۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱

«جان کری» در دیدار با همتای چینی:

مهار کره شمالی در گرو همکاری مشترک واشنگتن – پکن است

مهار کره شمالی در گرو همکاری مشترک واشنگتن – پکن است

وزیر امور خارجه آمریکا مهار برنامه هسته ای کره شمالی و حل مناقشات ارضی دریای چین جنوبی را در شمار مسائلی اعلام کرد که حل آنها تلاش دو جانبه واشنگتن – پکن را می طلبد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که برای سفری دو روزه به پکن رفته است، صبح امروز چهارشنبه با «وانگ ئی» همتای چینی خود دیدار کرد.

در این دیدار، کری با تمرکز بر لزوم حل مسائل دو جانبه و بین المللی، گفت: اگرچه واشنگتن – پکن ازمقابله با تغییرات نامساعد اقلیمی گرفته تا مبارزه با تروریسم پیشرفت های خوبی در زمینه های مختلف داشته اند، به طور قطع چند مسئله مهم باقی می ماند که حل آنها در گرو تلاش هر چه بیشتر طرفین است.

وی افزود: یکی از این مسائل مهار برنامه هسته ای کره شمالی به عنوان یکی از چالش های امنیت جهانی و از جمله مهمترین مسائل امنیتی ایالات متحده آمریکا است.

لازم به یادآوری است که کره شمالی در تاریخ ۶ ژانویه سال میلادی جاری (۲۰۱۶) از آزمایش موفق اولین بمب هیدروژنی خود خبر داد – اقدامی که بلافاصله با واکنش جامعه جهانی روبرو شد و احتمال صدور قطعنامه جدید شورای امنیت علیه دولت پیونگ یانگ را افزایش داد.

نکته دیگری که کری در ملاقات با همتای چینی بر آن تاکید کرد لزوم حل مناقشات ارضی دریای چین جنوبی است که هدف از آن افزایش تسلط واشنگتن بر این آبراه اقتصادی عنوان می شود.

اگر چه در این دیدار، وانگ ئی نیز به نوبه خود اظهار امیدواری کرد که سفر کری زمینه اعتمادسازی متقابل بین دو کشور را فراهم کند، هنوز هیچ اطمینانی مبنی بر موفقیت آمریکا به جلب رضایت چین برای حمایت از قطعنامه جدید شورای امنیت و تشدید اقدامات بازدارنده علیه کره شمالی وجود ندارد.

«شینهوا» خبرگزاری رسمی چین در اظهاراتی که می تواند نشان دهنده عدم تمایل نسبی پکن برای جانبداری از مواضع واشنگتن علیه کره شمالی باشد، نوشت: تا وقتی که آمریکا به رویکرد خصمانه و مبتنی بر الگوهای جنگ سرد ادامه می دهد، تکیه بر چین به عنوان راهی برای مهار برنامه هسته ای کره شمالی معقولانه به نظر نمی رسد.

این خبرگزاری می افزاید: بهتر است از رابطه پکن – پیونگ یانگ این برداشت را نداشته باشیم که کره شمالی لزوما هر نصیحتی را که از جانب چین باشد می پذیرد.

کد خبر 3035116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha