۳ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۰:۴۳

توسط محقق ایرانی صورت گرفت؛

تبدیل ضایعات کشاورزی به سوخت های زیستی

تبدیل ضایعات کشاورزی به سوخت های زیستی

یک محقق ایرانی مقیم سوئد موفق شد ضایعات کشاورزی را به سوخت های زیستی و مواد تبدیل کرده و با تحقق این موضوع جایزه بیست و نهمین جشنواره خوارزمی را از آن خود کند.

محمد جعفر طاهر زاده، مجری طرح «تبدیل ضایعات کشاورزی به سوخت های زیستی و مواد» و برگزیده رتبه دوم پژوهش های بنیادی بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از معزلات بخش کشاورزی، تولید انواع پسماندها و ضایعات است که در نهایت بدون استفاده می مانند.

وی افزود: این پسماندها و بقایا به عنوان فراوان ترین منابع تجدیدپذیر برای تولید انواع فراورده های با ارزش از قبیل کودهای آلی، سوخت های زیستی، حلال های آلی و سبز و آمینو اسیدها استفاده می شود.

این محقق عنوان کرد: اما تولید مواد با ارزش از این پسماندها به دلیل ساختار پیچیده آنها بسیار هزینه بر و وقت گیر است.

طاهر زاده ادامه داد: این موضوع نیاز به فرایند پیچیده و چند مرحله ای دارد که شامل پیش تیمار، هیدرولیز آنزیمی، فرمنتاسیون و خالص سازی است.

به گفته استاد دانشگاه بوراس سوئد، تسهیل این فرایند ها می تواند بسیار با اهمیت باشد که توانستیم در این طرح از ضایعات کشاورزی سوخت های زیستی تولید کنیم.

وی گفت: این پژوهش به طور عمده برای طراحی فرایندهای کارامد و ارزان برای تولید فراورده های با ارزش از قبیل بیواتانول، بیوگاز، اسید امینه، حلال های سبز و پلی استرها در سطح آزمایشگاهی، پایلوت و صنعتی بوده است.

کد خبر 3604614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha