گر آتش بس بوده اما در عوض این آرامش حماس، نتانیاهو هیچ کاری را برای از بین بردن محاصره غزه و یا کاهش فشارهای وارده بر غزه انجام نداده است.

یک دلیل روشن برای اینکه بگوئیم حماس نقشی در تحولات اخیر نداشته آن است که شاهد هستیم نوجوان های کم سن و سال و حتی زنان با تشکیل گروه های کوچک اقدام به حمله به اسرائیلی ها می کنند که ریشه در اشغالگری اسرائیل دارد.

این وضعیت در حالی است که به دلیل در محاصره بودن غزه و سیاست های خاص گروه فتح، اسرائیل تقریبا کنترل هوایی تمام مناطق فلسطینی را در اختیار دارد و مخلص کلام اینکه نتانیاهو کارگردان تمام تحولاتی است که در این منطقه رخ می دهد.

*به نظر شما نقش محمود عباس در شرایط فعلی چیست و آیا راهی برای کاهش سطح خشونت های موجود میان فلسطینیان و صهیونیستها وجود دارد؟

در مورد محمود عباس نیز باید گفت، هر چند وی به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان حضور دارد اما تحولات سال های اخیر موجب شده تا فلسطینیان از وی روی گردان شوند. محمود عباس در سال های اخیر با نتانیاهو همکاری داشته اما این همکاری ها هیچ ماحصلی برای مردم فلسطین نداشته است. ممکن است این وضعیت قابل درک باشد اما عاقلانه نیست که چنین همکاری هایی ادامه داشته باشد.

در شرایط فعلی و در صورت برقراری چنین فضایی، خشونت های اسرائیل و انتفاضه مردم فلسطین موجب افزایش خونریزی های می شود راهی که در این میان به نظر می رسد می تواند موجب کاهش تنش ها و برقراری نسبی آرامش شود آن است که اسرائیل بواسطه همکاری های فتح در سال های اخیر فشارهای خود را بر فلسطینیان کاهش دهد و شهرک سازی ها را محدود کند در صورت اتخاذ چنین رویکردی آنگاه می توان انتظار همکاری های بیشتر حماس با فتح را داشت.

کد خبر 2960009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha