بعد از دو روز بحرانی؛

آرامش نسبی بر سودان جنوبی سایه انداخت

آرامش نسبی بر سودان جنوبی سایه انداخت

جوان ترین کشور دنیا در حالی دو روز پر تنش را پشت سر گذاشت که سازمان ملل درباره امکان از سر گیری جنگ داخلی در آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، تبادل آتش در «جوبا» پایتخت سودان جنوبی که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری این کشور و یکی از پایگاه های سازمان ملل متحد اتفاق افتاد، به ترس از آغاز دور تازه ای از جنگ داخلی در تازه تاسیس ترین کشور دنیا، جان دوباره بخشید.

البته جوبا با سپری کردن دو روز پر تنش، صبح امروز شنبه را با آرامش آغاز کرد. ناگفته نماند که گلوله باران زمانی آغاز شد که «سالوا کر» رئیس جمهور و «ریک ماچار» شورشی سابق که اکنون سمت معاون رئیس جمهور را بر عهده دارد، خود را آماده حضور در یک مصاحبه تلویزیونی می کردند و به همین دلیل ناآرامی های به وجود آمده را غافلگیر کننده توصیف کردند.

هر دو آنها فورا خواهان بازگشت اوضاع به شرایط عادی شدند با این حال درگیری ها جمعه شب در بیرون از یکی از پناهگاه های سازمان ملل که محل اسکان  ۲۸ هزار آواره سودانی بود، ادامه یافت.

در همین راستا، «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل متحد، درگیری های به وجود آمده را هشدار دهنده و تبادل آتش بین گروه های رقیب را مصداق خیانت به مردم توصیف کرد.

سودان جنوبی از ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در پی اختلاف نظر میان کر و ماچار که آن زمان هم سمت معاونت ریاست جمهوری را بر عهده داشت، درگیر ناآرامی هایی شد که تا ماه آگوست سال میلادی جاری (۲۰۱۶) و انعقاد توافق صلح میان آن دو ادامه داشت.

با این حال، این دو رقیب برای تجمیع نیروهای خود با یکدیگر به زمان بیشتری نیاز دارند و این در حالیست که بین دولت جوبا و گروه های شورشی مناطق اطراف همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد.

کد خبر 3708412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha