به گزارش خبرگزاري مهر، در ادامه نشست بررسي مجموعه تلويزيوني "راز ققنوس"، سيداحمد ميرعلايي ضمن تاكيد بر دشواري توليد اين اثر گفت: "ما در مجموع حدود 130 سكانس متفاوت داشتيم. يعني گاه در يك لوكيشن ثابت ما نزديك به 7 فضاي مختلف را به وجود مي آورديم. آماده سازي صحنه براي اينكه بتواند مكان و فضاي متفاوتي را به ذهن بيننده القا كند دشواري هاي خاصي داشت."
وي خاطرنشان كرد: "در مدت زمان كوتاهي كه ما براي ساخت اين سريال در اختيار داشتيم، همكاري بسيار خوبي از سوي گروه بازيگران و همكاران بخش توليد صورت گرفت. ما در اين سريال از بازيگران شناخته شده در كنار تعدادي بازيگر كم تجربه تر استفاده كرديم و به جهت باورپذيري نقش ها درباره اين انتخاب دقت زيادي وجود داشت. به اين خاطر كه ما براي نقش نسترن از بازيگري استفاده كرديم كه چندان شناخته شده نباشد تا از نظر عاطفي بيننده را تحت تاثير قرار ندهد و به اين ترتيب شرايط خاص نقش براي مخاطب مشخص شود."
ميرعلايي درباره حضور دوباره عبدالرضا اكبري در اين سريال پس از مدتي دوري از تلويزيون توضيح داد: "ما از ابتدا براي حضور اين بازيگر در نقش اصلي سريال يعني شخصيت پرهام برنامه ريزي كرده بوديم و پس از اينكه مديران تلويزيون را در جريان اين احساس نياز قرار داديم، با سعه صدر و همكاري بسيار خوب رياست سازمان صدا و سيما، سوء تفاهم موجود درباره فعاليت اكبري در تلويزيوني از ميان رفت و اين بازيگر توانست در اين سريال با ما همكاري كند."
اين تهيه كننده درباره اينكه برخلاف فشردگي توليد براي رسيدن سريال به پخش، اين اثر با فاصله زماني زيادي از اتمام توليد روي آنتن رفت، يادآور شد: "بر اساس آنچه از شبكه به ما اعلام شده بود، پخش اين سريال بلافاصله پس از ماه مبارك رمضان يعني بين يك تا 15 روز پس از آن بايد از تلويزيون پخش مي شد، ولي اين امر ميسر نشد و ما فرصت بيشتري براي تدوين سريال به دست آورديم. در صورتي كه در زمان توليد حتي 15 روز زمان بيشتري در اختيار ما قرار مي گرفت، كيفيت محصول نهايي افزايش چشمگيري پيدا مي كرد."
وي با اشاره به برنامه ريزي نامناسبي كه براي توليد و پخش سريال هاي تلويزيوني از سوي مديران اعمال مي شود، اعلام كرد: "برخي مديران تلويزيون تصور مي كنند توليد سريال در مدت زمان كوتاهتر از نظر اقتصادي به صرفه است. در حالي كه اگر فقط مساله صرفه اقتصادي هم در بين باشد، بايد مديران به اين نكته توجه داشته باشند اثري مقرون به صرفه است كه اگر دقيقه اي 300 هزار تومان براي آن هزينه مي شود، محصول نهايي به جهت ارزش گذاري بازده توليد خيلي بيشتر از اين مبلغ بيارزد. يعني كيفيت كار حداقل بايد 10 تا 15 درصد بيشتر از هزينه صرف شده باشد."
ميرعلايي ادامه داد: "مساله ديگري كه روي كيفيت اين سريال تاثير منفي گذاشت، تعيين زمان بندي هر قسمت بود. هر قسمت از اين سريال 45 دقيقه اي تدوين شده بود و مدتي قبل از پخش به ما اعلام شد كه از هر قسمت بايد پنج دقيقه حذف شود، چون پخش اين سريال با برنامه ديگري تداخل دارد. اين اصلاح در تدوين مشكلات زيادي را براي ما در زمينه صداگذاري و ... به وجود آورد كه روي كيفيت تاثيرگذار بود. البته به عقيده من برنامه ريزي دقيق براي پخش بايد از طرف معاونت سيما صورت بگيرد و نبايد در اين زمينه شبكه ها را مقصر دانست."
وي با تاكيد بر مساله كمبود زمان از ابتداي مرحله پيش توليد تا انتهاي ساخت اثر يادآور شد: "فيلمنامه سريال در برخي بخش ها نيازمند بازنويسي بود، اما فرصت كافي براي بازنگري و هماهنگي گروه سازنده با نويسندگان متن در اختيار ما قرار نگرفت. با اين وجود برخي بخش هاي سريال كه به نظر جزو خط قرمزهاي تلويزيون محسوب مي شد در داستان به گونه اي تعبيه شده بود كه هيچ حساسيتي را به وجود نياورد. از جمله رابطه دكتر پرهام با خدمتكار خانه كه رابطه اي انساني به دور از هر گونه نسبت فاميلي بود. البته پخش سريال همزمان با جام جهاني به هيچ وجه زمان مناسبي براي پخش اين سريال نبود و به جذب مخاطب لطمه زد."
تهيه كننده مجموعه تلويزيوني "راز ققنوس" با اشاره به اينكه شبكه ها براي پخش سريال هاي خود تيزر پخش نمي كنند و هماهنگي لازم در زمان پخش سريال ها ميان شبكه ها وجود ندارد، توضيح داد: "در حال حاضر سريال ها به گونه اي پخش مي شود كه پنج دقيقه پاياني يك سريال در يك شبكه با پنج دقيقه اول سريالي در شبكه اي ديگر همزمان مي شود و در هر خانواده كه بينندگان با سنين مختلفي وجود دارند، ميان تماشاي اين سريال ها سرگردان مي شوند. شبكه هاي تلويزيوني درباره مسايل و برنامه هاي مختلف تبليغات پخش مي كنند، اما به مساله پخش تيزر تبليغاتي سريال هاي خودشان توجه چنداني ندارند."
وي تاكيد كرد: "در حال حاضر مدتي است تلويزيون در زمينه پخش اذان و نيايش كار بسيار خوبي انجام مي دهد و پس از اذان، نماز را هم پخش مي كند. اين كار بسيار پسنديده است، اما وقتي در ميان يك سريال داستاني اذان و نيايش پخش مي شود، هم به فضاي روحاني بينندگان براي نماز لطمه مي زند و هم ذهن بيننده را در تماشاي سريال مخدوش مي سازد. به جاي اين كار كافي است مديران تلويزيون شكل پخش برنامه ها را به گونه اي برنامه ريزي كنند كه برنامه ها با پخش اذان همزمان نشوند."
نادر مقدس، در خصوص كارگرداني سريال و همراهي براي ساخت اين اثر در ادامه نشست گفت: "وقتي فيلمنامه به دستم رسيد طرح كلي متن را بسيار پسنديدم و توافق هايي در خصوص بازنويسي متن صورت گرفت كه البته اين كار به خاطر كمبود وقت امكان پذير نشد. به عقيده من اين مشكل در تلويزيون وجود دارد كه وقت و دقت كافي براي بازنويسي فيلمنامه ها اعمال نمي شود. يعني به عقيده من لازم است چند ماه پس از تصويب نهايي اثر وقت صرف شود تا فيلمنامه به شرايط كيفي بهتري برسد. با اين همه نويسنده متن سريال زحمت زيادي كشيد تا به تقويت بخش هاي ملودرام بپردازد و داستان شكل بهتري پيدا كند."
وي در خصوص انتخاب و به كارگيري بازيگران سريال توضيح داد: "در حال حاضر به خاطر ساخت سريال هاي متعدد تاريخي كه تعداد زيادي از بازيگران در آن مشغول فعاليت هستند، پيدا كردن بازيگري كه بتواند زمان كافي در اختيار پروژه قرار بدهد، بسيار دشوار شده است. من براي ساخت اين سريال تعدادي بازيگر شناخته شده در نظر داشتم و تعدادي بازيگر هم از ميان نقش پردازان جوان انتخاب كردم. به اين خاطر كه معتقدم بايد فرصت لازم به بازيگران جوان براي فعاليت حرفه اي داده شود."
مقدس در خصوص دليل انتخاب و كيفيت حضور عبدالرضا اكبري به عنوان شخصيت اصلي داستان اين سريال يادآور شد: "من از ابتداي خواندن فيلمنامه روي اين بازيگر نظر داشتم. به عقيده من اكبري تا حدود زيادي به نقش نزديك شده و توانسته اين شخصيت را به خوبي ايفا كند. در برخي صحنه ها كه اين نزديكي به نقش به طور كامل ديده نمي شود، نمي توان چندان وي را مقصر دانست. چون به هر حال عوامل مختلفي بر فعاليت يك بازيگر تاثير مي گذارد."
مهدي بشكوفه، مدير توليد سريال كه در اين نشست حضور داشت با توجه به تعدد لوكيشن هاي سريال در خصوص دشواري ها و ويژگي هاي توليد گفت: "برنامه ريزي اوليه سريال به گونه اي بود كه اثر پس از حدود يك ماه توليد به پخش برسد. اين مساله سرعت خاصي به كار داد و برخورداري داستان از لوكيشن هاي متعدد و بازيگران مختلف هماهنگي توليد را دشوار كرد. به خصوص كه ما مجبور بوديم در لوكيشن ها شرايط زماني متفاوتي را به وجود بياوريم. يعني وقتي كه روز بود، بايد شب را به بيننده القا مي كرديم يا برعكس."
وي ادامه داد: "ما در اين اثر علاوه بر محدوديت هاي زماني با مشكلات مالي هم مواجه بوديم. معيار تلويزيون در توليد درجه بندي كيفي و ارائه هزينه هاي توليد بر اساس همين درجه بندي است. اين مساله بدون در نظر گرفتن شرايط و كيفيت توليد تعيين مي شود و به همين خاطر روي محصول نهايي تاثير منفي مي گذارد. عوامل توليد يك سريال تلويزيوني بايد به مفهوم واقعي كلمه عاشق كار خود باشند تا بتوانند مشكلات و كمبودها را تحمل كنند. وگرنه فشار كار در اين گونه موارد بسيار زياد است."
مهدي ميامي كه نقش افسر پليس را در اين سريال ايفا مي كرد، در ابتداي صحبت هاي خود از مرحوم رضا سعيدي ياد كرد و گفت: "در اين سريال زنده ياد سعيدي درسي به همه ما داد كه هيچ وقت از يادم نمي رود. در ميانه هاي توليد سريال وي دچار عارضه قلبي و در بيمارستان بستري شد. در اين زمان يكي از سكانس هاي اصلي حضور وي همچنان باقي مانده بود. مرحوم سعيدي با درك كاملي از شرايط ويژه حاكم بر توليد سريال با وجود مخالفت پزشك معالجش سر كار حاضر شد و به بازي خود ادامه داد."
وي در ادامه به مساله سطحي شدن نگاه مخاطب اشاره كرد و توضيح داد: "سريال هاي 90 شبي از شرايط توليد فشرده برخوردارند. به گونه اي كه توليدكنندگان چنين برنامه هايي بايد هر شب حدود 40 تا 45 دقيقه برنامه به آنتن برسانند و اين تصور براي مخاطب به وجود مي آيد كه براي ساخت دو ساعت برنامه، دو ساعت زمان براي توليد كافي است. اين مساله موجب شده سطح بازيگري در تلويزيون دچار افت شديدي شود. در حالي كه شرايط توليد تلويزيوني بايد به سمتي حركت كند كه زمان كافي در اختيار بازيگر براي بروز خلاقيت ها و توانايي هاي بازيگري اش وجود داشته باشد."
اين بازيگر تاكيد كرد: "به عقيده من مرحوم رضا سعيدي يكي از بهترين بازي هاي دوران فعاليت تلويزيوني اش را در اين سريال انجام داده و به جرات مي توانم بگويم بهترين بازيگر اين سريال بوده است. من از بازي خود رضايت چنداني ندارم، اما به عقيده من بازي عبدالرضا اكبري بسيار خوب بوده است."
نظر شما