۳۱ مرداد ۱۳۸۵، ۱۷:۵۴

تجليل از پنج پيشكسوت موسيقي آئيني در جشنواره ذكر و ذاكرين

تجليل از پنج پيشكسوت موسيقي آئيني در جشنواره ذكر و ذاكرين

از پنج ‌تن از پيشكسوتان موسيقي آئيني و نواحي در شانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين تجليل مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري مهر،‌ دبير جشنواره ذكر و ذاكرين در اين باره گفت: "شانزدهمين جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين از نورمحمد درپور، دردي طريك، رسول بخشي زنگشاهي، ملاعبد فيهاني و محمدرضا اسحاقي تجليل مي‌كند و تجليل‌شوندگان به مكه مكرمه مشرف مي‌شوند."

فريد سلمانيان توجه به اين بخش و تجليل از پيشكسوتان و اساتيد موسيقي آئيني و نواحي را توجه به مهمترين بخش فرهنگ شفاهي خواند و افزود: "اين پيشكسوتان تنها بازماندگان راويان موسيقي بومي و آئيني هستند. موسيقي نواحي ايران در زمره اساسي‌ترين بخش فرهنگ شفاهي قرار دارد و توجه به اين بخش فرهنگ عمومي از مهمترين سياست‌هاي محوري سازمان‌ها و مراكز فرهنگي و هنري است."

وي با اشاره به خاستگاه موسيقي آئيني گفت: "موسيقي آئيني ايران زادگاه و خاستگاه خاصي دارد كه بخش عمده آن در نواحي مختلف ايران قرار مي‌گيرد و توجه به مفاخر ملي و مواريث فرهنگي از جمله موارد بسيار اساسي در تقويت فرهنگ ملي است."

نورمحمد درپور برجسته‌ترين خواننده آوازهاي شرق خراسان و تربت جام است كه اغلب مقام‌ها و آوازهاي عرفاني و مذهبي را مي‌خواند. درپور تاكنون در بسياري از جشنواره‌هاي موسيقي داخلي و بين‌المللي از جمله موسيقي مقدس برلين حضور داشته است.

دردي اسماعيل زاده معروف به دردي طريك، خواننده و دوتارنواز برجسته تركمن و از آخرين بازماندگان نسل بخش‌هاي تركمن است.

رسول بخشي زنگشاهي متولد و ساكن بلوچستان از برجسته‌ترين نوازندگان قيچك است و بر مجموعه موسيقي منطقه مراسم شادي و روايت‌ها تسلط دارد. زنگشاهي در جشنواره‌هاي داخلي و خارجي به اجراي برنامه پرداخته است.

ملاعبد فيهاني ساكن اروندكنار از برجسته‌ترين مجريان مراسم زار و مشايخ و آوازهاي مربوط به آن و از آخرين بازماندگان اين ميراث است كه در آستانه هفتاد سالگي قرار دارد. ملاعبد اغلب آوازهاي زار و مشايخ را در سينه محفوظ دارد و بدين لحاظ تنها راوي برجسته هنر شفاهي است.

محمدرضا اسحاقي ساكن گرجي محل بهشهر از دوتارنوازان و خوانندگان شاخص شرق مازندران است كه منظومه‌ها، ترانه‌ها و آوازهاي اين منطقه را اجرا مي‌كند و منظومه‌هاي بسياري را بازآفريني كرده است.

کد خبر 370156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha