۲۷ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۲۳

شاكری با اعلام خبر تهيه طرح تعيين پهنه گسل‌های شهر تهران:

هزاران پلاک پايتخت روی گسل‌ زلزله قرار دارند

هزاران پلاک پايتخت روی گسل‌ زلزله قرار دارند

رئيس كميته عمران شورای شهر تهران گفت: هزاران پلاك شهری پايتخت در پهنه گسل‌های زلزله قرار دارند و اين طرح در قالب قانون می‌تواند به عنوان عامل پيشگيری از صدمات حاصل از زلزله موثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقبال شاكري ضمن بیان مطلب فوق با تاكيد بر اينكه در اين طرح نهايي پهنه‌هاي گسل شهر تهران مشخص و ضوابط ساخت و ساز در اين پهنه‌ها مشخص شده است، تصريح كرد: سازمان مديريت بحران با تهيه اين طرح گام موثري در زمينه شناخت پهنه‌هاي زلزله پايتخت برداشته اما اين سازو كار هنوز شكل قانون به خود نگرفته است.

وي با اشاره به اينكه براي تهيه اين طرح تمامي دستگاه‌هاي اجرايي كشور دور هم جمع شده‌اند، تحركات زيرسطحي گسل‌هاي تهران را منشا زلزله‌ دانست و افزود: تهران شهري است كه بر گسل‌ها بنا شده و چندين گسل مشهور دارد كه ده‌ها كيلومتر طول دارند.

شاکری ادامه داد: پايه‌ريزي شهر روي اين گسل‌ها منشا شكل‌گيري دو خطر شده است. هم وجود خود گسل‌ها در زير سطح شهر و هم پهنه تاثيرگذاري‌شان همچون باندي كه بر نقاط اطراف اثرگذار هستند.  

وی با تاكيد بر اينكه بايد پهنه‌ گسل‌هاي شهر تهران تدقيق شود تا مطابق با نقشه طرح تفصيلي شهر تعريف مشخصي داشته باشد، خاطرنشان كرد: آخرين وضعيت گسل‌هاي تهران نيازمند به روزرساني اطلاعات است تا با تعيين ضوابط ساخت‌و ساز در اين پهنه‌ها تمامي عمليات شهر مطابق با قوانين جديد تعيين شوند.

عضو كميسيون عمران شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه بايد يك دستورالعمل مشخصي تهيه كنيم تا براساس آن شهرداري بتواند در زمان صدور پروانه ساخت جديد ملاحظات فني و ايمني را رعايت كند، بيان كرد: با نهايي و قانون‌مند شدن اين طرح شهرداري مي‌تواند در زمان صدور پروانه جديد ساخت و ساز بررسي كند كه آيا پلاك جديد در پهنه گسل‌ها قرار دارد يا خير تا در صورت نياز و به منظور كاهش خطرات احتمالي اقدام به‌ جابه‌جايي پلاك در دستور كار قرار گيرد.

شاكري بر اجراي ساخت‌وسازهاي شهر تهران مطابق با ضوابط جديد تاكيد كرد و گفت: براساس طرح تعيين پهنه گسل‌هاي شهر تهران پيشنهاد شده زميني كه در اين پهنه واقع شده يا بايد فقط به فضاي سبز اختصاص يابد يا به كاربري‌هاي خيلي سبك تغيير كند، همچون ساخت تاسيسات شهري. اگر هم مالك در نظر دارد اقدام به نوسازي خانه واقع شده در اين محدوده كند، بايد با كاهش تعداد طبقات از خطرات احتمالي بكاهيم. ضمن آنكه در اين نقاط ساخت ساختمان‌هاي مهم ممنوع خواهد شد.

وي با تاكيد بر اينكه شهر تهران روي شاخه‌هاي اصلي گسل‌ها بنا شده است و بايد مديران شهري تلاش كنند از ميزان خسارات احتمالي ناشي از زلزله پايتخت كه سال‌هاست وقوع آن به تاخير افتاده است بكاهند، متذكر شد: در تلاش هستيم طرح تعيين پهنه گسل‌هاي شهر تهران از مرجع قانوني آن به سازمان‌هاي ذي‌صلاح ابلاغ شود.

شاكري با يادآوري اينكه تدقيق و مطالعات طرح تعيين پهنه گسل‌هاي شهر تهران در سازمان مديريت بحران نهايي شده است، ادامه داد: سازمان زمين شهري و پژوهشگاه مسكن و زلزله دو مرجعي هستند كه مي‌بايست اين طرح را قطعي كنند. البته هنوز مرجع قانوني اين طرح مشخص نيست. هرچند كه به نظر مي‌رسد مرجع نهايي كه بايد اين طرح را تصويب و در قالب قانوني لازم‌الاجرا ابلاغ كند سازمان زمين‌شناسي است.

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با اعلام اينكه اگر طرح تعيين پهنه گسل‌هاي شهر تهران از سوي مرجع قانوني تصويب و در قالب قانون ابلاغ نشود اين طرح در صحن شورا مطرح و تلاش خواهد شد با دو فوريت مراحل تصويب را طي كند، تصريح كرد: در روند تهيه اين طرح 20 سازمان و ارگان مشاركت داشته‌اند و سازمان مديريت بحران تلاش كرده در اين طرح تمامي زواياي علمي مورد نياز براي تعيين پهنه گسل‌هاي پايتخت ديده شود. از همين رو اگر در اين زمينه دچار كاستي شويم به عنوان مصوبه شورا به شهرداري ابلاغ خواهيم كرد.

کد خبر 3027191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha