۲۳ مرداد ۱۳۸۵، ۱۶:۴۴

بر اساس گزارش يك روزنامه هندي؛

همكاري هسته اي پاكستان و چين به مرحله نهايي نزديك مي شود

همكاري هسته اي پاكستان و چين به مرحله نهايي نزديك مي شود

يك گزارش اعلام كرد كه چين و پاكستان براي رسيدن به نهايي كردن يك توافق هسته اي به هم نزديك شده اند.

به گزارش خبرگزاري "مهر"،  روزنامه "تايم آو اينديا" در گزارشي اعلام كرد: پاكستان قرار است بر اساس اين قرار 6 راكتور 300 مگاواتي بدست آورد.

اين گزارش مي نويسد: اين توافق نشان مي دهد پاكستان براي ضربه زدن به توافق هسته اي هند و آمريكا، "كارت چيني" خود را بازي مي كند كه ممكن است در هنگام ديدار "هو جين تائو" نخست وزير چين از پاكستان در ماه نوامبر به امضا برسد.

يك مقام روز جمعه در اسلام آباد گفت: گفتگوهاي مربوط به همكاري هاي هسته اي بين پاكستان و چين در مراحل پاياني است و به احتمال زياد در ديدار هو جين تائو در ماه نوامبر اين توافق به امضا خواهد رسيد".

وي كه نامي از او برده نشده است، افزود: پاكستان خواسته است تا يك راكتور با نيروي 600 مگاوات را از چين بدست آورد اما چين به تازگي اولين راكتور خود از اين نوع را بكار انداخته است.

پاكستان از زماني كه آمريكا توافق هسته اي خود را با هند به امضا رساند، براي بدست آوردن توافق مشابهي با آمريكا تلاش كرد، اما واشنگتن بر اين باور است كه اسلام آباد آنچه را كه آنها از آن به سابقه خوب در ممانعت از تكثير سلاح هاي هسته اي نام مي برند، رعايت نكرده است.

"جرج بوش" رئيس جمهوري آمريكا در 2 مارس سال 2006 (11 اسفند سال 1385) در سفر خود به دهلي نو توافقي را با "مانموهان سينگ" نخست وزير هند صورت داد و براساس اين توافق كه پايه هاي آن در 18 ژوئيه سال 2005  (27 تير 1384) صورت گرفت، آمريكا متعهد شد تا به هند تكنولوژي هسته اي بدهد.

گرچه اين توافق با مخالفت هايي رو به رو بود، اما در 5 مرداد سال جاري مجلس نماينگان آمريكا اين توافق را تصويب كرد.

اين مقام پاكستاني گفته است كه با همكاري با چين، پاكستان شش راكتور جديد در 10 سال آينده با ظرفيت 2 هزار مگاوات خواهد ساخت. پاكستان در صدد است تا توليد برق خود را تا سال 2025 به بيش از 8 هزار مگاوات از طريق نيروگاههاي هسته اي افزايش دهد.

در حال حاضر، چين به پاكستان براي ساخت يك نيروگاه 350 مگاواتي در "چاشما" كمك كرده است و در حال ساخت يكي ديگر در همان مكان با همان ظرفيت (چاشما 2) مي باشد.

نيروگاه هسته اي "چاشما 2" 5 سال ديگر راه اندازي مي شود و 325 مگاوات برق توليد خواهد كرد. 

مقامات پاكستاني بر اين باورند در صورتي كه كارخانه چاشما 2 راه اندازي شود 8/1 تن از گازهاي گلخانه اي بي اثر خواهند شد. در حال حاضر 25 كارخانه هسته اي در 12 كشور مختلف درحال ساخت مي باشند كه چاشما 2 يكي از آنهاست.

کد خبر 366711

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha