۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه؛

یکه تازی «ژوپه» بر موج نارضایتی از «اولاند»

یکه تازی «ژوپه» بر موج نارضایتی از «اولاند»

یکی از اصلی ترین مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه در حالی بسته اصلاحات اقتصادی خود را معرفی کرد که در آن با نادیده گرفتن قشر کارگر، تنها به منافع ثروتمندان توجه شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فایننشال تایمز، «آلن ژوپه» یکی از مطرح ترین چهره های حزب راست میانه «جمهوریخواهان» فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ این کشور، بالاخره با رونمایی از طرح اقتصادی خود، وعده داد که در صورت پیروزی علاوه بر افزایش ساعات کار هفتگی، تسهیل قانون کار و در نهایت کاهش مالیات بخش تجاری را در دستور کار خود لحاظ خواهد کرد.

افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ سال، کاهش ۱۰ میلیارد یورویی مالیات بر درآمد، کاهش ۱۱ میلیارد یورویی مالیات بر مشاغل تجاری و افزایش ساعات کار هفتگی از ۳۵ به ۳۹ ساعت از وعده های انتخاباتی ژوپه است .

 البته قرار است همه وعده های انتخاباتی ژوپه با صرفه جویی ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد یورویی در بخش هزینه های دولت تامین شود که البته به قیمت از دست رفتن شغل ۲۵۰ هزار کارگر تمام می شود حال آنکه وی می گوید در صورت پیروزی نرخ ۱۰ درصدی بیکاری فرانسه را به نصف کاهش خواهد داد!

از سوی دیگر، نباید تصور کرد که اصلاحات مورد نظر ژوپه فرق چندانی با خواسته های «نیکلا سارکوزی» رئیس جمهور سابق فرانسه دارد – رقیب هم حزبی که احتمال می رود برای حضور در انتخابات سال ۲۰۱۷ نیز نامزد شود.

اما تا این جای کار همه نظرسنجی ها ژوپه را نامزد نهایی حزب راست میانه معرفی می کنند. آخرین نظرسنجی که هفته پیش انجام شد نشان می دهد که احتمالا در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان که در ماه نوامبر ۲۰۱۶ برگزار می شود، ژوپه ۲۴ درصد آراء را کسب خواهد کرد حال آنکه این رقم برای سارکوزی ۲۴ درصد است.

از سوی دیگر نظرسنجی ها می گویند که «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی «جبهه ملی فرانسه» نیز در رویارویی با ژوپه شانس زیادی برای پیروزی نخواهد داشت.

در این میان، ژوپه برای «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه نیز تهدیدی جدی تلقی می شود. اولاند گفته تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی تصمیم خواهد گرفت که آیا در انتخابات شرکت می کند یا خیر. اما انتظار می رود که علیرغم افت شدید محبوبیت به دلیل ناکامی های اقتصادی، تروریسم و بحران مهاجرت، وی همچنان نامزد اصلی حزب سوسیالیست در انتخابات پیش رو باشد.

ناگفته نماند که ژوپه طرح اقتصادی خود را در حالی اعلام کرد که اولاند به دلیل تلاش برای تصویب اصلاحات قانون کار با اعتراض اتحادیه های کارگری مواجه شده و حتی در روز سه شنبه پلیس برای پراکنده کردن مردم پاریس که در جلوی پارلمان تجمع کرده بودند، به گاز اشک آور متوصل شد.

با این حال، اصلاحات اقتصادی ژوپه هم چندان با حال و روز اتحادیه های کارگری فرانسه سازگار نخواهد بود. فراموش نکنیم مردی که امروز محبوبیت خود را مدیون ناکامی های یک سال اخیر حزب سوسیالیست است، در دهه ۱۹۹۰ میلادی، به دلیل عدم موافقت برای اختصاص بودجه به اصلاحات صندوق بازنشستگی، شدیدترین اعتراضات خیابانی فرانسه را رقم زد.   

کد خبر 3655963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha