۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۵۶

یک هفته با کتاب؛

مشخص شدن زمان تحویل دادن شهرآفتاب به نمایشگاه کتاب

مشخص شدن زمان تحویل دادن شهرآفتاب به نمایشگاه کتاب

مشخص شدن زمان تحویل دادن شهرآفتاب به نمایشگاه کتاب تهران و دیگر خبرهای مربوط به آماده سازی نمایشگاه، از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: مانند دیگر گزارش های «یک هفته با کتاب» که طی هفته های گذشته منتشر شدند، گزارش این هفته هم با اخبار مربوط به نمایشگاه کتاب آغاز می شود و تعداد اخبار نمایشگاه این هفته، از هفته های پیش، بیشتر است. به این ترتیب، مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را هم با خبرهای مربوط به آماده سازی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران آغاز می کنیم.

اولین خبر از اخبار مربوط به نمایشگاه این است که مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب با تشریح جزئیات نخستین جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، شورای شهر تهران با مسئولان برگزاری این نمایشگاه، ۵ فروردین ۱۳۹۵ را زمان تحویل شهر آفتاب اعلام کرد.

حسین صفری از برگزاری نخستین جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران با مسئولان برگزاری نمایشگاه در روز دوشنبه ۱۰ اسفند در محل شهر آفتاب، مکان برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت: در این جلسه که علاوه بر آقایان صالحی (رئیس نمایشگاه)، شهرام‌نیا (قائم مقام و معاون اجرایی آن) و برخی دیگر از مدیران و مسئولان نمایشگاه کتاب تهران، آقایان ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران، ترک‌آبادی مدیرعامل سازمان مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، شاکری دیگر عضو شورای شهر و سایر مدیران دستگاه‌ها و نهادهای همکار در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، در آن حضور داشتند، ابتدا آقای صالحی کلیتی از بحث مربوط به جابجایی محل نمایشگاه کتاب تهران و نیازهای برگزاری آن ارائه کرد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد که شهرداری تهران تمامی تعهدات خود را در خصوص آماده‌سازی شهر آفتاب تا قبل از ۵ فروردین سال ۹۵ انجام دهد و در این روز، مکان برگزاری نمایشگاه کتاب را تحویل مسئولان برگزاری این نمایشگاه دهد.

تمدید مهلت ثبت‌نام ناشران داخلی در نمایشگاه کتاب تهران

دیر کمیته ناشران داخلی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران روز یکشنبه این هفته، از تمدید زمان ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در این نمایشگاه تا پایان دیروز، چهارشنبه ۱۲ اسفند خبر داد.

محمدرضا توکل صدیقی از تمدید زمان ثبت نام ناشران داخلی برای حضور در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: تا تاریخ ۸ اسفند، ۲۰۴۹ ناشر ثبت نام خود را از طریق مراجعه به سایت انجام دادند اما با توجه به استقبال ناشران و مصوبه شورای برنامه ریزی این فرصت تا پایان روز چهارشنبه ۱۲ اسفند ماه تمدید شد.

آخرین وضعیت ناشران محروم از نمایشگاه

وی همچنین تعداد دقیق ناشرانی را که مطابق آراء صادره در نمایشگاه سال گذشته، از حضور در نمایشگاه امسال کتاب تهران محروم شده‌اند، ۱۱۵ ناشر اعلام و تاکید کرد: محرومیت این دسته از ناشران، عمدتاً به دلیل موارد انضباطی از قبیل واگذاری غرفه به غیر و عرضه کتب سایر ناشران در نمایشگاه بیست و هشتم بوده است.

تصمیم شورای نظارت درباره ناشران متخلف در نمایشگاه سال گذشته

اما بعد از ناشران محروم، خبر دیگر این هفته درباره ناشران متخلف نمایشگاه سال گذشته بود و گفته هایی از همایون امیرزاده رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در بر می گیرد.

امیرزاده، درباره تصمیم‌گیری شورا درباره ناشران متخلف در نمایشگاه گذشته، گفت: در خصوص این موضوع شورا به اجماع رسید که مواردی از قبیل خرید و فروش بن، خرید و فروش غرفه، واگذاری غرفه به ناشر دیگر و عرضه و فروش کتاب‌های غیرمجاز، غیرقابل اغماض و تجدیدنظر هستند.

وی افزود: همچنین با تصمیم شورا مقرر شد سایر موارد نیز در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد و تصمیم این کارگروه ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای نظارت و ارزشیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خبری دیگر، با پیش بینی این موضوع که این پروسه (رسیدگی مجدد به پرونده ناشران متخلف مذکور) تا اوایل فروردین ادامه پیدا کند، در پاسخ به این سوال که با توجه به پایان مهلت ثبت نام در چند روز قبل، در صورت تجدیدنظر در پرونده این دسته از ناشران و یا تعدادی از آنها، آیا امکان حضورشان در نمایشگاه آتی کماکان برقرار خواهد بود یا خیر؟، گفت: در این صورت، ناشران خود به خود امکان ثبت نام مجدد خواهند یافت.

اقدامات در دست انجام برای جلوگیری از ریزش مخاطب در نمایشگاه کتاب

خبر دیگر از نمایشگاه این که مدیر کمیته روابط عمومی و تبلیغات نمایشگاه کتاب تهران با اذعان به ریسک پذیر بودن حضور ناشران در نمایشگاه بیست و نهم، اقدامات پیش‌بینی شده برای جلوگیری از ریزش مخاطب در نمایشگاه را تشریح کرد.

محمدحسین متولی در گفتگویی که این هفته، با خبرنگار مهر داشت، در پاسخ به این سوال که با توجه به ناشناخته بودن شهر آفتاب برای عموم ناشران و نیز مخاطبان نمایشگاه کتاب، چه برنامه‌هایی در حوزه تبلیغات برای رفع نگرانی از احتمال ریزش شدید بازدیدکنندگان در این دوره از نمایشگاه کتاب دارید؟، گفت: ما انجام برخی فعالیت‌های تبلیغی را برای جذاب کردن حضور در نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، در اولویت گذاشته‌ایم و بر این اساس قرار است بیشتر روی صدا و سیما و تبلیغات شهری، تمرکز کنیم.

خرید بالغ بر یک میلیارد تومان کتاب توسط وزارت ارشاد

این هفته همچنین، مصوبات جلسه ۵۴۸ هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد و ۲۸۵ عنوان کتاب در فهرست خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت.

به این ترتیب، در جلسه ۵۴۸ هیات انتخاب و خرید کتاب تعداد ۲۸۵ عنوان در ۵۸ هزار و ۷۶۰ نسخه به مبلغ کل ۱۰ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال جهت خرید به تصویب رسید.

ابلاغ دستور رفع مشكل حق بيمه كاركنان و كتابداران ارشاد

این هفته همچنین، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور با صدور بخشنامه‌ای، به مشكل پرداخت حق بيمه كاركنان و كتابدارانی كه در دوره تصدی وزارت ارشاد در كتابخانه‌های عمومی مشغول بوده‌اند، پايان داد.

تعدادی از کارکنان و کتابداران نهاد کتابخانه ها که در دوره تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابخانه‌های عمومی کشور و یا حوزه دبیرخانه‌های هیأت امنا مشغول به‌کار بودند، پس از استقلال و تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، همواره با مشکل عدم‌ پرداخت حق بیمه و احتساب سنوات خدمتی روبه رو بودند.

به این ترتیب، پس از انجام بررسی و کارشناسی های لازم در این خصوص، مختارپور روز یکشنبه نهم اسفند با صدور بخشنامه‌ای، از پرداخت حق بیمه و احتساب سنوات خدمتی به این دسته از همکاران به پاس قدردانی از زحمات آنها در مسیر توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سال‌های گذشته خبر داد.

برگزاری نشست کتابخوان برای پیروان ادیان توحیدی

خبر دیگری که این هفته منتشر شد و مربوط به فعالیت های نهاد کتابخانه ها بود، برگزاری نشست کتابخوان ویژه پیروان ادیان توحیدی بود که دوشنبه شب ۱۰ اسفند با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از پیروان کتابخوان ادیان توحیدی و ابراهیمی در هتل انقلاب برگزار شد.

در این نشست جمعی از محققان، نویسندگان و مترجمان زرتشتی، ارمنی، آشوری، کلیمی و مسلمان کشور به معرفی کتاب های مورد نظرشان پرداختند.

برگزاری نشست خبری طرح عیدانه کتاب

نشست خبری طرح «عیدانه کتاب» صبح روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و معاون فناوری این موسسه و خبرنگاران رسانه‌های گروهی در محل سرای اهل قلم در تهران برگزار شد و جلیسه در این برنامه، با تشریح طرح «عیدانه کتاب» گفت: با توجه به یارانه تخصیصی به این طرح یعنی یک میلیارد تومان، امکان خرید کتاب برای حداقل ۵۰ هزار نفر ازمردم فراهم شده است.

تغییر زمان برگزاری ششمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی

یکی از خبرهای ابتدای این هفته هم مربوط به نمایشگاه چاپ دیجیتال بود. به موجب اطلاعات این خبر، زمان برگزاری ششمین نمایشگاه «چاپ دیجیتال و نشر رومیزی» که بهار سال آینده در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران برگزار می‌شود، تغییر کرد.

جلال ذکایی مدیر ششمین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از تغییر زمان برگزاری این نمایشگاه خبر داد و گفت: به دلیل همزمانی تاریخ اعلام شده قبلی برای برگزاری این نمایشگاه با آماده‌سازی نمایشگاه گل و گیاه در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران، تاریخ برگزاری ششمین دوره نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی از ۳۱ فروردین تا ۲ اردیبهشت به ۲۹ اردیبهشت تا ۱ خرداد تغییر کرد.

به گفته ذکایی، این تصمیم علیرغم هماهنگی‌های قبلی با مسئولان مربوطه در شهرداری تهران اتخاذ شده و مسئولان مربوطه اعلام کرده‌اند که کلیه نمایشگاه‌هایی که بازه زمانی برگزاری آنها از ۱۵ فروردین تا اواخر اردیبهشت بوده، لغو شده است.

آغاز به کار هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد

هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب یزد روز دوشنبه این هفته، در مراسمی با حضور مشاور رئیس جمهور، مسئولان استان یزد و جمعی ناشران داخلی و نمایندگان ناشران خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های استان یزد آغاز به کار کرد.

۵۰۴ ناشر داخلی و خارجی حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب را در این نمایشگاه عرضه کرده اند که ۱۴ هزار عنوان آن خارجی است.

این نمایشگاه تا ۱۶ اسفند برپا خواهد بود.

کد خبر 3570989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha