۷ خرداد ۱۳۸۵، ۱۴:۰۴

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران :

شركت‌هاي مشترك صنعتي، تجاري و خدماتي بايد ميان ايران و افغانستان تشكيل شود

شركت‌هاي مشترك صنعتي، تجاري و خدماتي بايد ميان ايران و افغانستان تشكيل شود

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران پيشنهادات لازم براي توسعه روابط اقتصادي دوجانبه ميان دو كشور ايران و افغانستان را تشريح كرد و گفت: برهمين اساس، شركت هاي مشترك صنعتي، تجاري و خدماتي بايد ميان ايران و افغانستان براي حضور در بازارهاي ثالث تشكيل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر، علي نقي خاموشي در نشست مشترك فعالان اقتصادي ايران و افغانستان كه با حضورحامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان در محل اتاق بارزگاني ايران برگزار شد، گفت:  حضوررئيس جمهور افغانستان در اتاق بازرگاني ايران طي سفر كوتاه به ايران ، بيانگر اراده و عزم دولت افغانستان براي توسعه روابط اقتصادي و تجاري با بخش خصوصي جمهوري اسلامي ايران است.

وي با اشاره به اينكه ايران طي 27 سال گذشته همواره در كنار مردم افغانستان قرار داشته است، افزود: در اجلاس توكيو وبن و نيز درديدارها و اجلاس هاي دوجانبه و چند جانبه با مقامات دو كشوردوست و برادرافغانستان، آمادگي خود را براي كمك به دولت افغانستان در اين مسير و توسعه روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بين دو كشوراعلام كرده است.

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تصريح كرد: به منظورتحقق اين اهداف ، هيئت هاي سياسي و اقتصادي متعددي در سطوح مختلف به كشورهاي يكديگر سفر نموده و طي آنها توافقنامه هايي در زمينه هاي تجاري، حمل و نقل، ترانزيت، گمركي و ... بين دو كشوربه  امضاء رسيده است.

وي خاطرنشان كرد: در اين ميان اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران به نمايندگي از عاملين اقتصادي كشورو با توجه به وظيفه قانوني خود درارتباط با بسترسازي  براي برقراري همكاري، تعامل و و گفتگوي في مابين عاملين اقتصادي ايران با كشورهاي همسايه و دوست و اجراي سياست ايران درخصوص تاسيس اتاق هاي مشترك بين دو كشور، اتاق مشترك ايران و افغانستان را در آبان ماه سال 81 با هدف توسعه روابط بازرگاني ، صنعتي، معدني، خدمات فني و مهندسي و خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات دوجانبه تسكيل داده است.

خاموشي گفت: درحال حاضرشركت هاي توليدي، بازرگاني، صادركنندگان خدمات فني و مهندسي و صادركنندگان خدمات فن آوري اطلاعات و ارتباطات و نيز تشكل هاي اقتصادي علاقمند به كار با كشورافغانستان عضو اتاق مشترك ايران و افغانستان مي باشند.

به گفته وي، علي رغم اقدامات صورت گرفته و برخورداري از امتياز اشتراكات تاريخي، فرهنگي، ديني، زباني و پيوندهاي قومي و خويشاوندي و همسايگي و مرزطولاني بين دو كشورو وجوداراده سياسي وتمايل ملي ميان دولتمردان و بخش خصوصي ايران و افغانستان به توسعه روابط همه جانبه و از جمله روابط اقتصادي و تجاري، موفقيت زيادي در اين عرصه حاصل نشده است.

رئيس اتاق بازرگاني ايران افزود: اما نبايد دستاوردهاي فعلي مانند مشاركت فعال بنگاه‌هاي ايراني دربازسازي افغانستان، از رقم 52 ميليون دلار در سال 80 به 222 ميليون دلاردر سال 83 و 395 ميليون دلاردر سال 84 و نيز اينكه از مجموع 196 شركت سرمايه گذاري خارجي فعال در افغانستان، ايران با 127 شركت فعال ( 73 شركت با مليت ايراني و 54 شركت با مشاركت طرف هاي ايراني با سرمايه گذاران افغاني، انگليسي، ايتاليايي و آمريكايي) و ميزان سرمايه ثبت شده در بين پنج كشورايران، چين، تركيه، آمريكا و پاكستان، رديف اول را به خود اختصاص داده است را ناديده گرفت.

وي ، انعكاس فهرست اسامي و مشخصات پروژه هاي بازسازي افغانستان با تعيين اولويت هاي مربوطه، ارسال فهرست اسامي و مشخصات پروژه هاي صنعتي و معدني افغانستان با تعيين اولويت هاي مربوطه، انعكاس كالاهاي مورد نيازدولت و ملت افغانستان را از پيشنهادهاي لازم براي توسعه روابط اقتصادي دوجانبه ميان دوكشوربرشمرد.

خاموشي، ارسال فهرست اسامي و مشخصات صاحبان صنايع و بازرگانان اصيل و معتبرو خوشنام افغانستان، ايجاد روابط كارگزاري بين شبكه بانكي ايران و افغانستان در جهت برگشت وجوه حاصل از سرمايه گذاري و صادرات كالا و خدمات، ايجاد خطوط ارتباطي و مخابراتي بين دو كشوردر راستاي تسهيل روابط دوجانبه و برقراري همكاري هاي دوجانبه براي بسترسازي در زمينه فن آوري اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) را از ديگر پيشنهادات لازم دانست.

وي، تضمين ريسك سرمايه گذاري و تجارت ايرانيان درافغانستان از طريق دولت افغانستان و يا سازمان هاي بين المللي نظيرآژانس ميگا، واگذاري زمين به سرمايه گذاران ايراني درشهرك هاي صنعتي داراي زيرساخت و با قيمت مناسب درولايات مختلف و از جمله كابل را از جمله پيشنهادات لازم براي توسعه روابط اقتصادي دوجانبه ميان دوكشوربرشمرد.

وي ، ايجاد و توسعه زير ساخت هاي لازم براي سرمايه گذاري هاي صنعتي و توليدي، صدور مجوز و تسهيل تردد كاميون هاي ايراني و افغاني در سطح خاك يكديگر و حذف عوارض عبور( دوزبلاغ) كاميون ها، برقراري تعرفه هاي ترجيحي بين دو كشور، ايجاد مراكز تجاري ايران در افغانستان با حمايت دولت افغانستان و تسهيل در امرصدور ويزاهاي مدت دار و كثيرالمسافره براي سرمايه گذاران و بازرگاني و اجتناب از دريافت ماليات مضاعف را نيزاز جمله اين پشنهادات اعلام كرد.

رئيس اتاق بازرگاني ايران، ايجاد شركت هاي مشترك در رشته هاي صنعتي، تجاري و خدماتي براي حضوردربازارهاي ثالث، رسيدگي به مطالبات شركت ها و بازرگانان ايراني از طرف هاي افغاني و احقاق حقوق آنان و اينكه از افزايش تعرفه هاي گمركي، ارزش گذاري كالاها با ارزش بالاترو نيزدريافت حقوق گمركي و عوارض مكرردر طول مسيرحمل و نقل كالا از كالاهاي ايراني جلوگيري شود را نيزاز جمله پيشنهادات لازم براي توسعه روابط اقتصادي دوجانبه ميان دوكشوربرشمرد.    

   

   

 

کد خبر 332532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha