۲۷ فروردین ۱۳۹۵، ۱۱:۰۱

در گفتگو با مهر عنوان شد:

جشنواره عمار فرصت خوبی برای تغییر نگاه تهدیدمحور به بازی‌سازی است

جشنواره عمار فرصت خوبی برای تغییر نگاه تهدیدمحور به بازی‌سازی است

مدیر موسسه خواجه نصیرالدین طوسی گفت:جشنواره عمار فرصت بسیار خوبی است تا دیدگاه کسانی را که بازی را تهدیدی برای فرهنگ خود می‌دانند تغییر دهد.

مصطفی ضابط، مدیر موسسه خواجه نصیرالدین طوسی قم و کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جایگاه بازی رایانه‌ای و بازی‌سازی گفت: امروز، بازی تبدیل به یک رسانه مهم شده است و به اعتقاد بیشتر کارشناسان تا ۱۰ سال آتی جایگزین رسانه‌هایی مثل سینما می‌شود، بنابراین از الان باید با حمایت گروه‌های ارزشی برنامه‌ریزی مناسبی در این حوزه صورت گیرد.

وی ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌ها، بازی رایانه‌ای در آینده، نوع آموزش علوم مختلف را تحت تأثیر خود قرار دهد، بدین معنا که بازی‌های رایانه‌ای مهارتی برای آموزش، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حال حاضر نیز علوم مختلفی مثل برنامه‌نویسی و آناتومی بدن انسان برای کودکان به این شیوه آموزش داده می‌شود.

این کارشناس، درباره وضعیت بازی‌سازی و محتوای بازی‌های تولید شده در کشور اظهار داشت: با توجه به شروع ساخت بازی در کشور اکنون در شرایط خوبی قرار داریم اما در مقایسه با کشورهای دیگر به شدت عقب هستیم که یکی از دلایل آن نیاز بازی‌سازان به حمایت مادی است که این امر در سایر کشورها به علت وجود قانون کپی‌رایت میسر شده است. ضابط بیان کرد: به‌عنوان مثال، اگر بطور میانگین یک بازی در خارج از کشور حدود ۲۰۰ هزار تومان خریداری شود، کپی شده همان بازی، با قیمت پنج هزار تومان در داخل عرضه می‌شود که این قطعاً راه پیشرفت را برای بازی‌سازان مستقل داخلی که توان مالی رقابت را ندارد، دشوار می‌کند.

مدیر موسسه خواجه نصیر الدین طوسی قم، تصریح کرد: با وجود اینکه بازی‌سازی سومین صنعت درآمدزای دنیا شناخته می‌شود، در کشور ما به دلایلی مثل نبود کپی رایت، تبلیغات ضعیف و... چنین چیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به فعالیت و حمایت بنیاد ملی بازی رایانه‌ای از تولید کنندگان داخلی اظهار داشت: ورود جشنواره‌ عمار به حوزه بازی‌های رایانه‌ای نقطه قوت و انگیزه‌ای است که باعث می‌شود علاوه بر گروه‌های محدود ارزشی، افراد دیگری هم که توانمندی این عرصه را دارند، وارد این حوزه شوند که موجب ایجاد فضای رقابتی و پیشرفت بازی رایانه‌ای کشور می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: در عرصه تولید بازی رایانه‌ای، بعضی افراد بدون توجه به اینکه چه محتوایی در بازی باشد، از آثار غربی الگو می‌گیرد در نتیجه بازی‌هایی که می‌سازند همانند بازی‌های خارجی، آسیبهایی مثل خشونت دارد با این تفاوت که نسخه بومی شده هستند.

وی در همین باره اضافه کرد: برخلاف افرادی که محتوا برای آن‌ها اهمیت ندارد، نیروهای متعهد و ارزشی درباره پیام و مفهومی که بازی منتقل می‌کند، حساس هستند و حضور جشنواره عمار در بازی رایانه‌ای، جرقه‌ای است تا چنین افرادی که بروز کمی دارند، بیشتر وارد این عرصه شوند.

این کارشناس مطالعات رسانه‌ای با اشاره به ابهام خانواده‌ها درباره فرصت‌ها و تهدیدهای بازی رایانه‌ای، ادامه داد: جشنواره عمار فرصت بسیار خوبی است تا دیدگاه کسانی را که بازی را تهدیدی برای فرهنگ خود می‌دانند تغییر دهد، چرا که بازی، ظرفیت خوبی برای نشر محتوای مفید و فرهنگ صحیح است که به طور غیرمستقیم می‌تواند فرهنگ‌سازی کند.

وی با ابراز خوشحالی از ورود عمار در صنعت بازی رایانه‌ای افزود: حضور عمار در عرصه بازی رایانه‌ای با توجه به سابقه‌ خوبش، می‌تواند توجه مخاطبان و تولیدکنندگان ارزشی را نسبت به اهمیت بازی جلب کند و فضای رقابتی خوبی ایجاد کند.

مدیر موسسه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان کرد: در چندسال اخیر، پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت بازی داشتم و در حال حاضر برخی بازی‌های رایانه‌ای ما در حوزه بین المللی قابل رقابت هستند، بنابرین با این روند در پنج سال آینده، می‌توانیم سهمی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

کد خبر 3596991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha