۴ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۱۷

رئیس آرشیو ملی در گفتگو با مهر:

دسترسی پژوهشگران به اسناد ملی تابع ضوابط شورای جهانی آرشیو است

دسترسی پژوهشگران به اسناد ملی تابع ضوابط شورای جهانی آرشیو است

رئیس آرشیو ملی با تاکید بر اینکه دسترسی به اسناد ملی کشور تابع ضوابط مدون شورای جهانی آرشیو است، اطمینان داد درصورت وصول گزارشی مبنی بر عدم ارائه خدمات قانونی به پژوهشگران، پاسخگو خواهد بود.

شهرام یوسفی‌فر معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پاره‌ای انتقادها به برخی سخت‌گیری‌ها در ارائه اسناد موجود در آرشیو ملی به پژوهشگران عضو این سازمان، ضمن تاکید بر اینکه دسترسی به اسناد، تابع ضوابط و مقررات است، گفت: شورای جهانی آرشیو با نظر آرشیویست‌های برجسته دنیا، مقرراتی را وضع می‌کند که بر اساس آن، اسناد در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. ما هم در داخل کشور با ملاحظه این مقررات بین‌المللی، خودمان را با این مقررات تطبیق داده‌ایم و اصطلاحاً گفته می‌شود که برای دسترسی به اسناد در کشور یکسری «ضوابط» وجود دارد.

وی افزود: بر اساس این ضوابط، دسترسی به برخی اسناد هیچگونه مشکلی ندارد اما در دسترسی به مقدار کمی از اسناد، محدودیت‌هایی وجود دارد. با این وجود چنانچه مراجعه کنندگان به آرشیو ملی، به طور مشخص با مشکلاتی در دسترسی به برخی اسناد مواجه می‌شوند، من شخصاً در معاونت اسناد آماده پاسخگویی به این عزیزان هستم و به آن رسیدگی می‌کنم ولی فعلاً و تا این لحظه چنین گزارشی به ما واصل نشده است.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: برخی از اسناد ملی دارای یک طول عمر دسترسی مشخص است یعنی دستگاه‌هایی که این اسناد را به ما می‌دهند، یک بازه زمانی را از نظر ارائه خدمات مشخص و به ما اعلام می‌کنند که ما هم ملزم به رعایت آن هستیم. برخی از اسناد هم که بیشتر پرونده‌های حقوقی است و کاملاً جنبه شخصی دارد، دارای سطح دسترسی مشخصی است و امکان ارائه آن به همگان وجود ندارد و دسترسی به آن تابع همان ضوابط پیش گفته است.

یوسفی‌فر با بیان اینکه ما از نظر ارائه سرویس به محققان و پژوهشگران و اعضا مشکلی نداریم، در خصوص کم و کیف اسناد موجود در گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران هم گفت: گنجینه اسناد کشور، ذخیره‌ای است از اسناد دولتی، خصوصی و خریداری شده که تعداد اسناد موجود در آن بالغ بر ۲۵۰ میلیون برگ است که همانطور که گفتم تعداد زیادی از این اسناد، قابلیت دسترسی برای پژوهشگران را دارد.

معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: اینکه یک نفر بخواهد بی‌انتها اسناد ملی را تحویل بگیرد و از آنها استفاده‌های مختلف بکند، ما هم به جهت امکانات لازم برای این کار و هم بحث مربوط به دسترسی به این اسناد، نمی‌توانیم با این درخواست‌ها آنگونه که از سوی برخی متقاضیان مطرح می‌شود، موافقت کنیم.

وی در خصوص وضعیت گاه نه چندان مناسب نگهداری از برخی اسناد ملی در شعب استانی این سازمان و اینکه آیا برنامه‌ای برای ساماندهی این وضعیت وجود دارد یا خیر؟، گفت: هر سندی که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشد، چه در تهران و چه در شعب استانی، دسترسی به آن تابع شیوه نامه مشخص و واحدی است و بر این اساس تمام اسنادی که به این سازمان منتقل شود، بر اساس ضوابط، قوانین و مقررات خاصی نگهداری می‌شوند و همه این استانداردها باید در مورد آنها رعایت شود.

یوسفی‌فر افزود: در مورد سرویس‌دهی این اسناد هم باید بگویم که من هم می‌پذیرم که در برخی شعب استانی به جهت کمبود امکانات، ممکن است در ارائه این اسناد و استفاده از آنها مشکلاتی وجود داشته باشد اما اگر محققان همین مشکلات را پیگیری و حل آنها را تقاضا کنند، قطعاً رسیدگی خواهد شد.

کد خبر 3031307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha