۲۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۲۶

با همراهی جمعی از هنرمندان؛

کمپین واو آغاز به کار کرد/ امکان تولید کتاب صوتی بدون سرمایه

کمپین واو آغاز به کار کرد/ امکان تولید کتاب صوتی بدون سرمایه

کمپین «واو» با رویکرد تولید کتاب های صوتی توسط هنرمندان و علاقه مندان، با حمایت جمعی از پیشکسوتان عرصه ادب و هنر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمپین «واو» با رویکرد تولید کتاب‌های صوتی توسط هنرمندان و علاقه مندان، در روزهای پایانی اسفند با حمایت جمعی از پیشکسوتان عرصه ادب و هنر آغاز به کار کرد.

در معرفی نامه این کمپین آمده است: «واو» بستری اینترنتی است که با هدف تولید مشارکتی کتاب گویا، به عنوان یکی از نیازهای اساسی جوامع امروزی شروع به کار کرده است. این کمپین که با حمایت جمعی از پیشکسوتان و اهالی فرهنگ و هنر تشکیل شده است، به طور رسمی از دیروز با شعار [واو حرف ربــط است] آغاز به کار کرد. این کمپین زیر نظر موسسه فرهنگ و هنر رها فیلم که نامی آشنا در حوزه نشر چندرسانه ‌ای و امور تخصصی مربوط به صداست به اجرا در آمده است.

«واو» در ویدیویی که در بستر اینترنتی خود به آدرس vavbook.com قرار داده است به یاری جمعی از پیشکسوتان هنر دوبله و سینما و ادبیات نظیر خسروخسروشاهی، بهرام زند، ژیلا اشکان، ع.پاشایی، حافظ موسوی، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور، محمد علی سجادی، مسعود رایگان، رویاتیموریان، ژرژپطروسی، زهره شکوفنده و دیگران حضور خود را به طور رسمی  اعلام کرد. این هنرمندان در ویدئوی این کمپین از همه کسانی که می‌توانند به نوعی در تولید یک کتاب صوتی مشارکت کنند دعوت می‌کنند تا به این کمپین بپیوندند و با مراجعه  به این سایت از جزییات امر اطلاع بیشتری به دست بیاورند.

مانی هاشمیان مدیر موسسه فرهنگ و هنر رها فیلم و موسس «واو» در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن دعوت همه‌گانی از اهالی فرهنگ برای مشارکت در چرخه‌ تولید کتاب صوتی «واو» به بیان اهداف این مجموعه پرداخت. هاشمیان در بیان کلی هدف راه اندازی کمپین واو را فرهنگسازی در زمینه همکاری مشارکتی در امر تولید فرهنگی و ترویج فرهنگ شنیدن کتاب صوتی می داند.

موسس پروژه‌ «واو» همچنین با اشاره به این نکته که رشد کتاب صوتی در جهان هر ساله رشدی چشمگیر دارد و بر طبق آمار در جهان گنجینه‌‌ای از کتاب‌های صوتی وجود دارد که کارشناسان آن را معادل با مبلغی نزدیک ۳میلیارد دلار تخمین زده اند این سوال را مطرح می‌کند که؛ سهم ایران از این گنجینه چه مقدار عنوان است؟ و این که چرا نباید ایران نیز نقشی در بازار جهانی کتاب صوتی به عنوان یک مارکت فرهنگی ریشه دار و مطابق با شرایط روز داشته باشد؟ این در حالی است که در لیست کتاب‌های منتشر شده‌ ناشران فارسی زبان، بی‌شمار کتاب وجود دارد که قابلیت صوتی شدن دارند و بی‌شمار کتابخوان حرفه‌ای با صدای مناسب و استودیوهایی با اوقات آزاد وجود دارند که می‌توانند با مشارکت هم کتاب صوتی تولید کنند. با این همه هنوز فاصله‌ای نجومی میان تعداد عناوین متشر شده‌ صوتی و عنوان‌های کتاب‌های چاپی وجود دارد.

هاشمیان در معرفی بیشتر واو گفت: مدتي است كه بخشی از فعاليت استودیوی موسسه رها فيلم به توليد نشر كتاب گويا اختصاص دارد. از نزدیك با فضای حرفه‌ای توليد و نشر محصولات آشنا بوده‌ايم. به هر حال نشر كتاب گويا نيز از قواعد نشر كتاب كاغذی تبعيت مي‌كند و دستخوش ركود موجود در اين بازار است. علاوه بر اين توليد كتاب گويا هزينه‌هایی اضافه بر نشر كاغذی نيز در بر دارد.

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد انتشار عناوین بسيار اندكی محصول در اين حوزه در نسبت و در مقایسه با بازار جهانی بوده‌ايم. این در حالی است كه ظرفيت بالای ماده خام اين محصول، يعنی هزارها كتاب تاليف و ترجمه شده، گنجينه بسيار با ارزشي است. در بستر «واو» همچنین هزينه‌های توليد كتاب گويا به حداقل می‌رسد و این راه‌كاری است برای بازگشت دوباره سرمايه و تحولی جدی در صنعت نشر کتاب.

مدیر موسسه رهافیلم ادامه داد: اگر بخواهیم به مزیت های طرح واو اشاره کنیم ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که توليد  در این حوزه لزوماً نياز به سرمايه ندارد و هنوز می‌توان در زندگی صنعتی امروز، با مشاركت محصول تولید كرد.

هاشمیان گفت: «واو» كسانی را كه به كمپين می‌پيوندند و هدف و دغدغه مشترك دارند، به هم مرتبط می‌كند. اين ارتباط بر كيفيت و كميت توليد تاثیر گذار خواهد بود. همه عوامل مشاركت كننده در تولید، از فروش محصول سهم خواهند داشت. در نتيجه اين فرايند در طولانی مدت بسيار سود آور پيش بينی می‌شود. در واو فرايند توليد كتاب گویا به سادگی انجام می‌شود و هر كس بسته به شرايط، می‌تواند اوقات آزاد خود را به تولید كتاب گويا اختصاص دهد. واو مدافع حقوق مولف و صاحبان امتياز آثار است.حجم بالای تولید كتاب‌های گويا بر ركود فضای فرهنگی تاثیر مثبت خواهد داشت.

کد خبر 3581514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha