۱۶ خرداد ۱۳۹۵، ۱۹:۱۵

متخصص تغذیه بوشهر مطرح کرد:

گیاهان «منگک» و «کاکُل» خوشمزه اما پرخطر/ توصیه‌هایی برای مصرف

گیاهان «منگک» و «کاکُل» خوشمزه اما پرخطر/ توصیه‌هایی برای مصرف

بوشهر - متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: گیاهان منگک و کاکُل به عنوان یک نوع سبزی در سبد غذایی خانواده‌های بوشهری قرار دارد اما باید توجه داشت که در مصرف آن احتیاط شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر سعید نجف‌پور بوشهری اضافه کرد: این گیاهان سرشار از سدیم و پتاسیم بوده که سدیم موجود در این گیاهان باعث شورمزه بودن آنان شده است.

وی اظهار داشت: در گذشته به دلیل سبک خاص زندگی، نوع فعالیت و تعریق زیاد، این گیاهان مورد مصرف بسیاری از افراد قرار داشته اما در زندگی ماشینی کنونی که افراد فعالیت و تعریق زیادی ندارند مصرف آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه درگذشته گیاهان منگک و کاکُل در تابستان به همراه ماست، کشک و غذاهای لبنیاتی مصرف می‌شده است افزود: امروزه مصرف این گیاهان به مقدار کم مشکلی ایجاد نمی‌کند اما توصیه می‌شود افرادی که زمینه بروز فشارخون در آنان وجود دارد از مصرف این گیاهان خصوصاً منگک، خودداری کنند.

نجف پور تصریح کرد: امروزه با توجه به عمل غنی‌سازی که در کشور صورت می‌گیرد کمتر شاهد کمبود ید و مشکلات ناشی از آن هستیم اما چنانچه فردی بیمار و ناچار به مصرف ید باشد باید از نمک‌های تسویه شده و قطره‌های ید موجود در داروخانه‌ها استفاده کند.

وی با بیان اینکه ید در مناطق نزدیک به ساحل، در صدف‌ها، ماهی‌ها، میگوها و سبزی‌ها موجود است افزود: مصرف منگک و کاکُل به‌هیچ‌عنوان منبع غنی از ید نبوده و افراد باید برای تأمین آن مصرف ماهی و میگو را به‌صورت دو بار در هفته در برنامه غذایی خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصرف به‌اندازه گیاهان منگک و کاکُل برای افرادی که فعالیت بدنی به همراه تعریق زیاد دارند و املاح از بدن آن‌ها دفع می‌شود ممنوعیتی ندارد.

کد خبر 3677228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha