۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۴:۰۴

ابراهیمی‌تركمان:

شیخ احمد قمی حلقه اتصال فرهنگ ایران و تایلند است

شیخ احمد قمی حلقه اتصال فرهنگ ایران و تایلند است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین روز از برنامه سفر خود به تایلند، از مزار شیخ احمد قمی در دانشگاه راجابات آیوتایا بازدید و این عالم دینی را حلقه اتصال فرهنگ ایران و تایلند دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس این سازمان كه ۲۹ دی‌ماه به منظور شركت در کنفرانس «جهانی صلح بودایی» در محل آکادمی بین المللی بودایی میانمار،ابتدا به تایلند سفر كرده است، صبح روز چهارشنبه (۳۰ دی ماه) با حضور در دانشگاه «راجابات آیوتایا» از مزار شیخ احمد قمی حاضر و ضمن ادای احترام به مزار این عالم دینی، مورد استقبال مقامات ایالتی، ریاست دانشگاه و مسئولان بنیاد شیخ احمد قمی قرار گرفت.

ابراهیمی‌تركمان در سخنان آغازین خود، ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه «راجابات آیوتایا»، قدمت ۴۰۰ ساله این شهر را نشانه عظمت آن دانست و افزود: حضور شیخ احمد قمی و تأسیس دانشگاه در سال ۱۹۰۵ میلادی در این شهر، بیانگر آن است که شهر آیوتایا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: تحقق این مهم، افتخار بزرگی برای دانشگاه و دانشجویان آن است که با شخصیت شیخ احمد قمی بیش از پیش آشنا می شوند.

وی ضمن اشاره به خدمات ارزشمند شیخ احمد قمی و نقش برجسته این عالم دینی در جامعه تایلند، اظهار کرد: وی دارای ویژگی های ممتازی است که از جمله آن می توان به ابراز محبت او به مردم تایلند و وفاداری به پادشاه این کشور و تلاش در جهت خدمت صادقانه و اقدامی انسان دوستانه به جامعه تایلند اشاره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تأکید بر ضرورت پرهیز از خشونت و توجه به زندگی مسالمت آمیز میان انسان ها و علاقه مندی و نیاز جامعه به شخصیت هایی چون شیخ احمد قمی، گفت: در حال حاضر صلح میان انسان ها توسط عده ای مورد تهدید قرار گرفته و به جنگ و خونریزی تبدیل شده است. امروزه اندیشه های شخصیت هایی چون شیخ احمد قمی می توانند جنگ، نزاع و خشونت را به صلح و زندگی مسالمت آمیز تبدیل کنند و ما همواره بیش از گذشته، به وجود چنین شخصیت هایی نیازمندیم.

وی در ادامه سخنان خود از شیخ احمد قمی به عنوان حلقه اتصال فرهنگ دو کشور یاد کرد و افزود: جامعه تایلند میزبان چنین شخصیت برجسته ای است و اقدام بنیاد شیخ احمد قمی در مرمت، بازسازی و توسعه این اثر ارزشمند، بسیار ستودنی است.

ابراهیمی‌تركمان با اشاره به وجود اشتراکات فرهنگی میان دو کشور و ضرورت توسعه این روابط اظهار کرد: در سال ۲۰۱۶ می توان دو سمینار مشترک میان اندیشمندان و روشنفکران دو کشور در شهرهای قم و آیوتایا برگزار کرد تا علاوه بر بررسی راهکارهای توسعه روابط فرهنگی میان دو کشور و امر بازسازی مرقد شیخ احمد قمی، گام های عملی برداشته شود.

در ادامه این دیدار، مشاور و عضو بنیاد شیخ احمد قمی ضمن تشریح تاریخچه مرمت و بازساری این مرقد مطهر خواستار شد: برای مرمت و بازسازی مرقد شیخ احمد قمی نیازمند همکاری و مشارکت ایران هستیم؛ چراکه فضای مقبره کنونی این ظرفیت را دارد که آن را به یک باغ تاریخی تبدیل و طرح توسعه آن را اجرایی کنیم.

پس از آن، کاسم، رییس دانشگاه راجابات آیوتایا ضمن استقبال از برگزاری دو دوره نشست کارشناسی بر ضرورت بازسازی مرقد شیخ احمد قمی تأکید کرد.

در بخش پایانی این دیدار، پرایون راتانا سینی، استاندار آیوتایا حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هیئت همراه در شهر آیوتایا را مغتنم شمرد و آمادگی خود را برای همکاری های مشترک در جهت پیشبرد برنامه های دو کشور اعلام کرد.

کد خبر 3030353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha