۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۵:۲۱

هشدار نسبت به زنگ گندم/ کشاورزان مزارع را سم‌پاشی کنند

هشدار نسبت به زنگ گندم/ کشاورزان مزارع را سم‌پاشی کنند

سازمان حفظ نباتات نسبت به اوج گرفتن بیماری‌های گندم در دو هفته آینده هشدار داد و از کشاورزان خواست در صورت مشاهده علایم زنگ گندم با نظر کارشناسان اقدام به سمپاشی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: براساس گزارش سازمان هواشناسی در اکثر نقاط کشور به خصوص در استان‌های غربی مانند کردستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ۱.۵ برابر میانگین؛ بارندگی شده و امسال به علت افزایش رطوبت، سال پربیماری و آفت برای گندم خواهیم داشت.

کرامت الله اکبرپور با بیان اینکه در هفته آینده، اوج بیماری‌های گندم خواهد بود، از کشاورزان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، همدان، ایلام، کرمانشاه و کردستان خواست، مزارع خود را به دقت بررسی کنند و اگر علایم زنگ گندم را مشاهده کردند، با نظر کارشناسان شبکه پیش آگاهی و مراقبت منطقه خود به سرعت، علیه این بیماری اقدام به سمپاشی کنند.

اکبرپور ادامه داد: ظرف یک ماه و نیم اخیر، به علت کانون کوبی و مبارزه به موقع با بیماری‌های گندم مانند زنگ و سفیدک در سطح ۱۵۰ هزار هکتار، از گسترش سریع این بیماری‌ها در مزارع جلوگیری شده است.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور افزود: این کانون کوبی‌ها در ۱۸ استان کشور انجام گرفته و در حال حاضر در استان‌های جنوبی مشکلی نداریم.

وی درباره علف‌های هرز در مزارع گندم نیز اظهار داشت: امسال تنوع سموم برای مبارزه با علف‌های هرز در مزارع گندم را بالا برده‌ایم و با گشایش‌های بعد از تحریم توانسته ایم حداقل ۱۰ نوع علف کش تهیه کنیم.

وی با بیان این که تاکنون در سطح دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با علف‌های هرز مزارع گندم مبارزه شده است، پیش بینی کرد: سطح این مبارزه به ۳.۵ میلیون هکتار برسد.

مدیر کل پیش آگاهی و کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور  همچنین از برنجکاران خواست نشاهای برنج را درخزانه، علیه کرم ساقه خوار با توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های پیش آگاهی و مراقبت، سمپاشی و سپس آنها را به مزارع انتقال دهند.

وی با اشاره به این که نسل اول کرم ساقه خوار از خزانه شروع می‌شود، گفت: سمپاشی نشا در خزانه مانع از گسترش این آفت در سطح شالیزارها می‌شود.

اکبرپور افزود: به علت بارندگی‌های اخیر، احتمال آلودگی شالیزارها به بیماری بلاست برنج نیز وجود دارد و از این رو کشاورزان باید با شبکه‌های پیش آگاهی و مراقبت در ارتباط باشند تا در صورت لزوم اقدام های لازم را انجام دهند.

کد خبر 3608696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha