۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸

سرپرست اداره كل منابع طبیعی خراسان شمالی:

عملیات آبخیزداری در ۵۳ حوزه آبخیز خراسان شمالی اجرایی شد

عملیات آبخیزداری در ۵۳ حوزه آبخیز خراسان شمالی اجرایی شد

بجنورد - سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هم اكنون در ۵۳ حوزه آبخیز خراسان شمالی عملیات آبخیزداری انجام گرفته یا در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا باغبان صبح پنج شنبه در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضعیت عرصه های طبیعی خراسان شمالی، افزود: این استان همه ساله با بروز بلایای طبیعی مواجه بوده و از این حیث خسارت قابل توجهی بر آن تحمیل می شود.

وی اظهار داشت: بهره برداری غیراصولی از منابع طبیعی موجب كاهش ظرفیت نگهداری خاك گشته و در نتیجه افزایش فرسایش خاك را به دنبال آورده است.

باغبان افزود: در بسیاری از نقاط استان تخریب پوشش گیاهی و یا تبدیل آنها به اراضی كشاورزی نامناسب موجب كاهش حاصلخیزی و نگهداری رطوبت خاك عامل افزایش قدرت تخریب جریان آب می شود.

وی با اشاره به اینكه برای مقابله با این پدیده تدابیری وجود دارد كه ارزان ترین آن شخم در جهت عمود بر شیب است، گفت: در بررسی های صورت گرفته در بسیاری از نقاط استان فرسایش در اراضی كشاورزی سهمی بیش از ۵۰ درصد فرسایش را دارند كه در این زمینه به كارگیری روش های سخت گیرانه بازدارنده برای كاهش فرسایش ضروری است.

باغبان افزود: عامل دیگر تشدید فرسایش خاك در استان چرای بیش از ظرفیت دام در مراتع، بوته كنی و فعالیت های عمرانی در مناطق پرشیب است كه موجب به هم خوردن تعادل هیدرولوژیك و بروز فرسایشهای شدید و به تبع آن بروز سیلاب می شود.

این مسئول متوسط فرسایش خاك در استان را ۱۷.۵ تن در هكتار در سال عنوان كرد و گفت: این در حالی است كه بالغ بر ۶۵ درصد وسعت استان فرسایش پذیر است.

وی اظهار داشت: براساس قانون افزایش بهره وری بخش كشاورزی و منابع طبیعی، دولت مكلف شده تا پایان برنامه پنجم توسعه سالیانه یك تن در هكتار از میزان فرسایش خاك بكاهد و با توجه به اینكه تحقیقات نشان می دهد مجموع عملیات آبخیزداری در هر هكتار حدود ۳-۴ متر مكعب رسوب دهی را كاهش می دهد می توان گفت در خراسان شمالی برای اجرایی شدن ماده ۱۱ این قانون سالیانه ۱۰ برابر وضعیت اجرایی فعلی باید عملیات آبخیزداری انجام شود.

سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در ۵۳ حوزه آبخیر استان عملیات آبخیزداری انجام گرفته و یا در حال اجرا است و در ۲۸ حوزه آبخیز دیگر نیز مطالعه تفصیلی اجرایی انجام شده اما به علت عدم تامین اعتبار اجرای آن آغاز نشده است.

به گفته وی مساحت حوزه هایی كه عملیات آبخیزداری در آن اجرایی شده معادل هشت درصد استان است.

باغبان گفت: جهت مقابله با فرسایش های مختلف اجرای عملیات آبخیزداری و منابع طبیعی ضروری است و این عملیات ها با افزایش تولیدات مختلف زراعی، مرتعی، جنگلی و دامی اثرات اجتماعی مفید و اشتغالزایی خواهند داشت.

وی تصریح كرد: با توجه به زیان های اقتصادی و اجتماعی ناشی از فرسایش خاك و جریان سیلاب های ویرانگر غیر طبیعی ناشی از تخریب آبخیزها كه آثار زیان بار فراونی در بخش های مهم عمرانی و اقتصادی كشور از قبیل كشاورزی، دامداری، آب و برق، راه و ارتباطات، مسكن، منابع طبیعی و ... به جای می گذارد روشن است كه اگر بخواهیم سرمایه گذاری های كلان دولت در این زمینه ها به توسعه دراز مدت، مستمر و پایدار اقتصادی بیانجامد باید برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری را به عنوان زیربنای اقدامات در جهت توسعه پایدار گسترش داد.

سرپرست اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از سوی دیگر بهره وری كامل از سرمایه گذاری مالی و نیروهای انسانی و منابع اقتصادی استان از قبیل اراضی زراعی، جنگلی، مرتعی، سدهای بزرگ، راهها و ... جز با اجرای طرح های اصلاح كاربری اراضی حفاظت خاك، كنترل سیلاب، پخش و بهره برداری از رواناب ها در قالب طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری به دست نمی آید.

کد خبر 2854739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha