۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۷

معاون استاندار گلستان در گفتگو با مهر:

اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی بندر خشک اینچه برون ابلاغ شد

اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریالی بندر خشک اینچه برون ابلاغ شد

گرگان- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: ۳۵۰ میلیارد تومان از اعتبار بندر خشک اینچه برون که دو ماه قبل با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کلنگ زنی شد، ابلاغ شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – زهرا بهرامی: ۳۰ اردیبهشت‌ماه امسال بود که پس از برگزاری جلسه شورای اداری استان گلستان در ایستگاه راه‌آهن اینچه برون، کلنگ بندر خشک استان با حضور محمدباقر نوبخت و نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار گلستان و دیگر مسئولان بر زمین خورد. حال که دو ماه از آن تاریخ می‌گذرد، پیگیری آخرین وضعیت عملیات اجرایی بندر خشک و راه‌آهن اینچه برون زمینه گفتگوی اختصاصی مهر با محمود ربیعی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان را فراهم کرد.

گفتگوی دو و نیم‌ساعته‌ای که حول محور راه‌آهن، بندر خشک، منطقه آزاد اینچه برون و وضعیت صادرات و ترانزیت کالا از این مرز آغاز و درنهایت حول وضعیت خرید تضمینی محصولات کشاورزی و مطالبات گندم کاران، جوکاران و کلزا کاران گلستانی در به پایان رسید.

* اواخر سال ۹۳ با حضور سه رئیس‌جمهور در گلستان راه‌آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان به بهره‌برداری رسید، افتتاح این خط ریلی گشایشی در افزایش صادرات و ترانزیت استان فراهم کرده است؟

پس از افتتاح راه‌آهن ۸۸ کیلومتری از گرگان تا اینچه برون به دلیل اختلاف عرض ریل در ایران و ترکمنستان با مشکلاتی مواجه بودیم که در آخرین نشست پنج مدیر اقتصادی گلستان در هفته گذشته این مشکل حل‌شده و ایستگاه بوژی در اینچه برون استقرار می‌یابد.

در واقع حمل بار با واگن از آذرماه سال گذشته از طریق این خط ریل آغاز شد و در بهمن و اسفند به ۱۷ واگن رسیده امسال هم شاهد حرکت جهشی در این حوزه هستیم.

* این حرکت جهشی دقیقاً چند واگن است؟

در اردیبهشت‌ماه ۶۶ واگن و در خردادماه ۷۸ واگن محصولات مختلف تولیدی استان گلستان و سایر نقاط کشور را به قزاقستان و ترکمنستان صادر کرده‌اند.

* در بخش ترانزیت نیز فعال بوده‌ایم؟

بله در سه‌ماهه نخست امسال ۴۳۸ واگن ترانزیت از بندرعباس وارد استان شده و در مجموع ۲۵ هزار و ۸۰۴ تن کالا هم در بخش صادرات، ترانزیت و واردات از مرز ریلی اینچه برون عبور کرده است. هرچند شرایط نسبت به سال گذشته بهتر شده اما ایده آل نیست.

* دو ماه قبل بندر خشک اینچه برون با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور کلنگ زنی شد، هم‌اکنون این پروژه در چه مرحله‌ای است؟ آیا اعتبار آن تخصیص‌یافته است؟

بندر خشک باهدف بیشتر فراهم شدن ظرفیت و شرایط بهره‌مندی از ریل، پایانه و گمرک اینچه برون کلنگ زنی شد و ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبار آن ابلاغ‌شده است و به‌زودی موافقت‌نامه بین راه‌آهن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امضاء می‌شود.

با حصار کشی زمین‌ها و فراهم شدن زیرساخت ای ریلی و حل ایستگاه بوژی و همچنین استقرار پایانه ترخیص کالا امیدواریم هزینه واردات و صادرات کاهش پیدا کند و حجم مبادلات این مرز دو برابر شود.

* آیا زمین در بندر خشک به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم واگذارشده؟

نه هنوز وارد مرحله واگذاری زمین نشده‌ایم اما حصارکشی و زیرساخت‌های ۱۵۰ هکتار برای واگذاری در مراحل پایانی است.

بسیار امید داریم منطقه آزاد اینچه برون که در مجلس نهم دو بار رد شده بود با رایزنی‌های نمایندگان مجلس دهم یک‌فوریت آن به تصویب رسیده زمینه توسعه بیش‌ازپیش گلستان فراهم شود

بسیار امید داریم منطقه آزاد اینچه برون که در مجلس نهم دو بار رد شده بود با رایزنی‌های نمایندگان مجلس دهم یک‌فوریت آن به تصویب رسیده زمینه توسعه بیش‌ازپیش گلستان فراهم شود.

* چقدر به تصویب نهایی منطقه آزاد اینچه برون امید دارید؟

مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس دهم تاکنون رایزنی‌ها و کمک‌های خوبی داشتند که همین‌جا از آن‌ها تشکر می‌کنم؛ اما به اعتقاد من تا تصویب نهایی آن راه بسیار سختی داریم و باید نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار و نمایندگان گلستان برای تصویب آن تلاش کنند.

* استان گلستان یک پروژه ریلی دیگر هم داشت که در دولت قبل مصوب شده بود و ظاهراً مسکوت مانده، لطفاً راجع به آخرین وضعیت راه‌آهن گرگان – مشهد هم توضیح دهید؟

مطالعات این پروژه به پایان رسیده است، این‌یک پروژه ملی و مشترک بین سه استان گلستان، خراسان رضوی و شمالی است و ماه گذشته ۲۴ کیلومتر از آن در گلستان حدفاصل گرگان تا علی‌آبادکتول به مناقصه گذاشته‌شده و ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن دیده‌شده است.

اوایل سال برخی از منابع غیررسمی از تعطیلی ایستگاه راه‌آهن گرگان خبر داده بودند و نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان نیز نسبت به انتقال ایستگاه از گرگان به یامپی هشدار داده بودند.

نه. اصلاً چنین بحثی موجود ندارد. در حد شایعه است. هرچند در بحث کلان منافع کلی ملی در نظر گرفته می‌شود اما راه‌آهن گرگان به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و چنین انتقالی صورت نمی‌گیرد.

* با اجازه از این بحث خارج می‌شویم. ظاهراً امسال گلستان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی رشد چشمگیری داشته، درست است؟

بله چند روز قبل رتبه نخست گلستان در تولید دانه‌های روغنی رسماً اعلام شد. همچنین در تولید گندم نیز رشد خوبی داشته‌ایم. هرچند هنوز برداشت در بعضی از استان‌ها ادامه دارد اما به نظر می‌رسد گلستان رتبه نخست یا دوم تولید گندم در کشور را کسب می‌کند.

* این رشد خوب دقیقاً چند برابری است؟

امسال یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در گلستان تولید و یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرید تضمینی انجام‌شده است با این حساب تولید گندم گلستان از سال ۹۱ تاکنون ۵۵۰ درصد افزایش داشته است.

سال گذشته میزان تولید جو استان ۴۰ هزار تن بود که امسال با رشد ۵۲۰ درصدی به ۲۱۶ هزار تن رسید؛ اما درحالی‌که تاکنون بیش از ۷۹ درصد از مطالبات گندم کاران پرداخت‌شده اما به دلیل مبادله جو در بازار بورس تاکنون جو گلستان به فروش نرسیده و مابه‌التفاوت قیمت خرید تضمینی نیز به کشاورزان گلستانی پرداخت‌نشده است. استاندار محترم نیز مکاتبات لازم را داشته‌اند اما جوکاران گلستانی همچنان چشم‌انتظار دریافت مطالبات خود هستند.

حرف آخر؟

گلستان با کمبود آب مواجه است و هرسال در بخش کشاورزی شاهد سونامی هستیم. یک سال آن‌قدر سیب‌زمینی می‌کاریم که حتی جمع‌آوری آن نیز مقرون‌به‌صرفه نیست و سال بعد در دیگر محصولات مشکل‌داریم. به نظر می‌رسد فعال شدن تشکل‌های کشاورزی، کشت و صنعت و مشوق‌های دولتی که خرید تضمینی یکی از آن‌هاست می‌تواند به حل معضلات این‌چنینی در استان کمک کند.

کد خبر 3721868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha