۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵

دی ماه در پایتخت کتاب ایران؛

دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو برگزار می‌شود

دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو برگزار می‌شود

دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو با هدف معرفی و رواج فرهنگ قصه‌گویی و تشویق عموم مردم به پاسداشت از این میراث فرهنگی دی ماه امسال در اهواز برگزار می‌شود.

مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) در گفتگو با خبرنگار مهر به برگزاری جشنواره پدران و مادران قصه‌گو در سطح استان اشاره و بیان کرد: قصه‌ها بخش مهمی از میراث فرهنگی یک سرزمین را تشکیل می‌دهند که سینه به سینه از پدران به نسل حاضر رسیده‌اند و نوجوان و جوان امروز باید قصه‌ها را بشناسد و در حفظ آن کوشا باشد. از سوی دیگر، مادر و پدرها، نقش بسیار مهمی در انتقال قصه‌ها به نسل جوان دارند. پدری و مادری که خود قصه را نمی‌شناسد و زمان نمی‌گذارد تا برای کودکش داستان بگوید چگونه می‌تواند راوی فرهنگ و ادبیات شفاهی سرزمین خود باشد؟

این فعال میراث فرهنگی با اشاره به این‌که نمی‌توان تاریخ درست و روشنی برای قصه و قصه‌گویی در نظر گرفت، ادامه داد: قصه‌ها به رویدادهای تاریخی، رزم‌ها، بزم‌ها، قهرمانی‌ها، عشق ومحبت، شادی و اندوه، آموزه‌های دینی و اخلاقی و خلاصه بگویم به وجوه گوناگون زندگی انسان توجه می‌کنند، اما شاید نتوان تاریخ دقیقی برای اولین قصه و قصه‌گو در نظر گرفت. قدر مسلم این‌که قصه‌گویی در فرهنگ سنتی ما قدمتی چند هزارساله دارد.

گهستونی با اشاره به این‌که تغییرات روزافزونی که به‌واسطه وجود تکنولوژی و رواج مدرنیته در زندگی مردم رخ داده کلیت و هویت فرهنگ را دگرگون ساخته است گفت: بسیاری آداب و رسوم و سنت‌های کهن ما ازمیان رفته ‌و به فراموشی سپرده شده‌اند. بخشی از این آداب و رسوم، ادبیات شفاهی ماست که قصه را نیز دربرمی‌گیرد.

هدف از برگزاری جشنواره پدران و مادران قصه‌گو که در سطح استان خوزستان و استان‌های همجوار برگزار می‌شود، معرفی ورواج فرهنگ قصه‌گویی، جمع‌آوری و حفظ بخشی ازسنت‌های شفاهی برای آیندگان و ترغیب و تشویق عموم مردم به پاسداشت ازمیراث فرهنگی کهن خود است.

علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۹۴، نمونه قصه‌گویی خود را به صورت صوتی و تصویری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ارسال کنند. آثار ۲۵ آدرماه داوری و دومین جشنواره قصه گویی، دوم دی ماه در سینما هلال اهواز برگزار می‌شود.

کد خبر 2971648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha