۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱

گزارش پشت‌صحنه «ایستاده در غبار»

ثبت لحظات زندگی جاویدالاثر متوسلیان/ بازار تهران لوکیشن شد

ثبت لحظات زندگی جاویدالاثر متوسلیان/ بازار تهران لوکیشن شد

عوامل فیلم «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان این روزها در بازار تهران مشغول ضبط آخرین سکانس های فیلم هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا آهنج قرار بود فیلمی سینمایی با محوریت شخصیت حاج احمد متوسلیان فرمانده جاویدالاثر لشگر محمد رسول الله (ص) بسازد که وقتی با مسئولان سازمان اوج پای میز مذاکره رفت با امکان ساخت سریال «آسمان من» برای نیروهای امنیت پرواز که چندین سال منتظر ساختش بود، مواجه شد بنابراین او سریال «آسمان من» را ساخت و کارگردانی سینمایی «ایستاده در غبار» به محمد حسین مهدویان رسید.

عوامل «ایستاده در غبار» این روزها در بازار تهران و محله‌ای که حاج احمد در کودکی و نوجوانی عمرش را در آن سپری کرده، مشغول فیلمبرداری آخرین سکانس‌های این فیلم هستند.

بازارچه نائب‌السلطنه در حوالی خیابان ری، فضایی قدیمی و نوستالژیک را برای مهدویان فراهم کرده تا هادی حجازی‌فر (بازیگر نقش حاج احمد) با سبیل پرپشت و لباس سربازی بر تن، بتواند به قنادی «متوسلیان یزدی» وارد شده و برادرانش را بعد از مدت‌ها ببیند.

فیلمبرداری در بازارچه تهران

مهدویان گروهی جوان و پویا را پیرامون خود جمع کرده که به رغم روزهای سخت کار در شهرک دفاع مقدس، کردستان و خوزستان، همچنان با روحیه و انرژی، کارشان را در بخشی از بازار شلوغ تهران ادامه می‌دهند.

کار در بازارچه‌ای که مغازه‌هایش فعال است با رفت و آمد اهالی و کاسب‌های بازار، آن هم در ساعات میانی روز به اندازه کافی تمرکز را از هر کسی می‌گیرد، اما مهدویان با هادی بهروز فیلمبردار جوان و خستگی ناپذیرش وقت را از دست نمی‌دهد و بعد از چند بار تمرین، پلانش را با یک بار برداشت می‌گیرد.

دوربینی (سوپر ۱۶) که او برای کارش انتخاب کرده، دوربینی حجیم و سنگین است. کار با آن سخت است و استفاده از نگاتیو و هزینه‌های بالا، جای هیچ بی‌دقتی و ولخرجی را برای مهدویان باقی نگذاشته است. او و گروهش کاملاً متمرکز و دقیق کارها را پیش می‌برند تا به موقع، فیلمشان را بر پرده سینماهای جشنواره سی و چهارم ببینند.

عوامل «آخرین روزهای زمستان» در «ایستاده در غبار»

حبیب خزایی‌فر آهنگساز این اثر نیز در گوشه‌ای از صحنه ایستاده است و حس کار را می‌گیرد تا آهنگسازی را قبل از رسیدن راش‌ها و تدوین اولیه آغاز کند.

او در فیلم «آخرین روزهای زمستان» تجربه قبلی مهدویان نیز کار آهنگسازی را بر عهده داشت و در این باره می‌گوید: فضای فیلم «ایستاده در غبار» تا حدودی به فضای آن مستند نزدیک است و به احتمال قوی از همان سازها برای آهنگسازی استفاده می‌کنم.

خزایی‌فر کار آهنگسازی برای این فیلم را سخت توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: از آنجایی که فرصت برای تماشای تمام فیلم به صورت یک جا و تنظیم آهنگ بر این اساس وجود ندارد، مجبور هستم قبل از اتمام تدوین کارم را آغاز کنم تا از بقیه گروه عقب نمانم. امید زیادی به این فیلم وجود دارد و من هم امیدوارم که مانند کار قبلی دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.

مهدی زمین‌پرداز و ابراهیم امینی مسئولیت انتخاب و هدایت بازیگران فیلم «ایستاده در غبار» را بر عهده دارند. زمین پرداز پیش از این بازیگر نقش شهید حسن باقری در مجموعه «آخرین روزهای زمستان» را بر عهده داشت و امینی نیز بازیگر نقش محسن رضایی در این مجموعه بود که با قامتی ریزنقش در گوشه‌ای ایستاده است و روند کار را زیر نظر دارد.

بازیگر باید در این فیلم بپذیرد که به چشم نیاید

ابراهیم امینی درباره روند و سبک کاری این فیلم می‌گوید: تصاویر در این فیلم به دلیل سبک بصری و مستندنمایی اتفاقات توسط المان‌های به کار گرفته شده واقعی به نظر می رسند که از بین این المان‌ها می‌شود به طراحی صحنه، زاویه دوربین و لنز اشاره کرد. همچنین بازیگر هم یکی از این اجزاست. در این فیلم بازیگر باید بپذیرد که به چشم نیاید. این موضوع برای بازیگران باتجربه و باتکنیک، خیلی سخت امکانپذیر می‌شود. ما هم سراغ بازیگرانی رفتیم که ضمن آشنایی با بازیگری، چندان مشهور و شناخته شده نباشند.

حالا باید سراغ محمدحسین مهدویان کارگردان پروژه رفت. فرصت چندانی ندارد و خیلی کوتاه درباره روند پیشروی خوب کار توضیح می‌دهد. مهدویان اعتماد مسئولان سازمان اوج به او و گروهش را مایه پیشرفت خوب کارها می‌داند و مثل بقیه گروه امید زیادی دارد که مخاطبان کار قبلی‌اش را با این فیلم نیز راضی نگه دارد.

بازیگر نقش حاج احمد از دل بازارچه به قنادی نزدیک می‌شود و در بین هنرورانی که هر کدامشان نشانی از تهران قدیم دارند، یکی روی دوشش قالیچه‌ای گذاشته و یکی دیگ‌های مسی را روی گاری‌اش می‌برد، وارد مغازه می‌شود و برادرانش را بعد از مدت‌ها که در پادگان بوده است در آغوش می‌گیرد و کارگردان فرمان کات می‌دهد.

کد خبر 2973904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha