۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۴۶

سازنده بازی رایانه‌ای «زی»؛

بازی‌سازی متولی ندارد/ پرهیز «عمار» از موازی‌کاری

بازی‌سازی متولی ندارد/ پرهیز «عمار» از موازی‌کاری

یک سازنده بازی‌های رایانه‌ای معتقد است: موازی کاری و حضور متولیان مختلف و توقف برخی حمایت‌ها، باعث شده بازی رایانه‌ای جای خودش را پیدا نکند؛ از این‌رو خوب است «عمار» کار تکراری نکند.

محسن یحیی، بازی‌ساز و سازنده بازی رایانه‌ای «زی»، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هنر- صنعت بازی رایانه‌ای به دلیل ایجاد فضای تعاملی و اینکه مخاطب می‌‌تواند در آن همذات پنداری کند به عنوان یک رسانه قوی شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: کلیت بازی رایانه‌ای، بر مبنای سرگرمی است اما همانند رسانه‌های دیگر برخی محتواها را هم می‌تواند در خود داشته باشد.

این بازی‌ساز با بیان اینکه در بازی‌های خارجی، اولویت سرگرمی است و بعد از آن محتوا اهمیت می‌یابد، افزود: در کشور، تقریبا از سال ۱۳۸۰ تولید بازی‌های رایانه‌ای شروع شد و به خاطر حمایت‌هایی که وجود داشت، بازی‌های خوبی از لحاظ تعداد تولید شد اما موازی‌کاری و حضور متولیان مختلف در این عرصه و توقف برخی حمایت‌ها، باعث شد بازی رایانه‌ای نتواند جای خودش را پیدا کند.

یحیی در همین راستا خاطرنشان کرد: ادامه این روند باعث شده در سال‌های اخیر، شرکت‌های بازی‌سازی به سمت تولید بازی‌های موبایلی بروند که به دلیل امکان توزیع در فضای مجازی، توانستند خود را مطرح کنند، اما به خاطر نداشتن متولی خاص در این حوزه، در حال حاضر بسیاری از بازی‌ها بدون داشتن مجوز منتشر می‌شوند و این نگرانی وجود دارد که دوباره تجربه سال‌های گذشته تکرار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره عرضه بازی ضد ایرانی انقلاب ۱۹۷۹ تصریح کرد: تولید و ارائه چنین بازی‌هایی جای تعجب ندارد، چرا که پیش از این هم به طور مداوم حتی قبل از بازی ضد ایرانی بتلفیلد ۳، محتواهای علیه ایران و اسلام به صورت غیرمستقیم در بازی‌ها عرضه می‌شدند و می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که فراتر از این موارد هم تولید می‌شوند.

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای افزود: در برابر چنین تولیداتی، باید با هجمه رسانه‌ای و اطلاع رسانی مناسب به طوری که باعث تبلیغ آن نشود، جریان رسانه‌ای بازی را متوقف کنیم.

وی با اشاره به آیه ۶۵ سوره انفال و داشتن نیروی انسانی قوی در این حوزه، ادامه داد: خبر ساخت این بازی تقریبا سه سال پیش منتشر شده بود و اگر همان زمان، به این مقوله توجه می‌شد و با یک واکنش سریع، در برابر آن تولیدی می‌کردیم می‌توانستیم جلوی هجمه بازی را بگیریم.

یحیی اظهار داشت: وضعیت فعلی بازی‌سازی ما همانند وضعیت خانه‌ای است که تلفن آن زنگ می‌خورد ولی هرکس به امید دیگری می‌نشیند و در انتها هم هیچکس به آن جواب نمی‌دهد. در مسائلی مثل بازی انقلاب ۱۹۷۹ هم وقتی خبرش منتشر شد، بدلیل موازی‌کاری و نداشتن مرکزیت واحد، مشخص نیست چه کسی مسئول است و چه کاری باید شود.

این بازی‌ساز با اشاره به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی- اسلامی بیان کرد: در حوزه موضوعات و سوژه‌های بازی، سرشار از سوژه هستیم و موضوعات بسیاری هستند که تابحال درباره آنها کار نشده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با توجه به قرار گرفتن کشور در منطقه‌ای که با مسائل مختلفی روبه‌رو است و همچنین مواردی مثل برجام، پسابرجام، بحث موشکی، پیشرفت‌های بزرگ علمی و... می‌توان گفت همانند ذخایر نفتی تا سالیان سال، از نظر سوژه مشکلی نداریم.

یحیی در همین راستا خاطرنشان کرد: مخاطبان، حرف درست را می‌پذیرند اما اگر نتوانیم محتوای درست را ارائه کنیم، مطمئنا دیگران محتوای خود را ارائه می‌کنند. بنابرین این کم‌کاری، از طرف ما صورت می‌گیرد که به جای حرکت روبه جلو، به عقب گام برمی‌داریم.

سازنده بازی «زی» تصریح کرد: به دلیل حمایت‌های بی‌قید و شرط برخی نهادها از مجموعه‌های بازی‌سازی که باعث بالا رفتن انتظارات آنان شده است و همچنین عدم حضور بیمه در این حوزه، سرمایه‌گذار خصوصی به این عرصه وارد نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بین زمان، بودجه و نیروی انسانی به عنوان سه ضلع مثلث تولید بازی‌های رایانه‌ای، ارتباط و مرکزیت خوبی صورت گیرد، تولیدات مناسبی هم ارائه می‌شود وگرنه، تولیدات نامناسبی عرضه می‌شود که در حال حاضر، این صنعت با آن مواجه است.

این بازی‌ساز درباره نقش و تأثیر نهادهای مردمی در این حوزه، با بیان اینکه هدف هر محصول، رسیدن به دست مخاطب است، اظهار داشت: اگر به کمک نهادهای مردمی، محصول تولیدی ما به طور مستقیم در تمام زمینه‌ها مثل تبلیغ، محتوا، عرضه و...، با خود مردم در ارتباط باشد، موفق‌تر می‌شویم چرا که بدون واسطه توانستیم با مخاطب اصلی ارتباط بگیریم.

یحیی در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه تا چند سال پیش، نگاه بدی نسبت به بازی وجود داشت، خاطرنشان کرد: از طریق پژوهش‌های صورت گرفته، امروز ثابت شده است بازی‌ها جدا از برخی آسیب‌هایی که دارند، به طور مثال می‌توانند در انتقال محتوای مناسب و آموزشی هم نقش مفیدی داشته باشند.

سازنده بازی «زی» درباره ظرفیت‌های تولیدکنندگان شهرستانی اظهار داشت: تولید بازی‌های رایانه‌ای چندان ابزار خاصی لازم ندارد، به همین دلیل، افراد و فعالان شهرستانی هم می‌توانند در این عرصه حضور داشته باشند، حتی در مواردی، چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ فنی، این افراد و تیم‌های مستقل، بهتر از شرکت‌های بزرگ و مدعی ظاهر شدند اما در تمام این سال ها، علی‌رغم ارائه محصول خوب، به دلیل نداشتن بستری برای دیده شدن، مطرح نشدند.

این بازی‌ساز با بیان اینکه اگر بودجه همایش‌ها و جشنواره‌های زیادی را که در کشور برگزار می‌شود، صرف تولید می‌شد، الان در این زمینه موفق‌تر بودیم، تصریح کرد: اگر جشنواره عمار هم مانند بقیه جشنواره‌ها عمل کند، هیچ تاثیری در روند تولید، محتوا و توزیع نمی‌گذارد.

وی افزود: جشنواره عمار اگر با فکر و نگاه جدیدی به ویژه در بخش ارزشی، وارد این حوزه شود و بتواند، محتوا به علاوه‌ بازار و تخصص تولیدکنندگان را در کنار هم قرار بدهد، موفق می‌شود.

 

کد خبر 3606828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha