۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۴۴

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

تعداد دام‌های خراسان شمالی مازاد بر ظرفیت مراتع است

تعداد دام‌های خراسان شمالی مازاد بر ظرفیت مراتع است

بجنورد - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در حال حاضر تعداد دام‌های خراسان شمالی مازاد بر ظرفیت مراتع موجود در این استان است.

رضا باغبان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منابع طبیعی منابعی خدادادی است که حفظ و نگهداری آن وظیفه تمام اقشار جامعه است.

وی گفت: عوامل مختلفی در نابودی منابع و مراتع طبیعی دخالت دارند که با مشارکت مردم و دستگاه‌ها نباید اجازه این امر را داد.

باغبان چرای بی رویه دام را یکی از عوامل مهم نابودی مراتع استان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر جمعیت دامی خراسان شمالی مازاد بر ظرفیت مراتع موجود است.

وی اظهار کرد: در راستای احیاء و توسعه مراتع و جلوگیری از چرای بی رویه دام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عملیات طرح قرق را اجرایی کرده است.

باغبان گفت: طرح قرق برای یک هزار و ۴۱۸ هکتار از مراتع استان پیش بینی شده است.

به گفته وی تاکنون ۱۳ هزار و ۵۰۰ پروانه برای چرای دام در خراسان شمالی صادر شده است.

باغبان در خصوص اجرای طرح مرتعداری در استان نیز افزود: هدف از اجرای این طرح پوشش علوفه ای خوراک دام در عرصه‌های منابع طبیعی، ذخیره شدن نزولات آسمانی، جلوگیری از فرسایش خاک، رسوب و ... است.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح در استان از ابتدای امسال تاکنون ۷۱ طرح مرتعداری به دامداران تحویل داده شده است که ملزم به اجرای طرح هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تاکید کرد: دامداران به منظور بهره برداری اصولی از مراتع جهت استفاده مناسب از دام‌ها، حفاظت از مراتع، توسعه مراتع، جلوگیری از فرسایش و رسوب زمان ورود و خروج قانونی به مراتع را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اکنون ۷۲ درصد مساحت خراسان شمالی را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد که یک سوم مراتع موجود در اختیار دامداران استان است.

کد خبر 3578462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha