۲۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴

در حاشیه تور بازدید از محله های تاریخی تهران قدیم مطرح شد:

توجه مردم به بافت تاریخی تهران باید به صورت یک مطالبه در آید

توجه مردم به بافت تاریخی تهران باید به  صورت یک مطالبه در آید

تور پیاده گردی و بازدید از محله های تاریخی تهران قدیم با حضور معاون وزیر راه، دانشجویان، اساتید و کارشناسان شهرسازی و معماری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهردار منطقه ۱۲ در حاشیه این مراسم ، با اشاره به ضرورت اجرای چنین طرح هایی در این منطقه تاریخی گفت: ضرورت توجه به ارتقاء کیفیت زندگی برای بازگشت حیات به محدوده تاریخی تهران قدیم و حصار ناصری برای تداوم سکونت مردم در این محدوده ها هدف اصلی برگزاری تور تهران گردی با مشارکت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران بود.

عابد ملکی با اشاره به محله هایی که در این تور مورد بازدید قرار گرفت ؛ افزود: برنامه تور پیاده گردی خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی متخصصان ، دانشجویان و علاقمندان به بناهای تاریخی روبه رو شد و ۱۵۰ نفر در آن شرکت نمودند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این تور ادامه داد: هدف این برنامه در وهله اول ، شناخت  ظرفیت های محدوده های تاریخی تهران قدیم است که این شناسایی شامل ترکیبی ازمعضلات و نقاط قوتی می شود که در این محدوده وجود دارد.

شهردار منطقه ۱۲ با  اشاره به محورهای مورد بازدید درتور پیاده گردی بیان کرد: این تور با بازدید از محله پامنار شروع و ضمن گذر از محورهای ارگ و ۱۵ خرداد ؛ محله و بازار تاریخی عودلاجان ، محله امامزاده یحیی ، بوستان زندگی محله هرندی و کاروانسرای خانات نیز مورد بازدید قرار گرفت.

به گفته عابد ملکی؛ اقدامات اجرایی که شهرداری منطقه ۱۲ در سال گذشته در این محدوده انجام داده بود، از سوی کارشناسان و دانشجویان شهرسازی مورد ارزیابی و بازدید قرار گرفت که یکی از جاذبه های این تور برای شرکت کنندگان ، بهسازی و بازسازی بازار عولاجان از سوی شهرداری منطقه و میزان مشارکت بالای ساکنان محله عودلاجان در بهبود وضعیت این محله بود.

وی با اشاره به بازدید چند ساعته اعضای تور از محله امامزاده بحیی یادآور شد: محله امامزاده یحیی نیز به نسبت جمعیتی که دارد و میزان بالای ترددهایی که از  این محله تاریخی انجام می شود؛ از نظر بازدید کنندگان پویاتر بود و اقداماتی که شهرداری منطقه در بهبود وضعیت این محله از نظر ایجاد سنگفرش خیابان، مرمت بناهای تاریخی و تبدیل آن به مراکز فرهنگی انجام داده بود؛ بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

شهردار منطقه ۱۲ تاکید کرد: به اذعان شرکت کنندگان در این توراقدامات خوبی در مقیاس محلی در این محدوده تاریخی انجام شده که به غیر از بهسازی و کفسازی محله ، احیای میدان باغ پسته بک به عنوان میدان قدیمی محله و سنگفرش کردن آن ؛ مرمت بناهای تاریخی ای چون حمام نواب ، خانه مهرانگیز، خانه دبیر الملک و خانه مدرس اقدام خوبی است که شهرداری منطقه در این محله انجام داده است.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف از برگزاری این تور توجه دادن عموم مردم و جامعه متخصص به بافت تاریخی تهران است ، گفت: باید این هدف به عنوان یک مطالبه تاریخی بتواند درجامعه ما نهادینه شود.

ملکی افزود: نهادینه کردن چنین نگرشی مزیتهای زیادی دارد ، اولا فعالیت های متناسب با بافت های  تاریخی در محدوده شکل خواهد گرفت ، دوم اینکه روند احیای آثار و اماکن تاریخی سریع تر انجام می شود، سومین مزیت تثبیت این نگرش و درخواست ، این است که ضوابط نگهداری از این ظرفیت ها توسط سازمان میراث فرهنگی مورد توجه قرار خواهد گرفت ، چهارم اینکه  رویکردهای ما برای مواجهه با بافت تاریخی بهبود داده شود و در نهایت افرایش سرزندگی و سکونت در بافت تاریخی تهران با ایجاد مطالبه گری در مردم و برگزاری این برنامه ها بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه تاثیرات ارتقاء کیفیت زندگی در محله های تاریخی ۱۲ با اجرای طرح های محرک توسعه به خوبی دیده می شود ؛ تاکید کرد: مردم و کسبه زمانی که شهرداری منطقه اقدام به بهسازی و کفسازی و ایجاد سنگفرش در محله هایی مانند امامزاده یحیی می کرد، تصور نمی کردند که این اقدام در بهبود وضعیت ترددشان دراین محله تاریخی و قدیمی تاثیر داشته باشد ؛ اما در حال حاضر با دیدن مزیت های این کار ادامه این روند را در سایر محله های منطقه در محدوده های تاریخی  از شهرداری منطقه مطالبه می کنند.

دکتر محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران نیز در حاشیه برگزاری این تور پیاده گردی و بازدید از مراکز تاریخی تهران ، با اشاره به مشکلات و معضلات پیچیده منطقه مرکزی تهران به ویژه منطقه ۱۲ ، از نگاه ویژه شهرداری تهران به به مرکز تاریخی تهران به منظور ارتقاء کیفیت زندگی و اقداماتی که شهرداری منطقه ۱۲ در این راستا صورت داده و موجبات بهبود وضعیت این منطقه به عنوان طهران قدیم را فراهم آورده تقدیر نمود.

کد خبر 3737730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha