۱۴ اسفند ۱۳۸۴، ۱۱:۴۲

در دانشگاه صنعتي اميركبير :

نوعي سيمان استخواني جهت بازسازي آسيب هاي استخوان هاي جمجمه، سر و صورت ساخته شد

نوعي سيمان استخواني جهت بازسازي آسيب هاي استخوان هاي جمجمه، سر و صورت ساخته شد

سيمان استخوان كلسيم فسفات با سرعت جذب بالا و جايگزيني سريع به وسيله بافت جديد جهت بازسازي نقاط آسيب ديده استخوان هاي جمجمه، سر و صورت در دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير ساخته شد.

به گزارش خبرگزاري مهر، "سعيد حصاركي" دانش آموخته دكتري و مجري طرح هدف از اجراي پروژه را ساخت سيماني با سرعت جذب بالا و جايگزيني سريع بافت استخواني در داخل ايمپلنت مذكور عنوان كرد و گفت: ساختار اين نوع سيمان متخلخل بوده و براي رشد سلول هاي استخوان ساز و بافت استخوان بسيار مفيد است.

وي اضافه كرد: سيمان تهيه شده در واقع ماده اي است كه در جراحي هاي پلاستيك استخوان، در آسيب و صدمات استخواني خصوصا در ناحيه جمجمه و سر و صورت استفاده مي شود و مهمترين ويژگي آن اين است كه در داخل بدن به سرعت جذب مي شوند و به طور همزمان بافت جديد جايگزين سيمان شده و تكميل مي شود.

"حصاركي" خاطرنشان كرد: در اين پروژه مدل حيواني خرگوش مورد آزمايش قرار گرفت به اين ترتيب كه دراستخوان كورتكس  ناحيه درشت ني پاي خرگوش آسيبي ايجاد شد و سپس اين ناحيه با چند نوع سيمان پر شد. در اين تحقيق سيمان فسفاتي كلسيم مذكور به دليل ساختار متخلخل و ويژگي هاي شيميايي كه داشت طي مدت 2 ماه بوسيله بافت استخوان جديد كاملا جايگزين شد.

"حصاركي" به كابردهاي ديگر اين سيمان اشاره كرد و گفت: از اين سيمان در سيستم هاي رهايش دارو نيز مي توان استفاده كرد. اگر به تركيب اين سيمان دارويي مثل عوامل رشد دهنده بافت استخواني را اضافه شود فرآيند استخوان سازي را تسريع كرده و سرعت رشد بافت استخواني جديد افزايش مي يابد.

کد خبر 298903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha