۱۲ دی ۱۳۹۴، ۹:۳۸

مهر گزارش می‌دهد؛

کمبود کادر پرستاری در بیمارستان دیلم/ رفع کمبود با نیروهای شرکتی

کمبود کادر پرستاری در بیمارستان دیلم/ رفع کمبود با نیروهای شرکتی

بوشهر - طرح تحول نظام سلامت در استان بوشهر نیز شتاب دارد اما بیمارستان بقیه‌الله دیلم ،یکی از مراکز اصلی درمانی در شمال استان بوشهر هم‌اکنون با کمبودهایی در زمینه کادر پرستاری روبرو است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بهداشت و درمان یکی از مقوله‌های مهم اجتماعی است و از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع انسانی در جهان امروز محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر در کشور ما تلاش زیادی برای ارتقای شاخص‌های بهداشتی صورت گرفته و در بازه‌های مختلف زمانی شاهد شکل‌گیری سیرهای شتابان توسعه بهداشتی بوده‌ایم.

از ابتدای دولت یازدهم و با اجرای طرح تحول نظام سلامت که از ایده‌های دولت برای گشایش قفل مشکلات بهداشتی جامعه است بنا بود دغدغه‌های مردم در حوزه سلامت را کم کند تا مردم تنها دغدغه‌شان درمان بیماری باشد و نه تأمین هزینه‌های مورد نیاز درمان.

بهبود وضعیت درمانی در دیلم

بیش از دو سال از اجرای این طرح در کشور می‌گذرد و باوجود نارسایی‌هایی که بر این طرح وارد است، نتایج بسیار خوبی داشته و بسیاری از تحلیل‌گران اجتماعی به موفقیت دولت در عرصه‌های بهداشتی تأکید دارند.

طرح تحول نظام سلامت در استان بوشهر نیز با شتاب بالایی در حال اجرا است و بسیاری از متخصصان بهداشتی، بوشهر را پیش‌تاز اجرای طرح تحول نظام سلامت می‌دانند و رتبه‌های استان بوشهر در مراحل مختلف بررسی روند اجرای طرح نیز مؤید این ادعا است.

شمالی‌ترین نقطه استان بوشهر که در سنوات قبل با کمبودهای بهداشتی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه بهداشت و درمان داشته و خدمات دولت رضایت نسبی عامه مردم را به همراه داشته است.

بهبود وضعیت درمانی بیمارستان بقیه‌الله دیلم از مهم‌ترین دستاوردهای این شهرستان محسوب می‌شود، اما کمبود کادر پرستاری مشکلی است که بهداشت شهرستان دیلم از آن رنج می‌برد.

راه‌اندازی کلینیک تخصصی بیمارستان دیلم

بر اساس اظهار نظر مسئولان بهداشتی دیلم، در قالب برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت، کادر تخصصی پزشکان بیمارستان بقیه‌الله اعظم (عج) شهرستان دیلم تکمیل شده است.

به گفته مدیر دفتر خدمات پرستاری بیمارستان دیلم، راه‌اندازی کلینیک تخصصی بیمارستان دیلم با بهره‌گیری از پزشکان متخصص شهرستان دیلم و شهرستان‌های هم‌جوار از اقداماتی است که با پیگیری‌های رئیس بیمارستان بقیه‌الله الاعظم صورت گرفته است.

در قالب این طرح پزشکان متخصص به‌صورت دوره‌ای با حضور در شهرستان به ویزیت بیماران می‌پرداختند و از نیمه دوم آبان ماه سال جاری با توجه به تقسیمات کشوری پزشکان متخصص، شاهد حضور تمام‌وقت کادر پزشکی متخصص در رشته‌های بیهوشی، زنان و زایمان، جراح عمومی، سونوگرافی و ارتوپد در شهرستان دیلم هستیم.

آزاده قجری به خبرنگار مهر گفت: ما در دوره زمانی قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت با کمبود نیروی پرستاری مواجه بودیم که با اجرای طرح تحول نظام سلامت و راه‌اندازی کلینیک تخصصی این کمبود بیشتر احساس می‌شود.

استفاده از نیروهای شرکتی برای رفع کمبود

بنابر اظهارات مسئول دفتر پرستاری بیمارستان بقیه‌الله اعظم دیلم، استفاده از نیروهای شرکتی با قراردادهای ۸۹ روزه با همکاری دفتر پرستاری علوم پزشکی استان و رئیس بیمارستان دیلم، راهکاری است که با استفاده از آن سعی شده بخش‌های بیمارستان پوشش داده شود و مشکلات بیمارستان کاهش پیدا کند.

قجری می‌گوید: در حال حاضر ۳۱ نفر کادر پرستاری در شهرستان دیلم فعالیت دارند ولی با توجه راه‌اندازی اتاق عمل و بخش جراحی با کمبود نیروی پرستاری در اتاق عمل و بیهوشی مواجه هستیم که این کمبود به‌صورت استانی است و امیدواریم این مشکل در آینده نزدیک برطرف شود.

خدمات‌دهی ۱۴ متخصص در دیلم

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان دیلم بالغ‌بر ۳۳ هزار نفر جمعیت دارد و از هفت پزشک متخصص در رشته‌های جراح عمومی، ارتوپد، متخصص بیهوشی، متخصص رادیولوژی، متخصص زنان و زایمان، داخلی و اطفال در شهرستان دیلم ماندگار و مقیم هستند که این علاوه بر ۷ پزشک متخصصی است که دو بار در هفته در کلینیک تخصصی دیلم حضور دارند و تاکنون بالغ‌بر۵۰ هزار ویزیت تخصصی داشته‌اند.

به گفته رئیس دفتر پرستاری بیمارستان بقیه‌الله اعظم(عج) دیلم سه بخش جراح عمومی ،ارتوپدی و زنان و زایمان اخیراً به بیمارستان دیلم اضافه شده است.

آزاده قجری با بیان اینکه هزینه پرداختی سلامت توسط مردم قبلاً ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است، گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، هزینه پرداختی بیماران به‌صورت میانگین به پنج درصد رسیده است.

توسعه خدمات بهداشتی در مناطق روستایی شهرستان دیلم از ضروریاتی است که احساس می‌شود و انتظار داریم مسئولان بهداشتی به آن توجه داشته باشند.

خبرنگار: فاطمه سرداری

کد خبر 3014377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha