۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۳۵

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی:

تدوین دایره المعارف بازی‌های بومی و محلی کشور/۵۰۰ بازی محلی داریم

تدوین دایره المعارف بازی‌های بومی و محلی کشور/۵۰۰ بازی محلی داریم

خرم آباد - رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور از تهیه و تدوین دایره المعارف بازیهای بومی و محلی کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا جعفری ظهر شنبه در حاشیه مجمع انتخابات هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی لرستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ورزش های سنتی و بازی های محلی به عنوان میراث ناملموس فرهنگی کشورمان به شمار می آیند و در این زمینه ما مکلفیم که ارزش های فرهنگی و فرهنگ ارزشی حاکم بر مملکتمان را از این طریق به دنیا معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه نایب رئیس انجمن ورزش های سنتی نیز می باشد، عنوان کرد: این انجمن با یونسکو در ارتباط است و در یونسکو یکی از برنامه ها و فعالیت هایی که در بخش دولتی مدیریت می شود بخش توسعه ورزش های سنتی است.

معرفی بازیهای بومی و محلی در عرصه فراملی

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور با اشاره به اینکه ما نیز باید برای مستندسازی و نظام مند کردن بازی های سنتی اقداماتی را انجام می دهیم، ادامه داد: پروسه ثبت بازی های بومی محلی به عنوان یکی از برنامه های ما باید اعمال شود که این پروسه چهارچوب مشخصی داشته و باید در قالب یک سری تحقیقات و پژوهش ها و به صورت مشخص این برنامه ها را تبیین کنیم.

جعفری با بیان اینکه با کشورهای مختلف مانند ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ترکمنستان در این زمینه مراوداتی را هماهنگ کردیم، تصریح کرد: عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری در باب معرفی بازی های بومی محلی در عرصه فراملی یکی از مهمترین رویکردهای ماست.

وی  با بیان اینکه حفظ اصالت و هویت بازی ها یک اصل است، افزود: داشتن جذابیت در این موضوع یک انگیزه مضاعف ایجاد کرده تا ما بتوانیم ورزش های سنتی را نه فقط با یک رویکرد فرهنگی صرف در قالب یک برنامه علمی ویژه در عرصه بین الملل معرفی کنیم.

برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ورزشی کشورهای عضو اکو

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور به انجام هماهنگی هایی برای برگزاری اولین جشنواره فرهنگی ورزشی کشورهای عضو اکو اشاره کرد و بیان داشت: از این طریق می توانیم وجه اشتراک فرهنگی موجود بین این کشورها را به صورت ویژه تری تبلیغ و ترویج کنیم.

جعفری با اشاره به اینکه لرستان با توجه به قدمت و تاریخچه و ویژگی خاصی که دارد، یادآور شد: قوم لر از اقوام بااعتباری که منزلت و اعتبار کشورمان است که خاص این استان بازی ها و ورزش های سنتی ای وجود دارد که ما هم به عنوان یکی از میراث داران این فرهنگ سعیمان بر این بوده که در کشور آن را تبلیغ کنیم.

وی عنوان کرد: اکنون کل کشور دال‌پلان را به عنوان یک بازی بومی و ورزشی که می تواند در قالب ورزش های کلاسیک هم برای توانمندسازی ورزشکاران مورد توجه قرا بگیرد باید یک اهتمام ویژه داشته باشیم.

ثبت بازیهای بومی محلی در یونسکو

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور با اشاره به اینکه باید مستندسازی کرده و دایره المعارف ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی استان تدوین شود، ادامه داد: این موضوع برای ما خیلی اهمیت دارد چرا که این استان از اعتبار و منزلت بالایی برخوردار است برای بهار سال آینده برنامه های متنوعی از قبیل بازوبند پهلوانی کشتی سنتی استان را خواهیم داشت.

جعفری با بیان اینکه در قیقاچ باید ایمنی و استانداردسازی لازم انجام شود، تصریح کرد: سعی داریم این رشته ورزشی را نیز در قالب یک رشته ورزشی سنتی حتی در عرصه بین الملل مدیریت کنیم و این آمادگی را داریم.

وی افزود: فرآیند ثبت ملی شدن بازی ها در قالب سیاستی که یونسکو تبیین کرده بر عهده سازمان میراث فرهنگی است و ما اطلاع دقیقی نداریم اما خود ما چوخه، کشتی سنتی لوچو، گیله مردی، کشتی زوران را ثبت کردیم.

تدوین دایره المعارف ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی

رئیس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کشور برای ثبت بین المللی کردن بازی ها محدودیت وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر کشور در سال یک بازی را می تواند ثبت کند همچنین ما قرابت فرهنگی و اقلیمی با بسیاری از کشورها مانند مکزیک نداریم اما بسیاری از بازی هایشان با ما سنخیت دارد و ممکن است به نام آنها ثبت بین المللی شود.

جعفری یادآور شد: باید سرمایه های اجتماعی موجود را برای قرار دادن ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی در جایگاه مطلوب به کار بگیریم که تنها کار وزارت ورزش و جوانان نیست و دایره المعارف ورزش های سنتی و بازی های بومی محلی با تبیین کارکردهای آنها کاری است که بزودی استارت خواهد خورد.

وی گفت: بیش از ۵۰۰ نوع بازی بومی محلی در کشور داریم.

کد خبر 3003874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha