محمدحسین نجفی مدیر تماشاخانه «سه نقطه» درباره ساز و کار فعالیت این مجموعه به خبرنگار مهر گفت: تماشاخانه «سه نقطه» هنوز مجور فعالیت موسسه تک منظوره را دریافت نکرده و این مجموعه در حال حاضر با مجوز درجه یک آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی فعالیت می کند چون این تماشاخانه با هدف آموزش و تولید فعال شده است و کارگاه های آموزشی بسیاری در آن برگزار می شود و علاوه بر آن محیط اجرا برای آثار حرفه ای و هم هنرجویان کارگاه های آموزشی نیز فراهم می آورد.
وی ادامه داد: البته تمام مراحل درخواست و گرفتن مجوز برای موسسه تک منظوره انجام شده است و امیدوارم اماکن نیز با دادن مجوز به این مجموعه موافقت کند. البته در زمان راه اندازی این تماشاخانه ما مجوز اماکن را دریافت کرده بودیم اما برای دریافت مجوز تماشاخانه تک منظوره اماکن مجددا باید مکان را بازدید کند و به ما مجوز بدهد. خوشبختانه آقای شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز پیگیر این مساله است و تلاش می کند با رایزنی این مشکل را برطرف کند.
آغاز فعالیت از سال ۹۲
نجفی یادآور شد: خرداد ۹۲ تماشاخانه «سه نقطه» با اهدافی که ذکر کردم راه اندازی شد که در آن زمان تنها این مجموعه و تماشاخانه «آو» مشغول به فعالیت بودند. برای اجرای تئاتر در این تماشاخانه مسیرهای مختلفی را پیمودیم و در نهایت شورای ارزشیابی و نظارت در نامه ای به ما مجوز اجرای نمایش بود. البته در آن زمان قدم های اول در جهت تشکیل تماشاخانه های خصوصی برداشته می شد و روند گرفتن مجوز به سختی طی می شد تا جایی که من از سال ۹۰ پیگیر این قضیه بودم و سال ۹۲ موفق به گرفتن مجوز شدم اما الان سه ماهه به درخواست کنندگان مجوز می دهند.
وی درباره امکاناتی که این مجموعه دارد، بیان کرد: به تازگی تجهیزات این تماشاخانه به روز شده و حد استاندارد رسیده است و می توانم ادعا کنم تماشاخانه «سه نقطه» با وجود اینکه فضا و گنجایش کمی دارد ولی جزو معدود تماشاخانه های استاندار است. این تماشاخانه در سال ۹۴ به صورت حرفه ای آکوستیک شد و سیستم نوری نیز ارتقا پیدا کرد و ما از بهترین پروژکتورها و سیستم نوری «ناهیرا» که رضا حیدری مخترع آن است، استفاده می کنیم.
«سه نقطه» تماشاخانهای استاندارد است
مدیر تماشاخانه «سه نقطه» تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ پروژکتور «ناهیرا» در سالن رکن الدین خسروی و ۶ پروژکتور «ناهیرا» در تماشاخانه «سه نقطه» مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم صوتی تماشاخانه نیز ارتقا یافته و هر دو سالن ما مجهز به سوئیچر شده اند. همچنین کفپوش ها هم تغییر کرده و از جنس آلمانی استفاده کرده ایم. علاوه بر این هر دو سالن و محیط لابی مجموعه نیز مجهز به کولر گازی است.
نجفی درباره تصمیم تماشاخانه مبنی بر دریافت نکردن درصد سالن از گروه های نمایشی متذکر شد: همچنین در هر دو سالن اتاق گریم تعبیه شده و نشیمن ها هم همگی مبله هستند. البته این امکانات حداقل مطلوبی است که یک تماشاخانه باید داشته باشد. ما حداقل ها را رعایت می کنیم و مدعی حداکثر نیستیم. یکی دیگر از نکاتی که در سال ۹۵ در تماشاخانه مدنظر قرار گرفته این است که اعلام کردیم تماشاخانه «سه نقطه» از گروه های اجراکننده درصدی نمی گیرد و تنها درصد گیشه به تماشاخانه پرداخت می شود. البته هر مجموعه ای که به صورت خصوصی فعالیت می کند نیازهای خودش را دارد و برای امرار معاش مجبور است حداقل کف فروش را از گروه ها دریافت کند. تنها راه حل این مشکل این است که کیفیت آثاری که در این سالن ها اجرا می گیرند بالا برده شود تا از این طریق مخاطبان بیشتری جذب شوند. به عنوان نمونه به دلیل اینکه نمایش خوبی برای اجرا در تماشاخانه پیشنهاد نشده بود ما ترجیح دادیم فروردین و اردیبهشت اجرایی نداشته باشیم.
مشکل صدور مجوزهای غیر کارشناسانه
وی ادامه داد: تماشاخانه «سه نقطه» یکی از قدیمی ترین مجموعه های تئاتر خصوصی است و ما تا اواخر سال ۹۳ مشکلی نداشتیم اما مشکل از جایی شروع شد که به صورت کاملا بی برنامه و بدون کارشناسی برای برخی مکان ها مجوز صادر شد؛ مکان هایی که بیشتر از کار فرهنگی نگاه کاسب کارانه داشتند. من به هیچ عنوان مخالف گسترش تماشاخانه ها نیستم اما معتقدم این گسترش باید به شکل اصولی صورت گیرد. تماشاخانه «سه نقطه» در سال ۹۴ افت محسوس کیفیت داشت در نتیجه با ریزش مخاطب روبرو شد چون من هر کاری را که رد می کردم چند روز بعد با قیمتی پایین تر با یک تماشاخانه دیگر قرارداد می بست. تلاشم این بوده که در طول این سال ها به اجراهای متوسط رو به بالا اجرا بدهم تا هم به مخاطب و هم شان تماشاخانه احترام بگذارم. از امسال نیز روزبه حسینی به عنوان سرپرست شورای انتخاب به ما کمک می کند.
این مدیر تئاتری اظهار کرد: تئاتر، هنری متعالی است و قطعا هیچ کس با ارایه خدمات ناسالم و نداشتن شفافیت و صداقت، در کارش موفق نمیشود. من به عنوان مدیر یک تماشاخانه علاقه مندم که تماشاخانه های خصوصی ۱۰ برابر شوند اما استانداردهای لازم را دارا باشند. مشکل دیگری که تماشاخانه های خصوصی با آن روبرو هستند فعالیت بیش از ۴۰ پلاتوی بدون مجوز است. به عنوان نمونه نزدیک تماشاخانه «سه نقطه» یک پلاتو بدون مجوز فعالیت می کند که سر و صدای زیادی دارد و افراد ذیصلاحی تا نیمه های شب در آنجا حضور دارند که متاسفانه شان و جایگاه هنرمندان را زیر سوال می برند.
معضل فعالیت پلاتوهای بدون مجوز
وی افزود: ما برای به اینجا رسیدن تئاتر خصوصی زحمت های بسیاری کشیده ایم و من درخواستم از معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی این است که با یک سیستم نظارتی صحیح مساله پلاتوها را پیگیری کنند چون وضعیت نامناسب چنین پلاتوهایی به مکان های فرهنگی دیگر هم تعمیم پیدا می کند. رعایت قوانین و موازین جزو اصول ماست.
نجفی درباره حمایت شهرداری از تئاتر خصوصی در کشورهای دیگر گفت: در کشورهای دیگر شهرداری حمایت های فراوانی از دادن محل اجرای رایگان تا برعهده گرفتن تبلیغات گروه ها و ... به گروه ها می کند. در قانون اساسی ما نیز این قوانین وجود دارد اما این حمایت های بلاعوض صورت نمی گیرد. همانطور که آقای قالیباف شهردار تهران به درخواست مدیر تماشاخانه ایرانشهر لبیک گفت و درصد سالن ها را حذف کرد امیدوارم از تماشاخانه های خصوصی نیز در یک شرایط معین و مساوی چنین حمایت هایی صورت گیرد. شهرداری به راحتی می تواند از طریق بودجه ای که در اختیار دارد از تئاتر حمایت کند. از طرف دیگر وزارت ارشاد نیز باید مسئولیت حمایتی خودش را برعهده بگیرد نه اینکه مسئولیت های معمولش را هم عملی نکند.
وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: اگر از تماشاخانه های خصوصی حمایت نمی شود حداقل گروه های نمایشی مورد توجه و حمایت قرار گیرند. آرزوی من این است که در تماشاخانه «سه نقطه» هیچ هزینه ای از دانشجویان نگیرم و در عوض بتوانم استعدادها را جذب و شناسایی کرده و شرایط اجرای آثار نمایشی را برایشان فراهم کنم.
نظر شما