۱۵ خرداد ۱۳۸۵، ۱۵:۳۹

واشنگتن پست :

ايران راه كسب موفقيت را مي داند / ايران خود را در موضع قدرت مي بيند

ايران راه كسب موفقيت را مي داند / ايران خود را در موضع قدرت مي بيند

واشنگتن پست در تحليلي درباره تحولات هسته اي ايران و رويكرد جديد آمريكا در قبال اين كشور با بيان اينكه ايران به خوبي مي داند چگونه موفقيت كسب كند نوشت كه هر دو كشور مي توانند ادعا كنند كه از اين روند امتيازي را به دست آورده اند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اين روزنامه،"گلن كسلر" تحليلگر اين روزنامه همچنين بر اين باور است كه با اين وجود چشم اندازهاي حل بن بست مربوط به موضوع هسته اي ايران مبهم و نامشخص است.

در ادامه تحليل آمده است : ايران خود را در موضع قدرت مي بيند، قيمت نفت بسياري بالاست و برنامه هسته اي ايران در زمينه مطالعات تكنولوژيكي، دستاوردهايي داشته است و آمريكا ناگهان مي خواهد با ايران در ميز گفتگوها بنشيند.

به عقيده اين نويسنده، دولت بوش، سالها از تهديد ايران دم زده، اما نگراني آمريكا از سوي ديگر طرفها كوچك شمرده شده و ناديده گرفته شده است و اكنون نيز واشنگتن درصدد همراه كردن مسكو پكن با خود در برابر ايران است.

اين روزنامه به نقل از ديپلماتها نوشت : درحالي كه مسئله مهم تغيير جهت سياست اين هفته بوش به شمار مي رود، محافظه كاران آمريكايي آن را نوعي سياست بيمارگونه مي دانند و بر اين باورند كه اگر آمريكا نشان داده است كه تمايل دارد تمام راههاي ديپلماسي را بپيمايد، اما اين مسئله نبايد ديدار با ايراني ها را شامل شود.

به گزارش مهر، پس از درخواست رايس مبني بر گفتگوي توام با پيش شرط آمريكا با ايران اين اقدام موافقين و مخالفين بسياري را به ويژه در آمريكا وادار به سخن گفتن كرده است.

"مايكل روبين"، پژوهشگر ارشد انستيتوي راستگراي "آمريكن اينترپرايز" كه از حاميان سرنگوني رژيم صدام بوده و از مخالفان سرسخت مذاكره با جمهوري اسلامي ايران است، در نامه اي به واشنگتن پريزم، با انتقاد از اين سياست جديد گفت :" با اعلاميه كاندوليزا رايس،(وزير امور خارجه آمريكا) آمريكا تمام اعتبار خود را بر باد داد. با وجود عرضه اين سياست زير پرچم ديپلماسي، وي مي گويد كه آمريكا رفتار غيرقابل قبول را پاداش مي دهد. اگر كاخ سفيد واقعا ارزشي براي مردم ايران قائل بود، هرگز با مقاماتي كه اين گروه را در حالت خفقان نگاه داشته، كنار نمي آمد. تفاوتي بين سياست بيل كلينتون و سياست كنوني جرج بوش وجود ندارد و هر دو محكوم به شكست مي باشند."   

اين اظهارات در حالي است كه برخي از تحليلگران بر اين باورند كه بوش براي غلبه بر مشكلات خود در خاورميانه و همچنين براي احياي چهره جمهوريخواهها در افكار عمومي آمريكا مجبور به اتخاذ سياست و رويكرد جديد در گفتگو با ايران شده است كه به عقيده اين تحليلگران اين اقدام بوش به طور قطع، وي را از محفل نئومحافظه كاران عاشق به صدا درآوردن طبل هاي جنگ در خاورميانه بيرون خواهد انداخت.

در ادامه اين تحليل واشنگتن پست آمده است : آمريكا از اقدام سخت عليه ايران درشوراي امنيت خودداري كرده است و اين به خاطر مسئله عراق است و كاخ سفيد را مجبور كرده است تا بارها از اقدام ديپلماتيك براي حل موضوع هسسته اي ايران حمايت كند.

در بخش هاي ديگري از اين تحليل با اشاره به توافق اخير 1+5 در وين آمده است : طي چند سال گذشته ايران دريافته است كه چگونه زماني كه كاري انجام نمي دهد مي تواند موفقيت كسب كند.

واشنگتن پست براي اثبات اين ادعا به اظهارات حسن روحاني دبير سابق شوراي عالي امنيت ملي ايران درباره گفتگو با اروپا و فرصتي كه اين گفتگوها به ايران داده است، مي نويسد كه تهران با چنين ترفندهايي توانسته است از غرب امتيازاتي بگيرد.

به نوشته اين روزنامه، آمريكا اميدوار است تا بتواند ايران را از اهداف خود بازدارد، اما به نوشته واشنگتن پشت مقامات آمريكا همچنين مي دانند كه تا پايان سال جمهوري اسلامي 3 هزار سانتريفيوژ آبشاري را راه اندازي خواهد كرد.

کد خبر 335171

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha