به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی قبل از ظهر پنجشنبه در چهارمین جشنواره هنر آسمانی که با حضور مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور و تعدادی از مسئولان حوزه و طلاب هنرمند در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم از فرصتی که در حوزه علمیه برای حمایت از هنرهای معنوی به وجود آمده علاقندان این عرصه بیش از گذشته وارد فعالیت شوند.
وی عنوان کرد: هنر مقولهای است که بدون استفاده از ظرفیت ذهنی بر اراده انسان اثر میگذارد و به همین دلیل بخشهای مختلف زندگی ما متأثر از هنر است.
نماینده مردم قم در خانه ملت، بیان کرد: فلسفه هنر مسئهای است که امروز میان فیلسوفان مطرح است. بسیاری از صاحب نظران در فلسفه هنر کاوشهایی کردهاند و به مطالب جذابی دست یافتهاند.
وی ابراز کرد: درباره اینکه خاستگاه هنر چیست و چه سمت گیری در هنر داریم آراء متفاوتی در دنیا مطرح است.
لاریجانی ادامه داد: حتما باید خاستگاه هنر برگرفته از متنی باشد اگرچه متن نانوشته باشد. اینکه بهترین متن چیست و آیا گرته برداری از طبیعت و یا قوه خیال انسان است یک سئوال است.
وی در این زمینه ادامه داد: بهترین وجوه فکری برای سعادت بشر در قرآن نهفته شده است. اگر هنری از متن قرآن برخواسته باشد بهترین متن برای مقوله هنر انتخاب شده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنر دینی و معنوی بخش قابل مطالعهای برای علاقمندان عرصه این هنر است. هرکسی میخواهد اثر هنریاش فاخر باشد باید از جلوههای اثربخش هنری استفاده کند و این عمل در گذشته از سوی حکما برای بیان داستانی استفاده میشد.
هنر معنوی متکی بر قرآن ماندگاری بیشتری دارد
وی با بیان اینکه هنر معنوی بدون رموز نیست، ابراز کرد: کلمات قرآن کریم دارای رمز هستند و هنر معنویتی که متکی بر قرآن باشد ماندگاری بیشتری داشته و سعادت دنیا و آخرت را دربر دارد.
لاریجانی ادامه داد: شاید در گذشته کمتر در بخش هنر معنوی فعالیت شده اما امروز در دنیا متفکرانی در هنر معنوی کاوشهایی داشتهاند.
وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هنر معنوی کاوشهایی خوبی شده و در عرصه فیلم، شعر، معماری، هنرهای تصویری کارهای نفیسی صورت گرفته اما نقصی که در این میان بوده پیوند نخوردن این هنرها و تبدیل نشدن به مکتب فکری بوده است.
لزوم ایجاد تئوریهای منسجم از آثار هنر معنوی
رئیس قوه مقننه افزود: آثار بسیار خوبی در هنر معنوی عرضه شده اما متأسفانه عدهای بر این آثار پژوهش نکردهاند تا از میان آنها تئوریهای منسجمی را ایجاد کنند.
وی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه قم در مکتب سازی آثار هنری هنر دینی و معنوی، تصریح کرد: لازم است اسلامشناسان بر پیوند خوردن آثار هنر معنوی توجه کرده و در این بخش فعالیت کنند.
وی ابراز کرد: هنوز ما در مجموع کارهای هنری به دریافتهای کلان به عنوان مبانی هنری دست نیافتهایم و این نقص است.
نظر شما