۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۸:۲۷

در گفتگو با مهرعنوان شد:

فارغ‌التحصیلان طراحی بافت و پارچه دانشی در این زمینه ندارند

فارغ‌التحصیلان طراحی بافت و پارچه دانشی در این زمینه ندارند

یک طراح بافت و پارچه معتقد است: برنامه‌ریزان رشته طراحی پارچه، دغدغه آموزش ندارند به همین خاطر است که فارغ‌التحصیلان این رشته دانش چندانی ندارند.

افسانه مدیرامانی، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این‌که یکی از دلایل تدریس رشته طراحی پارچه در دانشگاه را زنده نگه داشتن طراحی و بافت پارچه دانست و افزود: نساجی در کشور ما از پیشینه‌ای کهن برخوردار بوده و ما باید در حفظ این هنر- صنعت  بکوشیم و آموزش، یکی از راه‌هایی است که موجب بقای نساجی و طراحی و بافت پارچه می‌شود.

به گفته این استاد دانشگاه، امروز بسیاری از دانشجویان ما در رشته طراحی و بافت پارچه، فارغ التحصیل می‌شوند بدون این که دانشی در این زمینه داشته باشند چراکه برنامه ریزان این رشته بی‌توجه هستند و دغدغه آموزش ندارند. مگر می‌شود یک رشته تخصصی تعریف کنی، اما درس یا واحد درسی خاصی را به آن رشته اختصاص ندهی!؟

مدیرامانی تحقیق و پژوهش را لازمه شکل دادن به هر رشته دانشگاهی دانست و افزود: ما باید قبل از راه‌اندازی هر رشته به پژوهش درباره پیشینه آن رشته از یک سو و تحقیق درباره فعالیت‌هایی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود، بپردازیم. برای مثال قبل از این‌که رشته طراحی و بافت پارچه را دانشگاهی کنیم به جست و جو درباره سابقه نساجی در ایران همچنین کارهایی که در زمینه طراحی در کشورهایی چون هند صورت می‌گیرد بپردازیم.

این طراح پارچه و بافت با اشاره به این‌که نساجی ما نابود شده گفت:  تعداد بافندهای بافت سنتی آنقدر کم است که به جرات می‌توان گفت نساجی از بین رفته و یکی از راه‌های زنده کردن نساجی سنتی این است که دانشجویان را به بافت‌های سنتی علاقه‌مند کنیم. امروز در یزد این اتفاق افتاده و دانشجویانی تربیت شده‌اند که در زمینه بافت سنتی فعالیت می‌کنند.

مدیرامانی معتقد است: با توجه به این‌که خانم‌ها، به طور ویژه، به مد و لباس توجه دارند، لازم است طراحان پارچه و بافت، این مساله را مدنظر داشته باشند و کارهای خاص انجام دهند. از سوی دیگر لازمه انجام یک کار ویژه، این است که پارچه‌های خاصی وجود داشته باشد و چه پارچه‌ای بهتر از بافت‌های سنتی که هم اصالت دارند و هم ایرانی هستند. به عبارتی چرا طراحان ما باید این پارچه های خاص را از هند وارد کنند؛ چه اشکالی دارد ما در ایران زمینه ای را برای تولید پارچه های خاص فراهم کنیم.

او در پاسخ به این‌که استفاده از پارچه‌های خاص موجب بالا رفتن قیمت لباس و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود گفت: برخی پارچه‌ها چون زربفت، همواره به پادشاهان و افراد خاص تعلق داشته اما زری‌بافان، بافنده های درجه یک سنتی هستند. پس می توانند بافته های دیگری را هم ترویج بدهند و به تولید انبوه برسانند. آن وقت قیمت، پایین می‌آید و مردم عادی هم می‌توانند از پارچه‌های سنتی استفاده کنند.

مدیرامانی همچنین بیان کرد: فارغ‌التحصیلان رشته طراحی و بافت پارچه می توانند با یک سری بافنده های سنتی در کاشان و یزد ارتباط برقرار کنند و بر آنان تاثیر بگذارند. در یزد و به‌طور ویژه درمورد دارایی بافی این اتفاق افتاده و دانشجویان فارغ التحصیل بر روند تولید پارچه تاثیر گذاشته‌اند. اما در کاشان، اتفاق خاصی نیفتاده در حالی‌که در این شهر و در زمینه شعربافی هم، این اتفاق می‌تواند بیفتد و شعربافی تا اندازه‌ای تغییر کند.

این طراح پارچه و لباس در ادامه درباره شعربافی کاشان گفت: شعربافی یک بافت ساده است و  تنها تغییری که می‌تواند در آن اتفاق بیفتد به جنس رنگ و رنگرزی برمی‌گردد. امروز در شعربافی از نخ‌هایی با درجه نایلون بالا استفاده می‌شود و اصلا یکی از مشکلات شعربافی کاشان این است که اگر زیاد از آن استفاده کنیم لوله می شود یا در اصظلاح تول می گیرد. چون مواد مناسبی در بافت آن به کار نرفته و طول الیاف کوتاه بوده و همین مساله سبب پایین آمدن کیفیت شعربافی شده است.

کد خبر 3614263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha