۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی:

منابع طبیعی خراسان شمالی با کمبود شدید نیروی حفاظتی مواجه است

منابع طبیعی خراسان شمالی با کمبود شدید نیروی حفاظتی مواجه است

بجنورد - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: متاسفانه منابع طبیعی استان با کمبود شدید نیروی یگان حفاظتی در استان مواجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا باغبان صبح یکشنبه در نشست خبری افزود: درحال حاضر ۷۲ درصد مساحت خراسان شمالی را اراضی منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که شمار نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی برای حفظ این اراضی در استان پاسخگو نیست.

وی گفت: هم اکنون ۵۵ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی در خراسان شمالی فعالیت دارند که به رغم مشکلات و میزان کم حقوق، چند برابر توان خود از اراضی ملی استان حفاظت می‌کنند.

باغبان با اشاره به آثار منفی خشکسالی و تاثیر آن بر اراضی استان اظهار کرد: چرای بی رویه دام یکی از عوامل مهم در نابودی مراتع و به دنبال آن خشکسالی است.

وی گفت: منابع طبیعی به منظور حفظ، احیا و توسعه مراتع، از چرای بی رویه دام با همکاری یگان حفاظت جلوگیری می‌کند.

باغبان افزود: یکی از برنامه‌های منابع طبیعی برای جلوگیری از فرسایش و نابودی مراتع، بحث قرق است که در این زمینه هزار و ۴۱۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان قرق شده است.

به گفته وی سال گذشته نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی خراسان شمالی به ۶۷ پرونده تصرف غیرقانونی رسیدگی و ۱۲۷ هکتار از اراضی ملی استان را ازید متصرفان خارج کردند.

باغبان اظهار کرد: با توجه اینکه هم اکنون ۹۸ درصد اراضی استان سنددار شده‌اند اما یکی از اشکالات موجود در این حوزه این است که اکثر آن‌ها فاقد مختصات جغرافیایی هستند.

وی از اجرای طرح کاداستر اراضی ملی استان در سالجاری خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار ملی مصوب شده و هیچ اعتبار استانی نیز برای اجرتی این طرح در نظر نگرفته شده است.

به گفته باغبان اگر اعتبار استانی نیز به این طرح تخصیص داده شود به طور حتم سرعت عمل بیشتری را در اجرای طرح شاهد خواهیم بود.

وی گفت: امیدواریم خراسان شمالی اولین استانی باشد که طرح کاداستر در تمام اراضی ملی آن اجرا شده باشد.

باغبان افزود: یکی از مباحث مطرح در منابع طبیعی این است که برخی افراد به دید بنگاه زمین به این سازمان نگاه می‌کنند.

وی گفت: همچنین به تصور برخی افراد منابع طبیعی مانعی برای تولید است در صورتیکه اگر منابع طبیعی نگاه توسعه پایدار نداشته باشد، مشکلات جدی ایجاد می‌شود و از این جهت برای واگذاری اراضی بایستی ارزیابی زیست محیطی انجام شود.

باغبان افزود: همچنین امسال تقاضا برای دریافت زمین از منابع طبیعی خراسان شمالی برای امورات کشاورزی، دامپروری و ... پنج برابر شده که نسبت به سنوات گذشته افزایش چشمگیری یافته است.

وی اضافه کرد: منابع طبیعی خراسان شمالی ۱۰۰ هکتار زمین نیز به نیروگاه خورشیدی شهرستان اسفراین تخصیص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال اعتبارات حوزه آبخیزداری خراسان شمالی نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و به ۸۰ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی دارای ۲.۲ میلیون هکتارعرصه طبیعی است.

کد خبر 3573710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha