۹ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۱۹

فرهنگ و اجتماع پهلوی به روایت عبدالحسین نوایی بررسی می‌شود

فرهنگ و اجتماع پهلوی به روایت عبدالحسین نوایی بررسی می‌شود

نشست «بررسی فرهنگ و اجتماع عصر پهلوی» با تکیه بر کتاب تازه منتشرشده «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این نشست ناصر تکمیل‌همایون، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی، روح‌الله بهرامی، عضو هیات علمی دانشگاه رازی و رضا مختاری اصفهانی، مولف کتاب «خاطرات و اسناد عبدالحسین نوایی» حضور خواهند داشت.

این کتاب را به تازگی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه در ۶۱۲ صفحه منتشر کرده که متشکل از گفتگو، اسناد و دست نوشته‌های مربوط به نوایی است.

عبدالحسین نوایی را می‌توان از جمله رجال فرهنگی زمان خود دانست. او که متولد سال‌های پایانی سلسله قاجار بود، بواسطه پیشینه خانوادگی و علایق فرهنگی‌اش با روشنفکرانی چون عباس اقبال آشتیانی، محمد قزوینی و سیدحسن تقی‌زاده همراه و همکار شد. اقبال به نوایی چندان اعتماد و اعتقاد داشت که او را به محافل یاران همراهش می‌برد. تقی‌زاده نیز خاطراتش را برای نوایی تقریر می‌کرد. بخش‌هایی از خاطرات و اسناد نوایی در این کتاب، بازگوکننده نقل‌ها و ماجراهایی است که پیشتر از آنها سخن نرفته است.

نقطه نظرهای او درباره وقایع مهم تاریخ معاصر ایران اعم از روی کار آمدن رضاخان، شهریور ۱۳۲۰، قدرت‌گیری محمدرضا پهلوی، ملی شدن صنعت نفت، سقوط مصدق و حزب توده و دست‌نوشته‌ها و تقریرات وی که به کوشش رضا مختاری اصفهانی گرد آمده، از این اثر، کتابی جامع و مستند درباره تاریخ معاصر ایران ساخته است.

نشست «بررسی فرهنگ و اجتماع به روایت عبدالحسین نوایی» از ساعت ۱۶ شنبه ۱۲ دی‌ ۹۴ در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات واقع در تهران، خيابان وليعصر، خيابان دمشق، شماره ۹ برپا خواهد شد.

کد خبر 3012749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha