۱۹ مرداد ۱۳۸۵، ۱۰:۳۳

همايش "جنبشهاي نوگرايي در جهان اسلام" برگزار مي شود

همايش سه روزه "جنبشهاي نوگرايي در جهان اسلام" به منظور بررسي ارتباط كشورهاي مختلف با جهان اسلام و نقش مذاهب در آنها، از امروز تا شنبه 21 مرداد در مراكش برگزار مي شود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از نسيج، همايش سه روزه "جنبشهاي نوگرايي در جهان اسلام" از جمله برنامه هايي است كه در بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فرهنگي در شهر اصيله در شمال مغرب برگزار مي شود.

از بحثهاي مورد بررسي در اين همايش اجتهاد و ارتباط آن با نوگرايي در اسلام، نقش مذاهب در اجتهاد و نوگرايي و ارتباط كشورها با يكديگر خواهد بود كه از 10 آگوست ( 19 مرداد) آغاز تا 12 آگوست ( 21 مرداد) ادامه دارد.

در همايش فوق جمع كثيري انديشمند و كارشناس از كشورهاي اسلامي چون عربستان، لبنان، بحرين، كويت، مصر، هند، تونس، اندونزي و پاكستان شركت خواهند كرد. كارگاههايي درباره تجديد تفكر ديني برگزار خواهد شد تا با جنبشهاي معاصر و اصلاحات سياسي و اجتماعي در جهان به طور موازي حركت كند.

انديشمندان و كارشناسان در اين همايش 3 روزه نتايج مهم مصونيت اسلام را از هرگونه خطا و اشتباه مورد بررسي قرار مي دهند.

بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فرهنگي مغرب كه از 22 جولاي ( 31 تير) آغاز شده و تا 31 آگوست (9 شهريور) ادامه دارد، برنامه هاي متنوع و متعددي شامل گفتگوهاي متنوع در زمينه هاي مختلف، كارگاه شعر، ادبيات، ديدارهاي ملي، تكريم شخصيتهاي برجسته و گفتگوهاي ديني خواهد داشت.

طي اين جشنواره همايش ديگري با عنوان "رسانه ها در جهان اسلام و ارتباط با ديگران" نيز 17 تا 19 آگوست ( 26 تا 28 مرداد) نقش رسانه ها در جهان اسلام، تحولات آنها در كشورهاي عربي، رسانه ها و قدرت آنها در ارتباط با ديگران، افقهاي توسعه رسانه ها در جهان اسلام در سايه دستاوردهاي علمي، جهاني شدن و تجملات اقتصادي را مورد بررسي قرار مي دهد.

اصيله شهري كوچك هزار ساله اي است كه در شمال مغرب واقع شده و تاريخ اصيل آن به دوره فينيقيها باز مي گردد. اين شهر نقش بسيار برجسته و مهمي در فتوحات اسلامي داشته است . در جنگهاي اسپانيا يكي از پايگاههاي مهمي بود كه از مسلمانان اندلسي استقبال مي كرد. از اواخر دهه هفتاد قرن گذشته اين شهر به قطب فرهنگي و فكري تبديل شد كه در همه زمينه هاي سياسي، اجتماعي، ديني و فرهنگي با وجود كمي مساحت شركت مي كرد . پس از مدتي مؤسسه گردهمايي اصيله به منظور برگزاري مراسم  مختلف در اين شهر تأسيس شد كه به ساماندهي امور جشنواره ها مي پردازد. 

کد خبر 364927

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha