۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۲۷

درگفتگو با مهر عنوان شد؛

کاری از کارگروه مد و لباس، در زمینه سایزینگ برنمی‌آید

کاری از کارگروه مد و لباس، در زمینه سایزینگ برنمی‌آید

یک طراح لباس در پاسخ به این‌که سایزینگ، یکی از مشکلات لباس ایرانی است گفت: از کارگروه مد و لباس، کاری ساخته نیست و ما در این زمینه و تولید لباس برای نوجوانان مشکل داریم.

فاطمه بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر، مدسازی را نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی دانست و افزود: مدسازی نیازمند، سرمایه‌گذاری و تبلیغات است. ما نمی‌توانیم انتطار داشته باشیم، جوان‌ها از لباس و طرح ایرانی استفاده کنند، بدون این‌که به تبلیغ این نوع پوشش بپردازیم و از طراح و تولیدکننده ایرانی حمایت کنیم.

به گفته مدیر گروه واحد هنر جهاد دانشگاهی، اگر ژورنال‌های ترک، جا را برای طراحان ایرانی تنگ کرده‌اند، به این خاطر است که ترکیه با برنامه‌ریزی درست ودقیق، بازار هدف را شناخته و بر اساس آن به طراحی و تولید لباس پرداخته است. برای مثال مانتویی که زنان ترکیه می‌پوشند با مانتویی که برای ما طراحی می‌شود قابل مقایسه نیست اما آنچه اهمیت دارد این‌ است که این مانتو بر پایه سلیقه و پسند ایرانی طراحی شده است.

بهرامی در پاسخ به این‌که سایزینگ، یکی از مشکلات لباس ایرانی است گفت: از کارگروه مد و لباس، کاری ساخته نیست. اما دانشگاه‌ها تکانی خورده‌اند و همه چیز نرم‌افزاری شده؛ اما این تکان کوچک، تغییر محسوسی در برش و الگوبرداری و سایزینگ ما ایجاد نکرده و همچنان از روش مترینگ و آنچه ۴۰ سال پیش بوده پیروی می‌کنیم.

این طراح لباس همچنین به شکاف میان طراح و تولیدکننده اشاره و بیان کرد: ما طراحان شناخته شده‌ای داریم که تجربه همکاری با خارج از ایران را هم دارند. اما تولیدکننده‌ها به سراغ این طراحان نمی‌روند چون می‌دانند کار با این افراد گران است. به همین خاطر یا سراغ طراحان درجه چندم می‌روند یا از ژورنال‌های ترک استفاده می‌کنند.

بهرامی در پاسخ به این‌که لباس یا مانتویی که طراحی می‌شود برای مخاطب خاص است و با عامه مردم ارتباط برقرار نمی‌کند گفت: طراحی لباس، کار گرانی است. قرار نیست عامه مردم از لباسی استفاده کنند که طراحی و در تعداد محدود تولید شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، علاوه بر این‌که همه مردم نمی‌توانند از لباسی که طراحی خاص دارد بهره ببرند، خود طراحان هم نمی‌توانند اعتماد کنند و طرح خود را به تولید انبوه بسپارند بلکه ابتدا طرحی را در تعداد و برای مخاطب محدود تولید می‌کنند و وقتی طراح شناخته شد، مشابه آن را تولید می‌کنند و در اختیار مخاطب عام می‌گذارند.

بهرامی به نبود لباس و طرح خاص برای گروه سنی نوجوان اشاره و بیان کرد: اگر یکی از اهداف ما فرهنگ‌سازی در ارتباط با لباس است، چه گروهی مهم‌تر از رده سنی نوجوان؟ این در حالی است که ما برای نوجوانان، لباس مهمانی و لباس اجتماع نداریم.

 

 

 

کد خبر 3035386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha