۱۷ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۵۸

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

قوانین بازدارنده‌ای برای مبارزه با قاچاق پوشاک وضع می‌شود

قوانین بازدارنده‌ای برای مبارزه با قاچاق پوشاک وضع می‌شود

لاله افتخاری با اشاره به ضرورت وضع قوانینی بازدارنده برای جلوگیری از قاچاق پوشاک گفت: از یک میلیارد دلار پوشاکی که وارد کشور می شود تنها ۱۰ میلیون دلار سهم پوشاک قانونی است.

به گزارش خبرنگار مهر، لاله افتخاری از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نشست گزارش عملکرد کارگروه مد و لباس امروز ۱۷ آذر ماه برگزار شد با اشاره به آیه ای از قرآن به ضرورت توجه به پوشاک اشاره و بیان کرد: سال ۱۳۸۵ قانون ساماندهی مد و لباس به تصویب مجلس رسید و دو سال بعد آیین نامه اجرایی آن تدوین شد. در این سال ها کارگروه مد و لباس سیر خوبی را طی کرده و کمیسیون فرهنگی مجلس یکی از اعضای فعال آن بوده است.

او به ضرورت بازنگری قانون ساماندهی مد و لباس اشاره کرد و افزود: ما باید سلیقه مخاطبان را در نظر بگیریم، همچنین نظر تولیدکنندگان و طراحان هم مورد توجه قرار گیرد و براساس همه این موارد به بازنگری قانونی که در سال ۱۳۸۵ تدوین و تصویب شده پرداخته شود.

افتخاری همچنین بیان کرد: در کارگروه مد و لباس نمایندگانی از کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه پوشاک، صدا و سیما حضور دارند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم متولی اصلی این جریان است. به باور من وزارت علوم هم می تواند از اعضای این کارگروه و تاثیرگذار بر جریان طراحی پوشاک ایرانی اسلامی باشد. بسیج هم می تواند به عنوان یک نهاد مردمی وارد میدان شود. معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری نیز می تواند به کارگروه مد و لباس بپیوندد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین از دبیر کارگروه مد و لباس خواست تا به صورت دوره ای گزارشاتی را به مجلس و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد تا موانع و مشکلات بررسی شود.

افتخاری همچنین به طرح حمایت از صنعتگران و هنرمندان بومی اشاره و بیان کرد: حمایت از لباس بومی در دستور کار ماست چراکه هم با فرهنگ ایرانی اسلامی ما هماهنگ است و هم با متانت و عفت و وقار ایرانیان هماهنگی دارد. از سوی دیگر مجلس بر آن است تا قوانینی را در زمینه معافیت های مالیاتی و همچنین ارائه برخی تسهیلات به تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی وضع کند.

به گفته این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس قرار است جرائم سنگینی برای واردات غیر قانونی پوشاک در نظر گرفته شود چراکه یک میلیارد دلار پوشاک وارد کشور می‌شود که از این میان تنها ۱۰ میلیون دلار سهم کالاهایی است که از مبادی قانونی به کشور می رسد و مابقی به کالاهای قاچاق اختصاص دارند.

افتخاری به ضرورت همکاری بیشتر میان دولت و مجلس اشاره و بیان کرد: بخش های مختلف دولت با مجلس باید همکاری بیشتری داشته باشند تا قوانین بازدارنده ای در ارتباط با ورود پوشاک قاچاق وضع شود، از سوی دیگر لباس هایی طراحی و تولید شوند که هم کثرت دارند و هم وحدت. وحدت به این معنی که متانت، عفت و وقار پوشاک ایرانی اسلامی در آن رعایت شده و کثرت به این معنی که از تنوع طرح و رنگ برخوردارند.

کد خبر 2994593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha