۲ اردیبهشت ۱۳۸۵، ۱۲:۵۷

ارزيابي واشنگتن تايمز از درگيري هاي روسيه و اروپا درباره موضوع سوخت:

وابستگي آرام، اما روبه افزايش قاره اروپا به سوخت روسيه

وابستگي آرام، اما روبه افزايش قاره اروپا به سوخت روسيه

روزنامه واشنگتن تايمز در مقاله اي نوشت: شرايط به طوري پيش مي رود كه قاره اروپا به آرامي كاملا از لحاظ سوخت به روسيه وابسته مي شود و با توجه به اينكه روسيه از سوخت به عنوان سلاح استفاده مي كند، اين مسئله به شدت نگران كننده است.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه واشنگتن تايمز، روسيه كه تاكنون علاقه خود را به استفاده از انرژي به عنوان يك سلاح سياسي نشان داده است، به نظر مي رسد هنوز تلاش مي كند از اين سلاح خود تا حد امكان استفاده نمايد زيرا به تازگي اعلام كرد كه تا سال 2025 ميلادي در حدود 70 درصد گاز طبيعي منطقه را توليد خواهد كرد.

تا مدتي پيش، اعضاي اتحاديه اروپا به دو قسمت تقسيم شده و درست نيمي از آنها به گاز و نفت روسيه وابسته بودند، اما در پي اضافه شدن تعدادي از كشورها به اتحاديه اروپا اين توازن تغيير كرد زيرا روسيه تهيه كننده انحصاري نفت و گاز براي برخي از آنها بود. از سوي ديگر اروپاي قديم كمتر به روسيه وابسته بود كه البته وابستگي آن كشورها نيز در حال افزايش است.

ولاديمير سوكور (Vladimir Socor) يك تحليل گر مسائل مربوط به انرژي در اين زمينه گفت: استقلال اروپاي قديم به روسيه به سرعت در حال از بين رفتن است. در واقع بايد گفت اروپا كه پيش از اين به دو دسته تقسيم شده بود، هم اكنون به سمتي پيش مي رود كه تقريبا هماهنگ مي شود.

سوكور در مصاحبه اي تلفني با روزنامه واشنگتن تايمز اظهار داشت: درخواست روزافزون اروپا، تقليل حوزه هاي نفت و گاز درياي سياه و حركت روسيه براي ايجاد زيرساختارها در اروپا اين قاره را به سويي مي برد كه بيش از پيش  به توليدات روسيه وابسته شود.

جانوز بوگاسكي ( Janusz Bugajsky) يكي از كارشناسان ارشد در مركز مطالعات استراتژيك و بين المللي نيز گفت: واردات اتحاديه اروپا در زمينه گاز هم اكنون در حدود 40 درصد از روسيه مي باشد و پيش بيني مي شود اين عدد در 20 سال آينده به 70 درصد برسد.

وي خاطرنشان كرد: گازپروم به عنوان شركت گاز دولتي روسيه راههاي انتقال خود را از بالكان، منطقه بالتيك و شرق اروپا افزايش داده است و همكاري در اين زمينه براي اوكراين، صربستان و مولداوي ضروري مي باشد تا بلكه بدين صورت بتوانند وابستگي خود به روسيه را كاهش دهند.

به نوشته واشنگتن تايمز، زماني كه در ژانويه گذشته گازپروم در يك دعواي مربوط به قيمت ، گاز اوكراين را قطع و ارسال گاز به برخي از كشورهاي اروپايي را متوقف كرد، رهبران اروپا اين موضوع را به طور جدي به مورد بررسي گذاشتند. البته اين موضوع واكنش جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را نيز برانگيخت و سبب شد شايستگي روسيه براي رياست سال جاري گروه هشت كشور صنعتي زير سئوال برده شود.

در همين حال، زماني كه آلكسي ميلر رئيس گازپروم در گفتگوهاي اين هفته با سفراي 25 كشور اتحاديه اروپا از تهديد تغيير بازار گاز روسيه سخن گفت، بار ديگر هشدارها در اين زمينه افزايش يافت.

ميلر در آن جلسه گفت: گازپروم به راحتي مي تواند درخواست هاي مربوط به سوخت در اروپا را پاسخ دهد. همه بايد به ياد داشته باشند ما در حال افزايش بازارهاي خود در آمريكاي شمالي و چين هستيم.

سوكور در ادامه گفتگوي خود با واشنگتن تايمز ضمن هشدار نسبت به اين موضوع كه هم اكنون مسئله سوخت يكي از نگراني هاي بزرگ اروپا است، اظهار داشت: روسيه از گاز به عنوان يك ابزار ژئوپوليتيك استفاده مي كند تا بتواند منافع استراتژيك خود را كسب كند. 

کد خبر 315185

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha