۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶

مدیر حوزه علمیه خراسان:

حوزه باید پشتوانه نظام باشد/ تفاوت طلبه با دیگران

حوزه باید پشتوانه نظام باشد/ تفاوت طلبه با دیگران

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینكه حوزه‌های علمیه باید پشتوانه نظام باشند، گفت: حوزه‌های علمیه باید سربازان نظام را پرورش دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام اکبر فرجام در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه منتظر المهدی(عج) مشهد با اشاره به بخشی از آیه ۱۲ سوره حدید «یسْعَى نُورُهُم بَینَ أَیدِیهِمْ» و همچنین بخشی از آیه ۲۹ سوره فتح «سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ» اینگونه دیدارها و نگاه به چهره طلبه‌ها را باعث نشاط و برانگیختگی عنوان كرد و خطاب به طلاب گفت: قدر این دوران زیبا و ارزشمند طلبگی را بدانید؛ چراكه لحظات این ایام سراسر معنویت و دارای اجر و پاداش اخروی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) كه می‌فرمایند: «مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِی فی مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظیما»، ابراز داشت: اگر درس خواندن با نام خداوند متعال و برای او و با كمك از او باشد، این مسیر پربركت خواهد شد.

وی افزود: بنابراین روایت اگر می‌خواهید در عالم ملكوت از شما به بزرگی و بزرگواری یاد شود، یادگیری و یاددهی را با نام خدا و برای او انجام دهید.

حجت‌الاسلام فرجام با اشاره به تفاوت طلبه و دانشجو، اظهار داشت: تفاوت طلبه و دانشجو و به طور كلی غیر طلبه در این است كه به یقین طلبه در همه مراحل زندگی طلبگی‌اش، باید برای خدا كار كند.

وی با تأكید بر اینكه از عالم بی‌عمل در قرآن با مثال‌هایی همچون الاغ و سگ یاد شده است، تصریح كرد: طلبه‌ای كه خدا در زندگی‌اش جریان نداشته باشد، شاهد مثال آیه «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا» خواهد بود.

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح، طلاب را به توجه به این آیه توصیه کرد و خاطرنشان كرد: هر چیزی را كه در این ایام در دلتان بكارید، در عرصه معنوی آثارش را در آینده مشاهده خواهید كرد.

وی با بیان اینكه بخش عمده زندگی طلبه درس خواندن همراه با معنویت است، گفت: بنابر روایات معصومین دو قشر هستند كه تأثیر بسیاری بر دین و معنویت جامعه می‌گذارند كه یكی از این دو قشر علمای دین هستند؛ بنابراین اگر زندگی این علما، خالی از معنویت باشد، خطرات بسیاری گریبان جامعه را خواهد گرفت.

مدیر حوزه علمیه خراسان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه حوزه‌های علمیه باید پشتوانه نظام باشند، تصریح كرد: حوزه‌های علمیه باید سربازان نظام را پرورش دهند و طلبه‌های امروز به عنوان سربازان این نظام نیز باید دیگران را به این اردوگاه امام زمان(عج) دعوت كنند.

وی با تأكید بر اینكه سربازان پا به ركاب امام زمان(عج) باشید، افزود: انسانی كه دچار آلودگی‌های مادی و دنیایی شد، نه خود می‌تواند سرباز این اردوگاه شود و نه دیگران را به این خدمت مقدس دعوت كند.

حجت‌الاسلام فرجام با بیان تفاوت‌های گذشته و حال حوزه‌های علمیه، فضای مدارس علمیه امروز را مناسب برای تعلیم و تربیت طلاب دانست و ابراز داشت: فضای مدرسه علمیه منتظرالمهدی(عج) برای تحصیل طلاب سطوح دو و سه مناسب است و انشاء الله معاونت آموزش و پژوهش حوزه برای این مسئله برنامه ریزی لازم را انجام خواهد داد.

پیش از این دیدار، مدیر حوزه علمیه خراسان از فضای آموزشی مدرسه علمیه منتظر المهدی(عج) بازدید كرد و در ادامه رئیس و مدیر این مدرسه به توضیحاتی در خصوص مسایل آموزشی آن پرداختند.

کد خبر 3559294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha