۲۰ فروردین ۱۳۸۵، ۱۳:۴۶

آصفي در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي :

براي مذاكره با آمريكا عجله نداريم/ باب مذاكره و تفاهم در موضوع هسته اي همچنان باز است / خود را براي همه شرايط آماده كرده ايم

براي مذاكره با آمريكا عجله نداريم/ باب مذاكره و تفاهم در موضوع هسته اي همچنان باز است / خود را براي همه شرايط آماده كرده ايم

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه هنوز عجله اي براي مشخص شدن تاريخ مذاكره ايران و آمريكا نداريم، گفت : موضوع مذاكره ربطي به دولت سازي در عراق ندارد و اصولا وقتي براي مذاكره ايران و آمريكا تنظيم نشده بود كه بخواهد به قبل يا بعد از تشكيل دولت منتقل گردد.

به گزارش خبرنگار سياسي "مهر"، حميدرضا آصفي پيش از ظهر امروز در اولين كنفرانس خبري خود در سال جديد با اشاره به سفر البرادعي كه قرار است طي روزهاي آينده به ايران انجام شود، گفت: ممكن است مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي (البرادعي)  اواخر هفته جاري با توافق طرفين و در راستاي همكاري گسترده و تنگاتنگ ايران و آژانس به كشورمان سفر خواهد كند.

وي افزود: بازرسان آژانس در حال بازرسي هاي فني و معمولي خود در ايران هستند و تا دو يا سه روز ديگر نيز در ايران خواهند بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه در گزارش هاي البرادعي هيچ وقت مسئله اي تحت عنوان انحراف از مقاصد صلح آميز براي ايران درج نشده ، اظهار داشت: همكاري ما با آژانس يك همكاري جدي است و هم اكنون نيز در حال گفتگو با كشورهاي اروپايي، غير اروپايي و روسيه هستيم.

آصفي با بيان اينكه با زبان تهديد و فشار نمي توان ايران را از حقوق مشروع خود منصرف كرد، افزود: تحقيقات هسته اي در چارچوب حقوق مسلم ماست و در عين حال كه اعتقاد داريم اكنون پرونده ما در بين آژانس و شوراي امنيت معلق است اما بايد به آژانس بازگردد چرا كه با چماق كردن شوراي امنيت نمي توان ايران را از حق مسلم خود منصرف كرد.

وي با تاكيد بر اينكه راه مذاكره همواره باز است، خط قرمز ايران در پرونده هسته اي را حقوق مسلم آن دانست و گفت: از اينكه پرونده ما به شوراي امنيت برود استقبال نمي كنيم اما خط قرمز ما رفتن يا نرفتن به شوراي امنيت نيست و تاكنون نيز در اين راستا خوب گام برداشته ايم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه توضيحات خود در پاسخ به اين سئوال كه اگر آمريكا و شوراي امنيت اقدام به تحريم ما كنند، چه خواهيم كرد، افزود: ما هميشه در تحريم بوده ايم اما تحريم عليرغم اينكه ممكن است مشكلاتي براي ما بوجود آورد باعث جهش صنعتي و رشد اقتصادي خواهد شد و نمونه آن رزمايش اخير است كه دستاوردهاي بومي آن آمريكا را دچار سردرگمي كرد.

وي تصريح كرد: اگر اروپايي ها حقوق ما را به رسميت بشناسند به راحتي مصالحه مي كنيم چون ايران به دنبال امتياز نيست بلكه تنها حقوق خود را مي خواهد و آنان نبايد فكر كنند اگر حقوق مسلم ايران را بدهند بازنده مي شوند. بلكه اين كار باعث اعتبار خود آنان براي عمل كردن به ميثاق هاي بين المللي خواهد شد اما متاسفانه برخي محافل مسئله هسته اي ايران را تبديل به يك مسئله حيثيتي كرده اند كه اين، كار را براي خودشان هم سخت كرده است.

آصفي در پاسخ به اين سئوال خبرنگار رويترز كه پرسيد آيا گاز به زنجيره 164 تايي سانتريفيوژها تزريق شده يا نه گفت: تحقيقات هسته اي ايران ادامه دارد و در حال انجام كارهاي فني هستيم كه همه آنها زير نظر آژانس است.

وي طرح حمله آمريكا به ايران را در راستاي جنگ رواني ارزيابي كرد و اظهار داشت: رسانه هاي آنان حتي براي حمله تاريخ هم مشخص كرده بودند كه ما آن را منبعث از درماندگي آمريكايي ها مي دانيم چون مي خواهند بحران ايجاد شود و نگذارند ما با روسها يا ساير كشورها به توافق برسيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اين كنفرانس در پاسخ به سئوالات متعدد خبرنگاران درباره مذاكره ايران و آمريكا در موضوع عراق گفت: سفير آمريكا در عراق در چهار نوبت از طريق رسانه ها پيشنهاد اين مذاكره را مطرح كرده بود و ده بار نيز از طريق مسئولان عراقي پيام فرستاده بود كه علاقمند به مذاكره به ايران است اما ما با توجه به سوابق بد آمريكايي ها پاسخ منفي داديم. اما پس از مطرح شدن اين مسئله از سوي رهبران عراقي با توجه به سه مسئله خروج اشغالگران، امنيت عراق و اصلاح رويكرد فلج آمريكا نسبت به عراق با مذاكره فقط در اين موضوع موافقت شد اما هنوز براي تاريخ مذاكره به توافقي نرسيده ايم و عجله اي هم نداريم كه تاريخ مشخص شود و هنوز هم تدارك و برنامه ريزي لازم در اين زمينه انجام نشده كه اگر انجام شود اعلام خواهد شد.

آصفي درباره به تعويق افتادن زمان مذاكرات تا بعد از تعيين دولت عراق، كارشكني هاي آمريكا را باعث برخورد تشكيل دولت عراق به مشكل دانست و اظهار داشت: موضوع مذاكره ربطي به دولت سازي در عراق ندارد و اصولا وقتي براي مذاكره ايران و آمريكا تنظيم نشده بود كه بخواهد به قبل يا بعد از تشكيل دولت منتقل گردد.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار فاكس نيوز آمريكا درباره مذاكره ايران و آمريكا اظهار داشت: مذاكرات ما صرفا درباره عراق است ولي هنوز هيچ جزئياتي از آن روشن نيست اما در هر حال موضوعات ديگر در دستور كار ما قرار ندارد چون به حسن نيت آمريكا ترديد داريم.

آصفي افزود: ما از سياست هاي غلط آنها آگاه هستيم و اگر آمريكا واقعا احساس مي كند در پرتو مذاكره با ايران مي تواند مشكلات خود را حل كند ابتدا بايد رويكرد خود را درباره ما و كشورهاي منطقه تغيير دهد.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال كه در پاسخ به سئوالي، سفر نهاونديان معاون اقتصادي شوراي عالي امنيت ملي به نيويورك را بي ارتباط با بحث مذاكره و يا ساير مسائل سياسي عنوان كرد، در پاسخ به سئوال خبرنگار "مهر" مبني بر اينكه آيا مسئولان از رضايت ملت ايران مبني بر مذاكره با آمريكا اطمينان دارند، اظهار داشت: گفتگو و مذاكره به صورت محدود و حول مسئله اي خاص در چارچوب سياست هاي كشور در شورايعالي امنيت ملي مورد بحث قرار گرفت و جوانب آن سنجيده شده است و ايران در عين حال كه به آمريكا بد بين است اما پذيرفت كه به خاطر مصالح مردم عراق مذاكره كند.

وي در پاسخ به اين سئوال خبرنگار "مهر" كه آيا امكان مذاكره ايران و آمريكا درباره تامين منافع ملي ايران وجود دارد يا خير افزود: تا نگاه آنان نسبت به ما و ساير كشورهاي منطقه عوض نشود، بحث مذاكره با آمريكا در اين زمينه ها نمي تواند در دستور كار باشد و اين دو مسئله كاملا با هم متفاوت است.

آصفي در ادامه توضيحات خود در پاسخ به  اينكه آيا ممكن است بحث گروههاي مخالف ايران در آمريكا جزو محور مذاكرات قرار گيرد، گفت: آنها بي ارزش تر از اين هستند كه ما ذهنمان را مشغولشان كنيم و در مورد آنها به مذاكره بپردازيم.

وي در پاسخ به اظهارات اخير جان بولتون مبني بر تحريم ايران و راهكارهاي ايران براي مقابله با اين تهديدها اظهار داشت: ما همواره از سوي آمريكا در تحريم بوده ايم و احتمالا ايشان از سابقه دولت متبوعش در مورد ايران بي اطلاع است و در عين حال ما خود را براي همه شرايط آماده كرده ايم.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره سفر رئيس جمهور به آلمان براي حضور در جام جهاني نيز گفت: رئيس جمهور به فوتبال علاقه دارد اما برنامه اي براي ديدن جام جهاني در استاديوم آلمان تدارك ديده نشده و در عين حال كه حضور ايشان در جمع ورزشكاران همواره باعث دلگرمي است اما مسائل را بايد از هم تفكيك كرد.

آصفي در پاسخ به سئوالي درباره افزايش نا امني و ترور در عراق و فلسطين توسط اشغالگران گفت: ترور و نا امني در عراق زياد شده است و با اين اتفاق كه ميراث فرهنگي نيز در عراق تخريب شده است معتقديم يونسكو نيز بايد فعال گردد.

وي سياست هاي غلط آمريكا را باعث افزايش جنايات در عراق و فلسطين عنوان كرد و افزود: در عين حال كه اروپا و آمريكا كمك هاي خود را به دولت فلسطيني قطع كرده اند، اسرائيل با چراغ سبز آمريكا دست به جنايت مي زند در حاليكه انتخابات برگزار شده يك انتخابات آزاد و دموكراتيك بود ولي اروپا و آمريكا مي خواهند ملت فلسطين را به جاي اشغالگران مجازات كنند كه اين باعث افزايش خشونت ها شده است.

آصفي تصريح كرد: ما كمك هاي انسان دوستانه فراواني به فلسطيني ها داشته ايم و اگر لازم باشد دولت فلسطيني از كمك هاي توسعه اي و انساني بيشتري از سوي ايران برخوردار خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سئوال يكي از خبرنگاران با تاكيد بر اينكه برنامه اي براي سفر وزير خارجه به مصر پيش بيني نشده است، با اشاره به اظهارات حسني مبارك مبني بر دخالت ايران در امور عراق گفت: ما در گذشته نيز نشان داده ايم كه ايران علاقمند به امنيت و ثبات در منطقه است و هرگز از نفوذش براي مداخله استفاده نمي كند و در همين راستا براي همكاري مذاهب و فرق مختلف در عراق گام برداشته است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سئوالي درباره ناآرامي هاي اخير در فرانسه و نقض حقوق بشر در اين كشور اظهار داشت: يادداشت اعتراضي را توسط سفارت كشورمان در فرانسه به مسئولان اين كشور داده ايم و در خصوص رعايت حقوق شهروندي، اخراج ائمه جماعات و تضييع حقوق زنان در اين كشور اعتراض كرده ايم و انتظار داريم فرانسه به موازين حقوق بشر پاي بند باشد.

آصفي با اشاره به قضاوت آمريكا درباره حقوق بشر و دموكراسي در ساير كشورها افزود: آمريكا با كارنامه بسيار نامناسب در زمينه حقوق بشر و دموكراسي، در جايگاهي نيست كه در مورد ديگران قضاوت كند. چون اين كشور با انجام بيش از پنج ميليون و 180 هزار خشونت جنايي در سال، داشتن مقام اول زنداني در جهان، ارتكاب بيش از چهار هزار و پانصد قتل به خاطر تبعيض و نابرابري نژادي، وجود حداقل 37 ميليون نفر فقير در اين كشور، اقدامات سيستماتيك براي نهادينه كردن تبعيض نژادي و فشار به اقليت هاي مهاجر، شنود مكالمات تلفني و دسترسي به ايميل هاي شخصي توسط FBI و سيا ، كنترل رسانه ها از سوي دولت اين كشور و ارائه گزارشات از سوي وزارت دفاع و توزيع آن در بين شبكه هاي تلويزيوني، انتخابات پرهزينه به دور از معيارهاي دموكراسي و تقلب در انتخابات رياست جمهوري آمريكا ، كارنامه سياهي از خود به نمايش گذاشته است و از همه تاسف بار تر اينكه آقاي بوش با ايجاد زندان هاي متعدد در اروپا و ساير نقاط جهان شان و منزلت رئيس جمهور را تا حد زندانبان تنزل داده است.

وي در ابتداي سخنان خود با اشاره به تشكيل ستاد عالي روابط با چين و ونزوئلا كه در دو هفته گذشته جلسات خوبي را تشكيل داده است اين اقدامات را از اقدامات موثر و گامهاي بسيار خوب وزارت خارجه ارزيابي كرد و همچنين از كشورهايي كه با ابراز همدردي يا ارسال كمك هاي انسان دوستانه در جريان زلزله لرستان به ايران ياري رسانده اند، تشكر كرد.

کد خبر 309434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha